Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
V těchto dnech se dostává do vnějšího připomínkového řízení další návrh novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č. 56/2001 Sb., jehož cílem je zejména implementace práva Evropské unie.
Velmi podstatným ustanovením pro trh ojetých vozidel je ale zejména ustanovení o zákazu manipulace se stavem najetých kilometrů na tachometru. Navrhované ustanovení je součástí novely, která by měla platit od května 2018. „Pokud zákon skutečně bude obsahovat zmíněné ustanovení zakazující manipulaci s počítadlem ujeté vzdálenosti, bude to průlomové rozhodnutí zákonodárců, které by mohlo přispět k potlačení tohoto podvodu, a to zejména v preventivní rovině. Je škoda, že zákon explicitně nehovoří o zákazu nabízení služeb stáčení tachometrů, které je běžné na internetu i v některých inzertních médiích,“ uvádí generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. Podle navrhované novely zákona by měla automobilu po zjištění stočených kilometrů propadnout „technická“. Pachatel manipulace s tachometrem by mohl dostat pokutu až 500 000 korun pokud půjde o fyzickou i právnickou osobu. Další pokuty budou hrozit také za nedodání protokolu o případném provedení opravy nebo výměny tachometru.
Novela zároveň v souladu s požadavky Evropské komise sjednocuje pravidla pro výkon STK. „Doufejme, že pokud zákon nakonec po dlouhé legislativní proceduře poslanci a senátoři schválí, přinese po schválení ve všech ostatních zemích rovněž vznik celoevropské databáze najetých kilometrů, která by byla dalším důležitým faktorem v boji proti stáčení. Vzhledem ke skutečnosti, že je velké množství ojetých vozů ze zahraničí dováženo již jako stočených, měl by jejich dovoz po sjednocení databází s najetými kilometry a zahájení křížové kontroly v rámci STK spíše rapidně klesnout,“ zdůraznila Topolová.
Dokument: Navrhované znění § 36 zakazujícího manipulaci s tachometrem:
„(4) Rozsah celkové ujeté vzdálenosti zaznamenaný na počítači ujeté vzdálenosti nesmí být snižován, ledaže dojde k tomuto snížení při opravě nebo výměně počítače ujeté vzdálenosti. O provedení opravy nebo výměny počítače ujeté vzdálenosti vystaví osoba, která tuto opravu nebo výměnu provedla, protokol, jenž předá provozovateli silničního vozidla. Provozovatel silničního vozidla předá protokol stanici technické kontroly při nejbližší evidenční kontrole…“
Ilustrační foto:J.Svoboda