Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Měsíční vozidlo „Audi lunar quattro“, jehož hmotnost byla v poslední fázi vývoje snížena o osm kilogramů při současném zvýšení výkonu poháněcího ústrojí Audi e-tron, je po úspěšných testech připraveno prozkoumat jeden z nejnáročnějších terénů vůbec: povrch Měsíce.
Kromě dokončeného vývoje měsíčního vozidla bylo nyní dosaženo dalšího milníku mise. Německý tým „Part-Time Scientists“ totiž v berlínském Audi City oznámil, že se koncem roku 2017 vydá na 385 000 km dlouhou cestu k Měsíci s využitím nosné rakety, kterou si rezervoval prostřednictvím společnosti Spaceflight Inc. Značka Audi se stala technickým partnerem a propagátorem mise týmu Part-Time Scientists již v její rané fázi a úspěšnou podporou se jí podařilo získat pro tento projekt širokou veřejnost i další silné partnery.
Audi a německá skupina inženýrů oznámily svou spolupráci na jaře 2015. Společným cílem bylo spojit technické kompetence obou partnerů a zkonstruovat v rámci soutěže Google Lunar XPRIZE vozidlo pro jízdu na Měsíci. Skupina 16 odborníků společnosti Audi od té doby podporuje tým Part-Time Scientists svým know-how v mnoha technických oblastech a optimalizovala vozidlo pro měsíční misi. Značka Audi pomohla berlínskému týmu s vývojem měsíčního vozidla bez posádky především svými zkušenostmi s pohonem všech kol quattro, znalostmi v oblasti lehké konstrukce a kompetencemi v oblastech e-tron a designu.
„Jsme hrdí, že jsme mohli vložit do konstrukce měsíčního vozidla důležité geny značky se čtyřmi kruhy. Jedná se o quattro, které má akumulátory e-tron, jezdí autonomně a ve své konstrukci používá inteligentní kombinaci materiálů,“ říká Michael Schöffmann, vedoucí vývoje převodovek Audi a koordinátor vývoje měsíčního vozidla Audi lunar quattro. „Spolupráce s týmem Part-Time Scientists je i pro nás velmi přínosná. S měsíčním vozidlem Audi lunar quattro vstupujeme po technické stránce do neznáma, a můžeme tak získávat mnoho nových poznatků o chování komponentů vozidla za extrémních podmínek.“
V uplynulých měsících pracovali odborníci společnosti Audi na inteligentním rozdělování hnací síly mezi všechna kola měsíčního vozidla, optimalizovali jeho vysokovýkonnou elektroniku a urychlili vývoj svým know-how z oblasti autonomní jízdy. Inženýři a designéři zvětšili rozměry měsíčního vozidla i jeho kola, aby zvýšili stabilitu a zvětšili styčnou plochu s povrchem. Zároveň snížili jeho hmotnost z 38 na 30 kilogramů optimální kombinací materiálů a metodou tisku 3D z hliníku. V náročných testech, například v komoře Audi pro simulaci slunečního záření, bylo navíc možné napodobit extrémní podmínky na Měsíci a prověřit funkčnost a spolehlivost komponentů měsíčního vozidla.
Audi lunar quattro se bude na Měsíci orientovat pomocí čtyř kamer. Jejich prostřednictvím může také zkoumat předměty a pořizovat záběry ve formátu 3D i fotografie okolí v rozsahu 360°. Oblíbeným motivem přitom bude měsíční vozidlo mise Apollo 17, které stále ještě stojí v údolí Taurus-Littrow. Nedaleko místa přistání z roku 1972 má dosednout také ALINA, přistávací modul týmu Part-Time Scientists se dvěma měsíčními vozidly Audi lunar quattro. Sonda, která překoná vzdálenost k Měsíci pomocí nosné rakety, jako je například Falcon 9, dokáže přepravit celkem 100 kilogramů. Kromě dvou měsíčních vozidel proto vyšle tým Part-Time Scientists na Měsíc také výzkumná zařízení dalších partnerů. V uplynulém roce se podařilo pro tento projekt získat významné partnery, kteří o tuto misi projevili velký zájem z vědeckých důvodů. Mezi ně patří například americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku NASA, Evropská kosmická agentura ESA nebo Wikipedia.
Tým Part-Time Scientists se vydá na Měsíc koncem roku 2017. Do té doby budou obě měsíční vozidla Audi lunar quattro a přistávací modul podrobeny rozsáhlým testům odolnosti při extrémním zatížení. Tým bude za tím účelem v nadcházejících měsících simulovat celou misi na Středním východě a realizovat poslední drobné úpravy.
Tým Part-Time Scientists se sídlem v Berlíně vznikl koncem roku 2008 z iniciativy odborníka na IT Roberta Böhmeho. V současnosti spolupracuje 35 inženýrů na třech kontinentech s mezinárodními odborníky na kosmonautiku, aby se mise na Měsíc stala realitou a přinesla co největší množství poznatků, které posunou vpřed technický vývoj a vědecký pokrok.
Více než 30 miliony USD dotované ocenění Google Lunar XPRIZE je soutěží v oboru kosmonautiky, která je vypsána pro inženýry a podnikatele z celého světa. Vítězný soukromý tým musí dopravit na Měsíc měsíční vozidlo, ujet s ním na povrchu Měsíce alespoň 500 metrů a zaslat na Zemi fotografie ve vysokém rozlišení. Z počátečních téměř 30 účastníků zůstalo v současnosti v závodě o start na Měsíc již jen pět vedoucích týmů. Part-Time Scientists je jediným týmem z Německa.
Foto:Audi