MotorInfo

Volvo získalo ocenění Global NCAP Innovation Award

30.5.2013 22:07
Volvo získalo ocenění Global NCAP Innovation Award

Průkopnická práce skupiny Volvo Car Group v oblasti ochrany chodců získala ocenění za inovace 2013 Global NCAP Innovation Award. Ocenění na konferenci Enhanced Safety of Vehicles (ESV) v jihokorejském Soulu převzala Prof. Lotta Jakobsson, vrchní technická a bezpečnostní specialistka ve Volvo Cars Safety Centre.

Prof. Lotta Jakobsson také na konferenci ESV přednesla přednášku o výsledcích společnosti Volvo Cars v oblasti ochrany chodců. Prezentovala materiál o technologii airbagu pro chodce, kterým je vybaveno nové Volvo V40.

„Účelem prvního airbagu pro chodce na světě je přispět k ochraně těchto zranitelných účastníků silničního provozu v některých situacích, kdy jejich tělo dopadne na kapotu a do oblasti v prostoru čelního skla, kde hrozí riziko závažného poranění hlavy,“ říká Lotta Jakobsson.

V Evropě představují chodci 14 procent všech osob usmrcených při dopravních nehodách. V USA tato hodnota dosahuje 14 procent a v Číně dokonce 25 procent. Mnohem větší počty chodců jsou každoročně zraněny. Nejzávažnější poranění hlavy při kolizi chodce s automobilem jsou způsobena tvrdou konstrukcí pod kapotou, spodní hranou čelního skla a A-sloupky.

V roce 2010 se společnost Volvo Cars rozhodla tyto počty snížit zavedením systému rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění. Pokud řidič na vzniklou situaci včas nezareaguje, systém dokáže srážce s chodcem zabránit až do rychlosti 35 km/h. Při vyšších rychlostech je kladen důraz především na to, aby se rychlost vozidla před nárazem co nejvíce snížila. Aby bylo možné zmírnit následky v případech, kdy se kolize s chodcem stane nevyhnutelnou, přináší Volvo V40, které bylo představeno v roce 2012, jako první na světě nově vyvinutý airbag pro chodce.

Zvednutí kapoty o deset centimetrů

V přídi vozu je zabudováno sedm čidel, která přenášejí signály do řídicí jednotky. Když se vozidlo dostane do kontaktu s nějakým předmětem, řídicí jednotka vyhodnotí signály z čidel a pokud rozpozná tvar lidských nohou, dojde k aktivaci airbagu pro chodce. Závěsy kapoty jsou vybaveny pyrotechnickým uvolňovacím mechanismem, který při aktivaci systému vytáhne čepy a zadní část kapoty uvolní. Zároveň s tím dojde k nafouknutí airbagu. V průběhu nafukování airbag zvedne kapotu. Ta se zvedne celkem o deset centimetrů a zůstane ve zvednuté poloze. Zvětšená mezera mezi kapotou a tvrdými částmi v motorovém prostoru umožňuje deformaci kapoty, která pohlcuje energii a přispívá k utlumení síly nárazu hlavy a těla chodce.

„Airbag plní dvě funkce. Zvedne kapotu, aby se zvětšil prostor pod ní. Zároveň pomáhá změkčit dopad tím, že překryje tvrdé části kolem čelního skla,“ vysvětluje Lotta Jakobsson.

V roce 2012 nové Volvo V40 získalo v testu Euro NCAP pět hvězdiček a navíc obdrželo titul Euro NCAP Best in Class Cars (Nejlepší vůz dané třídy) v kategorii malých rodinných vozů. Historického výsledku model V40 dosáhl v oblasti ochrany chodců, kdy získal 88 procent z celkového skóre.

„Několik studií prokázalo, že naše systémy pro předcházení kolizím přispívají k významnému snížení počtu nehod v reálném provozu. Neustálým zaváděním nových aktivních i pasivních bezpečnostních systémů se přibližujeme k našemu cíli, že do roku 2020 by nikdo v novém voze Volvo neměl být usmrcen ani zraněn,“ uzavírá Lotta Jakobsson.