MotorInfo

Z virtuálního světa do reality

30.5.2014 23:23
Z virtuálního světa do reality

Volkswagen s vozem GTI Roadster zbořil na srazu GTI u Wörthersee hranice mezi virtuálním a reálným světem.

Volkswagen zde totiž představil koncept, který byl původně vytvořen jen jako čistě počítačové auto v bitech a bytech pro herní klasiku na PlayStation3 „Gran Turismo 6“.

Dvoumístný kabriolet je poháněn třílitrovým biturbo motorem V6 s celkovým výkonem 370 kW/503 k. Benzinový motor V6 TSI s přímým vstřikováním dosahuje maximálního točivého momentu 560 N.m, a to mezi 4 000 a 6 000 otáčkami, přičemž točivý moment 500 N.m je dostupný již při 2 000 otáčkách. Extrémní výkon motoru TSI je přenášen na 20“ kola prostřednictvím sedmistupňové dvojspojkové převodovky (DSG) a systému pohonu všech kol (4MOTION). Toto 1 420 kg lehké supersportovní auto dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h během 3,6 sekundy, přičemž maximální rychlost je 309 km/h.

"GTI Roadster, Vision Gran Turismo" je výsledkem spolupráce mezi společnostmi Volkswagen a Sony Computer Entertainment. Klaus Bischoff, šéfdesignér společnosti Volkswagen, uvedl: „Když nás Sony Computer Entertainment požádalo, zda bychom byli schopni vyvinout automobil Vision GT exkluzivně k 15. výročí vydání hry Gran Turismo, neváhali jsme ani minutu.“ Ihned byla spuštěna interní soutěž a mladí designéři Volkswagenu posílali své návrhy. Ty posuzoval Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen, a nikdo jiný než Kazunori Yamauchi, ředitel Polyphony Digital a viceprezident Sony Computer Entertainment, který je vynálezcem herní série "Gran Turismo".

Kazunori Yamauchi je fanouškem GTI. Japonský manažer má svou vlastní stáj supersportovních vozů, která zahrnuje také ikonu všech sportovních kompaktů: Golf GTI. Bischoff a Yamauchi nakonec vybrali dva návrhy, které byly dále rozpracovány. Designéři Malte Hammerbeck a Domen Rucigaj měli na starosti exteriér, zatímco za interiér vozu byl zodpovědný Guillermo Mignot. Celý proces vývoje probíhal na počítači, a to včetně tvorby 3D modelu automobilu, který byl taktéž čistě virtuální.

Tito tři kolegové společně s dalšími designéry zformovali jakousi "pracovní skupinu Vision GTI-GT6" a jen o pár týdnů později byl jejich "GTI Roadster, Vision Gran Turismo" připraven. Sony Computer Entertainment a Volkswagen odhalili automobil virtuálnímu světu hry Gran Turismo 6 26. května. O pouhé tři dny později došlo k senzaci: 29. května Volkswagen oznámil, že "GTI Roadster," který byl navržen pro PS3, se stane realitou a tento supersportovní vůz představil na srazu GTI v rakouském Reifnitz coby hold fanouškům Golfu GTI a fanouškům světa "GT6". Hráči "GT6" si budou moci "GTI Roadster, Vision Gran Turismo" pro PS3 stáhnout od poloviny června.

S ohledem na to, že designéři Volkswagenu dali své fantazii při návrhu "GTI Roadster" pro "GT6" zcela volný průběh a mohli kompletně ignorovat omezení produkčních modelů (např. výrobní proces a prodejní cenu), se tento vůz stal tím nejvelkolepějším Golfem GTI v historii. Klaus Bischoff řekl: „Projekt Vision GT nám přinesl skvělou příležitost dát na papír naše extrémní nápady a designové prvky GTI, které jsou zpodobněny tak jasně, dynamicky a emocionálně, jak jen to je možné. Celý vývoj nezaměnitelného designu s citem pro detail odráží vysoké standardy produktových značek 'Volkswagen GTI' a 'Gran Turismo' od Sony PlayStation. Byli jsme všichni velice potěšeni, že jsme mohli vytvořit automobil, který mohou hráči využívat k tomu, aby pocítili jedinečnou chuť světa GTI."

