Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Naši politici neustále hovoří o nutnosti hledání úspor. Přesto se málokdo z nich zajímá o to, jaké ekonomické dopady mají u nás dopravní nehody. Účet za nehody v prvních devíti měsících letošního roku je oproti loňsku vyšší o miliardu korun.
„Zatímco v loňském roce na českých silnicích zemřelo ve srovnání s rokem 2012 o dvanáct procent osob méně, za prvních devět měsíců letošního roku registrujeme nárůst o bezmála deset procent. Vyšší byl i počet nehod s lehkým zraněním a s „pouhou“ materiální škodou. Celkové ekonomické následky nehod jsou tak ve srovnání s rokem 2013 vyšší o miliardu korun,“ říká Roman Budský, náš přední odborník na bezpečnost silničního provozu.
Kromě lidského utrpení s sebou dopravní nehody nesou i nemalé ekonomické dopady. Přestože metodika i výpočty jsou již delší dobu používány a známy, mnohdy to i mezi těmi, kdo jsou za tuto oblast odpovědni, vypadá, jako by tento problém neexistoval. Z aktualizované certifikované Metodiky výpočtu ztrát z dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích (zpracované Centrem dopravního výzkumu v Brně) vyplývá, že v roce 2012 s sebou nesla nehoda s usmrcením celospolečenské ekonomické náklady ve výši zhruba 19 milionů korun, nehoda s těžkým zraněním cca 5 milionů, nehoda s lehkým zraněním 433 tisíc korun a nehoda jen s hmotnou škodou 227 tisíc korun. Vždy se jedná o součet tzv. přímých a nepřímých nákladů.
Z údajů Policie ČR vyplývá, že za období leden-září 2014 došlo oproti stejnému období loňského roku ke zvýšení počtu usmrcených o 42 osob, počtu lehce zraněných o 980 a počtu nehod vyšetřovaných policií jen s hmotnou škodou o 644 osob. Naopak došlo ke snížení počtu těžce zraněných o 67 osob.
Z těchto údajů je pak celkem jednoduché vypočítat, jaké s sebou nesou uvedené změny v následcích dopravních nehod ekonomické ztráty:
Škody u dopravních nehod s usmrcením + 42,19 mld. = + 798 milionů Kč
Škody u dopravních nehod s lehkým zraněním + 980,433 mil. = + 424,3 milionů Kč
Škody u nehod jen s materiální škodou + 644,227 mil. = + 146,2 milionů Kč
Škody u nehod s těžkým zraněním - 67,5 mld. = - 335 milionů Kč
Prostým součtem uvedených hodnot pak můžeme dojít k závěru, že zvýšené následky dopravní nehodovosti nás vyšly za prvních devět měsíců letošního roku na jednu miliardu a 33,5 milionu korun.
Česká republika se neustále řadí k evropským státům s nepříznivými statistikami dopravní nehodovosti. Zásadní změna uvedeného trendu je podmíněna zavedením efektivního způsobu řízení celého systému bezpečnosti silničního provozu. Závažné dopravní nehody nejsou individuálním selháním, naopak se jedná o selhání systémové. Lidé chybují, nelze se však ztotožnit s tím, aby byly chyby účastníků silničního provozu trestány vážným zraněním či dokonce smrtí.