MotorInfo

Zlato pro logistický systém Škoda

19.9.2014 17:52
Zlato pro logistický systém Škoda

Logistický systém společnosti Škoda Auto v soutěži ‚European Gold Medal in Logistics and Supplier Chain’ obsadil první místo.

Tímto vyznamenáním oceňuje evropská organizace „The European Logistic Association“ (ELA) špičkovou kvalitu a vysokou efektivitu mezinárodně strukturovaného logistického systému Škoda.

Logistické systémy patří k rozhodujícím faktorům úspěchu v automobilovém průmyslu. Toto špičkové umístění podtrhuje skvělou úroveň výrobní logistiky automobilky Škoda. V březnu letošního roku už automobilka získala ocenění ‚Logistický projekt roku v České republice’. Zlatá evropská medaile pro logistiku a management dodavatelských řetězců, udělovaná Evropskou logistikou asociací (ELA), je založena na principu Ligy mistrů. ELA je federací 30 národních organizací ze středoevropských a západoevropských zemí. Do evropského finále postupují pouze vítězné projekty z národních soutěží. Po zisku národního titulu „Logistický projekt roku“ v České republice v březnu 2014 představila Škoda svá inovativní řešení v Bruselu. Odborná porota vybrala ze 30 nejlepších logistických projektů z jednotlivých zemí celkem šest finalistů z nejrůznějších oborů.

„Toto ocenění na evropské úrovni nás velice těší,“ říká Jiří Cee, vedoucí logistiky značky Škoda. „Škoda v posledních letech výrazně investovala do své výrobní logistiky a tuto oblast důsledně optimalizovala s důrazem na maximální efektivitu a dokonalé procesy. Výsledkem je jeden z nejvýkonnějších logistických systémů v celém automobilovém průmyslu,“ dodává Jiří Cee.

Promyšlený, výkonný a mezinárodně orientovaný systém společnosti zajišťuje, že v celém logistickém řetězci budou správné díly a komponenty k dispozici ve správný čas a na správném místě a v potřebném množství. Do celého logistického procesu je zapojeno 13 výrobních závodů na celém světě, v nichž vznikají vozy Škoda. Od začátku roku 2013 stanovuje nové logistické centrum v hlavním výrobním závodě společnosti v Mladé Boleslavi nová měřítka, pokud jde o koncepci, velikost a nasazenou dopravní techniku. V nové, částečně automatizované logistické hale o rozloze 15 500 m2 a výšce 18 metrů je instalováno 33 regálových uliček, z nichž je výroba vozů a výroba agregátů zásobována materiálem. 60 metrů dlouhý plně automatický dopravníkový tunel, vedoucí do montážní haly M13 a nejmodernější skladová technika zaručují rychlé, pružné a vysoce efektivní dodávky dílů.

Zhruba rok se v závodě Mladá Boleslav navíc využívá nových plně automaticky řízených přepravních vozíků. Jedná se o samoobslužný dopravní systém, který dopravuje potřebné díly a komponenty přímo do regálů na montážní lince. To šetří čas a náklady. Podstatné zvýšení efektivity dále přineslo nasazení nových ‚Pick-by‘-systémů. Ty umožňují ještě precizněji taktované dodávky potřebných dílů k montážní lince – tedy dodávky ‚Just-in-Sequence‘. Škoda od konce minulého roku využívá také další nové řešení: sekvenční zásobníky se systémem ‚Pick-by-Frame‘. Tato technika pomáhá zaměstnancům při nakládce vychystávacích vozíků a zvyšuje bezpečnost tohoto procesu.

Jedním z hlavních pilířů logistiky je nové Škoda Parts Centrum, otevřené v dubnu 2013. V rámci modernizace se zdvojnásobila celková plocha centrálního skladu na více než 100 000 m2 – to odpovídá ploše zhruba dvanácti fotbalových hřišť. Společnosti do nového centra investovala zhruba 31,8 milionů euro. Se zhruba 25 000 dodávkami denně zajišťuje Škoda Parts Centrum velkou část celosvětové distribuce originálních dílů a příslušenství pro společnost Škoda Auto a koncernové značky VW, Audi a Seat. Je to největší distribuční centrum originálních dílů v České republice.

Pro výrobní proces automobilky uvádí 1 250 zaměstnanců logistiky každoročně do pohybu miliony dílů, komponentů a vozových systémů. Ročně bylo jen do českých výrobních závodů dopraveno zhruba 52 000 železničních vagonů. K tomu je nutno ročně přičíst ještě 469 000 kamionů směřujících do a z českých závodů společnosti Škoda Auto. Enormní velikosti navíc dosahují také skladové a logistické plochy, potřebné v rámci logistických toků: Jen ve třech českých závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí zabírají celkovou plochu 321 000 čtverečních metrů – tedy zhruba 40 fotbalových hřišť.

 

Foto:Škoda Auto