Volkswagen při návrhu "GTI Roadster, Vision Gran Turismo" využil revoluční koncept "Design Vision GTI" představený na Wörthersee v roce 2013. Ten byl dále rozvinut, přepracován a vyslán do budoucnosti ve formě roadsteru. Roadster byl kompletně přepracován, nicméně Volkswagen s ním stejně jako s "Design Vision GTI", poprvé od uvedení "Golfu GTI W12-650" představeného na Wörthersee v roce 2007, ukazuje, jak by mohlo vypadat závodní GTI. Hlavními designovými prvky konceptu z roku 2013 byly vystouplé C-sloupky a boční prahy. Designéři je využili jako samostatné prvky karoserie, aby uvolnili prostor pro větší rozchod podvozku i speciálně vyvinutá 20“ kola. I přes extrémní modifikace měl "Design Vision GTI" s maximální rychlostí 300 km/h velice homogenní vzhled jakoby se hned zítra měl postavit do startovního pole závodu. To je způsobeno tím, že designéři odvedli precizní práci postavenou na základech designové DNA společnosti Volkswagen, a to i přes všechnu myslitelnou volnost, kterou měli k dispozici. A to samé platí i pro nový "GTI Roadster, Vision Gran Turismo" – supersportovní dvoumístný kabriolet GTI, který, což je rozhodující, přebírá myšlenku C-sloupků a bočních prahů (u Roadsteru jsou z karbonu) a posouvá ji na zcela novou úroveň.

Cílem "GTI Roadster" bylo posunout koncept "Design Vision GTI" do ještě větších extrémů. Rozvor Roadsteru 2 494 mm je výrazně kratší než ten u produkčního GTI a "Design Vision GTI". Se svými minimálními převisy, minimalistickou výškou (1 090 mm) a ve vztahu k ní extrémní šířkou (1 894 mm) ukazuje 4 158 mm dlouhý Roadster své proporce, ze kterých nejen fanouškům GTI spadne čelist. Jak již bylo zmíněno, tak největší paralelou mezi oběma koncepty z Wörthersee jsou C-sloupky a boční prahy. Ty u GTI Roadsteru tvoří opět samostatné prvky karoserie s tím rozdílem, že tentokrát jsou integrovány do kabrioletu, jehož dvojitý monokok představuje stylistické provázání se světem formulí.

Designéři Volkswagenu vyvinuli progresivní supersport pro virtuálně simulované závodní dráhy. I přes svou virtuální povahu však dává pohled na "GTI Roadster" pocítit unikátní aspekty světa GTI. Navíc, všichni, kdo viděli "GTI Roadster, Vision Gran Turismo" u Wörthersee naživo a chtěli by se jednoho dne chopit jeho volantu v dvojitém monokoku, mohou setřít rozdíly mezi skutečným a virtuálním světem na svých monitorech a chopit se ovladače PS3.

Faktem je, že design "GTI Roadster, Vision Gran Turismo" posouvá GTI a jeho sedm evolučních stádií daleko do budoucnosti. Vizuální obraz vizionářského dvousedadlového vozu slibuje optické i bezprostřední řidičské zážitky. Skrze jeho extrémně zkosené čelní sklo lze ve hře i v reálném světě pocítit jeho extrémní potenciál pro zrychlování. Řidič sedí uvnitř monokoku a řítí se po závodní dráze světa GT6 ve výšce a se stejnou perspektivou jako pilot formule.

