Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Kompaktní SUV od škodovky modernizuje, zájemci budou mít poprvé na výběr ze dvou designových variant – stylovější Yeti míří do města a robustněji laděný Yeti Outdoor mimo zpevněné komunikace.
V obou variantách zaujme Yeti řadou novinek: od přepracované přídě a zádě, přes kola z lehké slitiny, svěží interiér, nové „Simply Clever“ prvky a posílenou funkčnost, až po obohacenou nabídku motorů a převodovek. Světová premiéra obou novinek proběhne na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu. Koncem roku 2013 budou obě varianty modelu Yeti uvedeny na prvních trzích.
Zásadní novinkou modernizace modelu Yeti je nabídka dvou samostatných designových linií. Kompaktní SUV bude nabízeno buď v provedení do města, nebo v outdoorové variantě pro výlety, které mohou vést i mimo silnice. Na první pohled se od sebe liší například provedením předního a zadního nárazníku. Podobně je rozdílné i zpracování bočních lišt a prahů. Zatímco Yeti je má lakovány v barvě karoserie, u jeho „outdoorového“ sourozence jsou z černého plastu. Yeti Outdoor je sériově vybavena stříbrnými kryty vnějších zpětných zrcátek. Modernizované provedení modelu Yeti přichází v novém designu značky. Přední i zadní část byla přepracována a působí teď mnohem výraznějším dojmem, s jasně patrnými znaky současného designového jazyka - ostrými hranami a liniemi, zdůrazněním horizontální roviny a novým logem.
Obě varianty se drží shodné koncepce vzhledu přídě. Zdůrazněna je horizontální orientace linií s výraznou maskou chladiče a nově tvarovanými světlomety, které jsou nyní volitelně nabízeny jako bi-xenony s integrovaným LED světly pro denní svícení. Přední mlhová světla dostala v souladu s novým designovým jazykem značky hranatý tvar a jsou umístěna níže v předním nárazníku.
Přepracovaná záď modelů Yeti je jasně členěná. Páté dveře získaly dva kubistické trojúhelníkové prvky a nové logo značky – přesně v duchu aktuálního designového jazyka značky. Výrazné zadní sdružené svítilny mohou do tmy svítit písmenem „C“ tvořeným světelnými diodami.
Nabídka kol byla rozšířena o čtyři kola z lehké slitiny v novém designu. Pestřejší je také paleta barev. Novinkou jsou čtyři metalické odstíny: bílá Moon, zelená Jungle, šedá Metal a hnědá Magnetic. Poslední z uvedených je k dispozici výlučně pro nejvyšší výbavu Laurin & Klement.
Novinky lze nalézt i v interiéru. Jejich seznam zahrnuje tříramenné volanty v celkem sedmi variantách, nové potahové látky nebo dekorační lišty na přístrojové desce.
Yeti je prvním modelem značky, který může být na přání vybaven systémem Optical Parking Assistant (zadní parkovací kamerou). Poprvé je Yeti vybaven také nejnovější generací parkovacího asistenta Automatic Parking Assistant. S ním umí zacouvat do mezer podélně i příčně k vozovce; z podélných mezer i automaticky vyjede. Dále v SUV mladoboleslavské značky slaví premiéru bezklíčové odemykání, zamykání a startování KESSY. Díky tomuto systému je možné vůz odemknout, zamknout i nastartovat, aniž by klíč musel opustit kapsu.
V přepracovaných modelech Yeti našly uplatnění čtyři nové "chytré" prvky: vedle oboustranného koberce, který se osvědčil už v jiných modelech, se v zavazadlovém prostoru nachází vyjímatelná LED svítilna, pod sedadlem řidiče je držák reflexní vesty a ve dveřích odpadkový koš. Vedle těchto novinek nabízí přepracovaný Yeti i všechny dosud známé prvky komfortní výbavy na přání, mezi nimi rozměrnou panoramatickou prosklenou střechu, automatickou dvouzónovou klimatizaci „Climatronic“, vyhřívaná sedadla, tempomat, vyhřívané čelní sklo nebo elektricky nastavitelné sedadlo řidiče.
Klíčovým prvkem interiéru vozu Yeti i nadále zůstává systém zadních sedadel Varioflex. Nabízí jedinečnou variabilitu uspořádání - všechna tři sedadla lze jednotlivě sklápět nebo dokonce vyjmout z vozu. Při vyjmutém prostředním sedadle lze boční místa posouvat v podélném i příčném směru. Obratem ruky se tak pětimístný vůz promění ve čtyřmístný, se spoustou prostoru v podélném i příčném směru. Variabilitu dále zvyšuje řada osvědčených detailů výbavy, jako sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, sklopné stolky na zadní straně předních opěradel, spousta odkládacích prostorů nebo praktické držáky na láhve. Důraz na funkčnost v zavazadlovém prostoru dokládají mimo jiné upevňovací oka nebo výklopné háčky na zavěšení zavazadel. Objem zavazadlového prostoru činí minimálně 405 litrů, po posunutí všech zadních sedadel vpřed je možné ho zvýšit až na 510 litrů. Po vyjmutí všech zadních sedadel vzroste objem pro náklad na vynikajících 1 760 litrů.
