MotorInfo

Výroba vozidel v ČR stále roste

2.5.2012 14:28
Výroba vozidel v ČR stále roste

V České republice bylo za 1. čtvrtletí 2012 vyrobeno celkem 355 458 ks silničních vozidel, z toho 350 377 motorových a 5 081 přípojných.

Výsledky za prvního čtvrt roku, které zveřejnil AutoSAP, naznačují, že i v roce 2012 by výroba vozidel měla výrazně překročit hranici 1,2 milionu vyrobených vozidel.

„Čísla o výrobě vozidel v České republice potvrzují, že automobilový průmysl je výkonným motorem domácí proexportně orientované ekonomiky. Jen ve výrobě vozidel došlo oproti stejnému období roku 2011 k růstu o 13,17 % a export vozidel se zvýšil o 13,43 %.  To má ve většině případů pozitivní dopad i na české dodavatele skupin a dílů vozidel, ale též na další nepřímo navazující průmyslové obory“, uvedl k dosaženým výsledkům prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn.

Osobních automobilů bylo za 1. čtvrtletí 2012 na území ČR vyrobeno celkem 349 026 ks, což představuje nárůst produkce o 13,70 % oproti stejnému období 2011. „Za 1. čtvrtletí roku se jedná o historicky rekordní výrobu osobních automobilů, podíl jednotlivých domácích automobilek na dosaženém výsledky se však oproti loňsku mírně změnil“, poznamenává dále prezident AutoSAP. Zatímco u společnosti Škoda Auto a HMMC Nošovice došlo nárůstu produkce, u TPCA Czech se výroba mírně snížila.

Autobusů bylo za leden až březen 2012  v ČR vyrobeno 622 ks. V souhrnu však došlo k nevýznamnému poklesu (o 2,51 %), to je o 16 ks autobusů méně. Na uvedeném celkovém počtu se podíleli tři výrobci - Iveco Czech Republic (527 ks), SOR Libchavy (86 ks) a KH motor Centrum Opava (9 ks).

K relativně vysokému růstu došlo u nákladních vozidel, kterých bylo v souhrnu vyrobeno o  25,44 % (o 72 ks) více než za 1. čtvrtletí loňského roku. Růst výroby je dán současným pozitivním vývojem u společnosti AALM (Avia Ashok Leyland Motors), jejíž výroba se zvýšila téměř dvojnásobně. Celkem bylo v ČR za 1. čtvrtletí 2012 vyrobeno 355 ks nákladních automobilů. Bohužel se však produkce našich výrobců nákladních automobilů (AALM a TATRA) neuplatňuje v žádoucí míře na domácím trhu.

K růstu výroby došlo i u motocyklů, kde firma JAWA Moto zvýšila produkci na celkem 374 strojů, což je  o 49,60 % více než ve stejném období  roku 2011.

Ke zřejmému oživení došlo v kategorii přípojných vozidel kategorie O3 a O4, kde byl zaznamenán nárůst výroby o 36,57 % na celkem 366 ks. K růstu došlo u obou hlavních výrobců těchto vozidel, jak u firmy PANAV (+ 56,48 %), tak u společnosti  SCHWARZMÜLLER (+ 23,12 %). Přípojných vozidel kategorie O1 a O2 bylo vyrobeno 5 081 ks, což prozatím znamená meziroční pokles produkce o 17,03 %.

„Výsledky za 1. čtvrtletí roku 2012 naznačují, že český automobilový průmysl by si měl udržet růstovou dynamiku z předchozích dvou let. Souhrnné výsledky českého automobilového průmyslu za rok 2011 budou zveřejněny na Výroční tiskové konferenci AutoSAP počátkem června“, uzavírá Ing. Martin Jahn.