Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Prodejci ojetých vozidel, kteří nechtějí klamat své zákazníky, mají zájem vykupovat a prodávat prověřené vozy.
K tomu využívají především on-line systém AUTOTRACER provozovaný společností Cebia. Prověření ojetého vozidla je v zájmu zákazníka, ale i profesionální povinností prodejce. Ne všichni prodejci však zjišťují a uvádějí o vozidle dostupné informace. Podle Směrnice Evropského parlamentu a rady 2005/29/ES ze dne 11. 5. 2005 je obchodník povinen využít přiměřené dostupné prostředky k zajištění odborné péče o klienta a zdržet se všech nekalých praktik. O tuto směrnici se opírají i pracovníci České obchodní inspekce při kontrole obchodních praktik vůči spotřebitelům v autobazarech. Častou praxí však je, že si prodejci ojetých vozidel informace o autě nezjistí nebo je mají a zamlčí je, resp. záměrně poskytnou informace nepravdivé.
„Systému AUTOTRACER se měsíčně dotáže průměrně 100 tisíc zájemců. Až 40 tisíc z nich pochází od obchodníků s ojetými vozy. Každý měsíc je proto kvalitními autobazary při výkupu odmítnuto až 5 tisíc vozidel,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. „Systém AUTOTRACER, který v současnosti pracuje s nejobsáhlejší databází s daty o historii automobilů v České republice, je čím dál více využíván prodejci ojetých automobilů. Jednoznačně se tak potvrzuje trend, kdy se kvalitní prodejci ojetých vozidel distancují od nekalých praktik spojených s přetáčením tachometrů a chtějí svým zákazníkům nabídnout kvalitní a prověřené vozy,“ říká Martin Pajer.
Nejvíce je systém využíván v Praze, kde jednoznačně vede Auto ESA s téměř 2 tisíci dotazy měsíčně. „Společnost Auto ESA začala využívat AUTOTRACER jako vůbec první autobazar v České republice, následně se přidaly další autobazary,“ doplňuje Martin Pajer. Nejméně dotazů do systému AUTOTRACER přichází ze severomoravského kraje, kde je velká koncentrace malých autobazarů.
Každý měsíc odhalí systém AUTOTRACER přes 50 tisíc vozidel, která mají stočený tachometr nebo jinak defektní historii. Velké autobazary takové vozy nevykoupí, nicméně otázkou zůstává, kde tyto vozy končí. „Domníváme se, že se prodávají prostřednictvím soukromé inzerce nebo v autobazarech, které vykupované vozy nijak neprověřují,“ říká Martin Pajer a pokračuje: „Takové nákupy jednoznačně nedoporučujeme. Jsou pro zákazníka nejrizikovější“.
Nejčastěji mají podle společnosti Cebia stočený počet kilometrů vozy, po nichž je největší poptávka. Jedná se o modely Škoda Octavia, Škoda Fabia, VW Passat, Renault Megane, Ford Mondeo.
Nejvíce riziková vozidla jsou ta individuálně dovážená, a to převážně ze zemí, kde je těžko zjistitelná historie, protože tamní dealeři nepoužívají centrální databázi dané značky a nelze historii ověřit. Jedná se především o Itálii, Španělsko a Francii.