Sedm moderních motorů
Pro přepracované modely Yeti jsou k dispozici čtyři naftové a tři benzinové motory, všechny přeplňované turbodmychadlem a s přímým vstřikováním paliva. Jejich paleta sahá od zážehové jednotky 1,2 TSI/77 kW (105 k) až po vznětový agregát 2,0 TDI/125 kW (170 k). V závislosti na konkrétní motorizaci vůz disponuje pohonem buď jen kol předních, nebo obou náprav; pohon všech kol je realizován prostřednictvím mezinápravové spojky Haldex páté generace. Jako automatické převodovky využívá Yeti výhradně moderní dvouspojková ústrojí DSG s šesti, resp. sedmi stupni. Verze GreenLine s motorem 1,6 TDI/77 kW, pohonem předních kol a manuální převodovkou produkuje 119 g CO2/km. To odpovídá spotřebě 4,6 litru nafty na 100 km. V nabídce jsou také další tři motorizace v provedení Green tec: 2,0 TDI/103 kW s manuální šestistupňovou převodovkou a 1,6 TDI/77 kW se sedmistupňovým DSG. Benzinový motor 1,4 TSI/90 kW v kombinaci s manuální převodovkou se dodává pouze ve variantě Green tec se sníženou spotřebou. Paket Green tec obsahuje systém Start-Stop, rekuperaci brzdné energie a pneumatiky se sníženým valivým odporem. Naftový motor 2,0 TDI/125 kW je k dispozici také v kombinaci pohonu všech kol a šestistupňové dvouspojkové převodovky DSG. Pro vůz Yeti s pohonem předních kol a motorem 1,6 TDI/77 kW bude nyní možno objednat dvouspojkové ústrojí DSG se sedmi stupni.
Bezpečnost hrála při navrhování modelu Yeti zásadní roli. Za ochranu posádky získalo kompaktní SUV při svém uvedení na trh v roce 2009 maximální možné hodnocení v testech Euro NCAP v podobě pěti hvězdiček. Aktivní bezpečnost zvyšuje ESC (Electronic Stability Control) s ABS a brzdovým asistentem. Tyto systémy jsou součástí sériové výbavy pro země EU. Mlhové světlomety je možno volitelně vybavit i funkcí přisvětlování zatáček. Nové bi-xenonové světlomety, na přání s LED světly pro denní svícení, zvyšují bezpečnost za snížené viditelnosti. Vůz může být vybaven elektronickými asistenty pro rozjezd do kopce a pro sjíždění svahů. Kromě toho je v nabídce také kontrola tlaku v pneumatikách.
S elektronicky řízeným pohonem všech kol (mezinápravová spojka Haldex páté generace) a světlou výškou 180 mm je kompaktní SUV připraveno na jízdu nejen na silnicích, ale i mimo zpevněné cesty. Elektronická uzávěrka diferenciálu EDS umožňuje rovnoměrný a komfortní rozjezd na povrchu s nerovnoměrnou adhezí.
V oblasti pasivní bezpečnostise cestující v modelu Yeti mohou spolehnout až na devět airbagů. Pro bezpečné upevnění dětských sedaček jsou ve voze úchyty Isofix. Bezpečnostní paket doplňují tříbodové pásy (vpředu s přitahovači) a výškově stavitelné hlavové opěrky na všech sedadlech.
S vozem Yeti vstoupila česká automobilka do segmentu kompaktních SUV v roce 2009. Do 30. června 2013 bylo prodáno zhruba 263 200 těchto vozů. Jen za rok 2012 dodala automobilka zákazníkům zhruba 87 400 vozů modelu Yeti – v porovnání s předchozím rokem to představuje nárůst o 24,3 %. Během první poloviny roku 2013 se pro české SUV rozhodlo 41 800 řidičů na celém světě. V Evropě je Yeti se svým zhruba pětiprocentním tržním podílem jedním z nejprodávanějších kompaktních SUV, na domácím českém trhu je ve svém segmentu jedničkou. V České republice se Yeti vyrábí v závodě Kvasiny. Od konce roku 2012 se Yeti vyrábí také v Rusku ve spolupráci s ruskou automobilkou GAZ v závodě v Nižním Novgorodu. Od poloviny roku 2013 se Yeti prodává i v Číně, v současné době jako importovaný model. Od konce roku bude nabízen i v prodloužené verzi speciálně pro čínský trh. Vůz bude vyráběn lokálně, v partnerském závodě Shanghai Volkswagen.