Proudění vzduchu okolo karoserie roadsteru bylo optimalizováno prostřednictvím mnoha modifikací. Na zádi je na první pohled patrné rozměrné křídlo. To vytváří silný přítlak, který řízeným způsobem přenáší extrémní výkon motoru na silnici prostřednictvím pohonu všech kol (4MOTION). Na vzhledu konceptu je celkově fascinující, jak je zadní spoiler do "GTI Roadsteru" dokonale integrován. U konceptu "Design Vision GTI" představeném v roce 2013 přecházejí vnější C-sloupky ve střechu. Nyní však, coby určující designový prvek bočního profilu, formují ochranný oblouk pro případ převrácení. V jeho přímém prodloužení se pak nachází zadní spoiler, který vizuálně působí jako křídlo vznášející se nad zádí roadsteru.

Koncept "GTI Roadster, Vision Gran Turismo" je oblečen do zářivě syté červené metalické barvy, nové interpretace monochromatické barvy "Tornado Red" reprezentující klasickou červeň GTI. Designéři jí dali jméno "Gran Turismo Red". Malte Hammerbeck řekl: „Hledali jsme velice provokativní a agresivní červenou. Auto by mělo působit jako rychlé i tehdy, když stojí na místě, a barva by navíc měla zdůrazňovat jeho kontury. A právě s touto vysoce kvalitní třívrstvou barvou jsme dosáhli excelentního úspěchu." Všechny přídavné části jsou navržené v matném karbonu, který zdůrazňuje a doplňuje vysoce lesklou červenou karoserii. Pouze mřížka chladiče a krycí sklo motorového prostoru jsou vyvedeny ve vysoce lesklé černi.

Stejně atraktivní jako zadní spoiler jsou i dveře, které se vyklápějí nahoru a dopředu a opticky rozdělují extrémně výraznou charakteristickou linku na horní a spodní polovinu. Podobně osobité jsou i kontury dveří ohraničené bočními prahy (opatřenými symboly "Gran Turismo" na zádi), C-sloupky a extrémně vystouplé podběhy. Malým, avšak exkluzivním, detailem jsou podsvícené nápisy GTI na obou stranách vozu integrované přímo v „tornádové“ linii v oblasti A-sloupků. V horní části dveří pak boční okýnka vytvářejí stoupající linii zakončenou nízkoprofilovým čelním sklem. Díky tomu tak GTI Roadster vypadá v této části jako motorový člun, zatímco boční zrcátka se svými karbonovými kryty namontovaná na dveřích vzhledově připomínají malá křídla.

Taktéž 20“ hliníkové disky GTI přicházejí s novým designem. Designéři vyvedli krytky středů kol v barvě karoserie, a navrhli je tak, že při svém otáčení vytvářejí červený kříž. Přední kola (8.5J x 20, ET32) jsou obuta do pneumatik 235/35 ZR20, zatímco ta zadní (9.5J x 20, ET25) nazouvají pneumatiky 275/30 ZR20. Bližší pohled skrze paprsky kol odhaluje extrémně robustní disky keramických brzd. Brzdové čelisti se zakusují do disků s průměrem 380 mm u předních respektive 356 mm u zadních kol.

Při přímém čelním pohledu vypadá roadster jako typické GTI, byť pocházející z nadcházejícího desetiletí. S ohledem na to, že výška tohoto konceptu jen lehce přesahuje hranici jednoho metru, byl jeho předek vytvarován do extrémně nízkého a širokého tvaru. Předek GTI má trojrozměrný design, přičemž jeho nárazníkové moduly vypadají, jakoby levitovaly. Při pohledu zespodu vyplňuje karbonový závodní spoiler ve tvaru „žiletek“ prostor mezi GTI a vozovkou a zvyšuje tak přítlak na přední nápravě. Nad ním se nacházejí nárazníky přecházející v křídla na bocích, zatímco uprostřed je integrovaná mřížka chladiče ve tvaru GTI pláství a nad ní se tyčící čelní sklo. Jejich struktura záměrně vytváří prostor pro vytvoření zřetelného 3D efektu. Mřížka chladiče je orámovaná povrchem v barvě karoserie. Na bocích se pak nacházejí vertikálně uložená LED světla pro denní svícení a lakované externí části nárazníku. Nad nimi se tyčí klasicky červené příčné proužky mřížky chladiče GTI, znak VW, logo GTI, přídavné sání vzduchu s plástvovou mřížkou a dvojité LED světlomety. Pod nimi se nacházejí dva úzké LED proužky pro denní svícení, které spolu s vertikálními světly pro denní svícení vytvářejí nezaměnitelnou světelnou signaturu. Vnější linie spodního sání integrovaného v nárazníku přecházejí v kontury kapoty táhnoucí se až na samou záď. Na závodních drahách GT6 tento nezaměnitelný vzhled přídě způsobí soupeřům, kteří jej ve svých digitálních zrcátkách zahlédnou se přibližovat, nejednu úzkou chvilku. Čím více se GTI blíží, tím rozpoznatelnější je klínovitý tvar horkého vzduchu sálajícího z motorového prostoru.

