MotorInfo

Za poruchy aut v zimě může nejen mráz, ale i špatná údržba

15.11.2016 11:05
Za poruchy aut v zimě může nejen mráz, ale i špatná údržba

S teplotami pod nulou přibývají motoristům starosti spojené s poruchami vozidel. Nefunkční baterie, problémy s řídicí jednotkou motoru či převodovkou nebo zamrzlé dveře jsou nejčastější komplikace, které způsobuje chladné zimní počasí. 

Podle statistiky České asociace asistenčních společností (ČAAS) právě v zimní sezoně narůstá počet asistenčních zásahů u poruch vozidel. V takových případech se mohou řidiči obrátit prostřednictvím Linky pomoci řidičům 1224 na smluvní asistenční společnost své pojišťovny, která jim podle charakteru závady zajistí technickou pomoc přímo na místě, nebo odtáhne nepojízdný automobil do autoservisu.

Zimní období s sebou přináší vyšší pravděpodobnost výskytu závady na automobilu, například vloni si situace na silnicích vyžádala podle údajů ČAAS v některých exponovaných dnech až dvojnásobný počet asistenčních výjezdů oproti průměru. „V zimě 2015 jsme evidovali okolo 60 % poruch a okolo40 % dopravních nehod. I letos očekáváme podobnou situaci,“ říká Petr Bold, prezident České asociace asistenčních společností. Problematické jsou zejména teplotní výkyvy, sněhové kalamity a jiné rozmary zimního počasí.

Nestartuje? Nejčastějším viníkem je špatná baterie

Příčinou poruchy vozidel je až v polovině případů vybitá autobaterie. Opotřebení baterie a její nedostatečná funkce se podle techniků projeví nejvíce právě v chladném počasí. Pomyslnému „žebříčku“ poruch v zimě vévodí i problémy s motorem, řídicí jednotkou či převodovkou. Dostatečně potrápit dokáže také zamrzlé palivo v palivovém přívodu, tehdy je nutné nepojízdné vozidlo odvézt do servisu a nechat rozmrznout. „Na místě můžeme provádět pouze drobné opravy, navíc odstavené vozidlo nesmí blokovat silnici příliš dlouho a zvyšuje nebezpečí pro jeho posádku. Proto se ve více než 80 % případů volí odtah do servisu, který disponuje patřičným zázemím a případně může řidiči nabídnout i náhradní vůz. Ve zhruba 16 % poruch si vystačíme s technickým vybavením do terénu, jako je mobilní startovací jednotka,“ vysvětluje Petr Bold. Kromě toho vyjíždí mechanici asistenčních společností často také k případům píchlých pneumatik nebo prázdné palivové nádrže. V případě poruchy mohou řidiči využít asistenční služby v rámci svého pojištění, nejjednodušší je pak volat Linku pomoci řidičům 1224, která je přímo spojí se smluvní asistenční společností jejich pojišťovny.

Nejčastější poruchy, které trápí řidiče v zimě:

-        Vybitá autobaterie

-        Problémy s řídicí jednotkou motoru

-        Píchlé pneumatiky

-        Problémy s převodovkou

-        Problémy s dobíjením, nefunkční startér

-        Zamrzlé palivo

-        Přimrzlé těsnění u dveří

Rady odborníků, jak připravit auto na zimní jízdy:

-        Nechte před zimní sezonou v servisu kompletně zkontrolovat stav vozidla

-        Používejte zimní kapalinu do ostřikovačů

-        Zimní pneu s dostatečným vzorkem

-        Nezapomeňte si přibalit zimní výbavu do auta: škrabku, sprej proti námraze na oknech nebo speciální fólii zabraňující nvytvoření námrazy.

-        Noste u sebe rozmrazovač zámků

-        Ošetřete gumové těsnění dveří přípravkem proti zamrzání

-        Přidávejte zimní aditiva do paliva, popř. používejte arktické varianty paliv

-        Používejte nemrznoucí chladicí kapalinu

-        Uložte si do svého mobilu telefonní číslo 1224, a v případě potřeby si přivolejte odbornou pomoc. Nikdy nezkoušejte závadu na vozidle odstraňovat sami, ohrožujete sebe i ostatní účastníky silničního provozu

 

Ilustrační foto:J.Svoboda