MotorInfo

Zákazníci autobazarů volí nadstandardní zimní výbavu

11.1.2016 10:53
Zákazníci autobazarů volí nadstandardní zimní výbavu

Navzdory teplým zimám posledních let zájemci o nákup vozu z autobazaru stále častěji požadují, aby byl vůz vybaven i pro skutečně mrazivé počasí. 

Podle statistik společnosti AAA AUTO se tak na seznamu výbavy významné části prodávaných ojetých automobilů objevují vyhřívaný volant, vyhřívané sedačky, vyhřívané přední okno nebo dokonce nezávislé přídavné topení, tedy položky, které byly až donedávna vyhrazeny v zásadě jen pro luxusní vozy. V roce 2015 si v AAA AUTO koupilo více než 20 % zákazníků auto s alespoň vyhřívanými sedačkami.

Zvyšující se nároky zákazníků v tomto směru se odrážejí i na prodejních číslech. „Loni jsme prodali meziročně o 11,2 % procenta více vozidel s vyhřívanými sedačkami a o 26,25 % více vozů s vyhřívaným předním sklem,“ uvedla generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. „V případě nezávislého topení, které úplně mění zvyklosti řidiče v zimě tím, že jej zbavuje nutnosti odstraňovat námrazu, eliminuje studené starty a neuvěřitelně zvyšuje tepelný komfort jeho i ostatních cestujících, evidujeme nárůst o 16,67 %. Obecně se tak navzdory mírným tuzemským zimám přibližujeme spíše Skandinávii než střední Evropě.“

Ruku v ruce se snahou řidičů, aby byli dobře připraveni na eventuální krutou zimu, jde i jejich stále markantnější příklon k modelům SUV a off-road a obecně k modelům s pohonem všech kol. Podle statistik AAA AUTO se loni ve srovnání s rokem 2011 prodal téměř dvojnásovný počet vozů s pohonem všech kol, které jako hlavní výhodu nabízejí právě lepší trakci za zhoršených zimních povětrnostních podmínek. „I když zvyšující se zájem našich zákazníků o vozy s pohonem 4 x 4 byl hlavním trendem loňského roku i v letních měsících, zima a hrozící zhoršené adhezní podmínky přece jen poptávku po nich ještě dále stimulují. Zejména v posledních dnech, kdy jsou vozovky pokryty sněhem či ledovkou se ukazuje, že volba pohonu všech kol má své oprávnění i v našich podmínkách,“ doplnila Karolína Topolová.

Prodejní údaje AAA AUTO potvrzují, že při rozhodování o koupi ojetého vozu přihlížejí zájemci vedle jeho značky, typu, nájezdu kilometrů, ceny a stáří jednoznačně stále pozorněji také k úrovni jeho výbavy. „I čeští řidiči již dokáží ocenit prvotřídní vybavení, které jim zaručí bezpečnější a pohodlnější jízdu za jakýchkoliv podmínek. A protože zimní pneumatiky jsou pro ně dnes již naprosto samozřejmé, soustřeďují se v souvislosti se zimním obdobím na další dostupnou výbavu,“ konstatuje generální ředitelka AAA AUTO. „Chápání kvalitní dodatečné výbavy se přitom v čase postupně vyvíjí, takže některé prvky jsou již téměř zcela běžné. Například počet ojetin se zavedeným denním svícením, díky němuž nemusí řidič myslet na povinnost svítit, loni zaznamenal nárůst o 108,6 %. Podobně běžné zřejmě časem budou i dnes zatím nadstandardní prvky zimní výbavy,“ uzavřela Karolína Topolová.