Při pohledu zezadu může pozorovatel spatřit karbonové žiletky linoucí se coby všeobjímající prvek z přídi přes boční prahy až na záď, kde slouží pro aerodynamicky optimalizované prvky pro vedení vzduchu. Spolu s úzkými elementy v barvě karoserie, které vedou paralelně podél nich, pak vytvářejí postranní průduchy a středový karbonový difuzor. Tento difuzor je ohraničen silnými vertikálními přesnými kovovými lamelami a dvěma zadními svítilnami, které se nacházejí na obdobném místě jako u závodních aut. Nad nimi se nachází nárazník se zdvojenou lichoběžníkovou koncovkou výfuku (se znakem GTI) umístěnou uprostřed vozu. V další rovině pak leží 3D LED zadní světla umístěná uvnitř lakovaného příčného pruhu pod spoilerem. Také zde designéři využili v různých rovinách odlišnou hloubku, čímž přidali další rozměr a dosáhli tak 3D vzhledu.

Design interiéru

Řidič i spolujezdec jsou uzavřeni v dvojitém monokoku vytvořeném z karbonu. Obě části jsou odděleny středovým tunelem, který stoupá směrem odzadu a je zespoda otevřený. V této spodní části se pak nachází hasicí přístroj, který je stejně dobře přístupný jak řidiči, tak spolujezdci, podobně jako tomu je u závodních aut. "GTI Roadster" je vybaven dvěma závodními skořepinovými sedadly. Sedí se, či spíše téměř leží, velice nízko, což připomíná ergonomii závodních aut. Sedadla i čtyřramenný volant jsou pokryta Alcantarou. Další funkcí známou ze závodních aut je displej kokpitu a křídlo ve tvaru V umístěné daleko před řidičem a spojené přímo se sloupkem řízení. Volant je připevněn na velice dlouhém sloupku řízení, což je pro závodní vozy typické. Vlevo pod volant designéři umístili červeně podsvícenou páčku světel a po obou stranách i pádla pro řazení (sedmirychlostní DSG). Ta mohou být intuitivně a ergonomicky aktivována stiskem palců, aniž by řidič musel pouštět volant.

Materiály a barvy použité v interiéru a exteriéru od sebe byly záměrně odlišeny. Typická GTI červeň je sice použita k akcentování některých interiérových prvků – u pětibodových bezpečnostní pásů, u kontrastních švů na sedadlech, či u madel dveří a u tlačítek na volantu, ale pak už je užita výhradně v exteriéru. Uvnitř "GTI Roadsteru" je výběr barev zredukován pouze na "černou" a "antracitovou," což jsou typické barvy přítomné v interiérech závodních aut. Nicméně, v kokpitu se uplatňuje ještě matný karbon (jako obložení monokoku a přístrojů), který tvoří spojující prvek s exteriérem. Dalšími použitými materiály jsou Alcantara, Dinamica (podobně jako Alcantara se skládá z mikrovláken) a hliník. Většina dekorativních prvků uvnitř
"GTI Roadsteru" byla vypuštěna, aby byla zachována jeho nekompromisní aktivní závodnická povaha. Řidič se tak může plně soustředit na závodní trať – jak ve virtuálním, tak skutečném světě.