MotorInfo

Volvo oslavuje 50 let úsilí o zajištění dětské bezpečnosti

15.4.2014 07:11
Volvo oslavuje 50 let úsilí o zajištění dětské bezpečnosti

Společnost Volvo Car Group (Volvo Cars) oslavuje v roce 2014 své 50. výročí vývoje v oblasti ochrany nejmenších a nejzranitelnějších cestujících.

Tato průkopnická práce odstartovala prvním prototypem dětské bezpečnostní sedačky orientované proti směru jízdy umístěné v roce 1964 na zadní sedadlo modelu PV544 a pokračovala až do prozatím poslední inovace, jíž je koncept nafukovací dětské bezpečnostní sedačky, kterou lze v době, kdy není používána, sbalit do malé tašky.

Oddělení společnosti Volvo Cars zabývající se dětskou bezpečností vychází při své práci z rozdílné anatomie dospělých jedinců a dětí, na jejímž základě pak upravuje parametry různých integrovaných funkcí a příslušenství. Děti nejsou zmenšenými verzemi dospělých, a proto potřebují mít při cestování ve voze speciální zádržné systémy.

„Základní princip se za oněch padesát let nezměnil. Ty nejmenší děti musejí až do věku tří až čtyř let vždy cestovat proti směru jízdy. Starší děti by měly sedět na podsedácích nebo na bezpečnostních sedačkách, ve kterých budou zajištěny správně vedeným bezpečnostním pásem vozidla,“ říká profesorka Lotta Jakobsson, technická specialistka v oddělení pro bezpečnost společnosti Volvo Cars.

Nejdůležitější milníky v historii vývoje dětské bezpečnostní výbavy Volvo

1964    První prototyp dětské bezpečnostní sedačky

Inspirován vesmírnými lety, kdy astronauti sedí proti směru letu, zkonstruoval Bertil Aldman, lékař a následně i profesor přednášející dopravní bezpečnost na Vysoké škole technické Chalmers, zcela první prototyp dětské autosedačky. Při vývoji této sedačky úzce spolupracoval se značkou Volvo a první testovací jízda byla provedena v modelu PV544.

1967    Otočné sedadlo předního spolujezdce se speciální dětskou zádovou opěrkou

První dětskou sedačkou, která šla do prodeje, bylo sedadlo předního spolujezdce, které bylo možné otočit směrem dozadu. Bezpečná poloha dítěte sedícího proti směru jízdy byla zajištěna polstrováním zádové opěrky a pásy. Toto řešení bylo prodáváno jako příslušenství pro tehdy nejnovější model – Volvo Amazon.

1972    První dětská bezpečnostní sedačka Volvo otočená proti směru jízdy

Dětské sedačky orientované proti směru jízdy jsou navrženy, aby podporovaly krk a pomohly rozložit síly působící při čelním nárazu do větší plochy. Čelní nárazy jsou nejfrekventovanějšími dopravními nehodami, které obvykle končí nejzávažnějšími následky.

1976    Dětská sedačka zajištěná pásy vozidla – celosvětová novinka značky Volvo

Děti od tří až čtyř let cestují v této sedačce otočené po směru jízdy, přičemž jsou zajištěny standardními bezpečnostními pásy vozidla, jež jsou správně vedeny pomocí úchytů v autosedačce. Společnost Volvo Car Group doporučuje, aby děti cestovaly ve voze na těchto podsedácích do výšky přibližně 140 centimetrů, což odpovídá stáří zhruba deseti let. Při použití podsedáku podstupuje dítě v případě dopravní nehody přibližně o 75 % nižší riziko zranění, než kdyby nebyl použit žádný zádržný systém.

1990    Celosvětově první integrovaný podsedák

První integrovaný podsedák byl použit ve Volvu 960, kde jej bylo možné šikovně vyklopit z prostřední části zadního sedadla a pak jej zase jednoduše vrátit zpět. V roce 1995 byla pro Volvo S40 představena sada dvou vysouvacích podsedáků integrovaných v krajních zadních sedadlech.

1999    Celosvětově první dětská bezpečnostní sedačka proti směru jízdy s úchytným systémem ISOFIX

Vůbec prvním řešením pro standardizovaný, ve voze integrovaný úchytný systém ISOFIX byly dvě zády otočené dětské sedačky v jednom provedení. Obě sedačky – kojenecká a pro děti do věku čtyř let – bylo možné připevnit ke stejné základně ISOFIX.

2007    Celosvětově první dvoustupňový integrovaný podsedák

Dvoustupňové integrované podsedáky byly poprvé představeny pro kombi Volvo V70. Tato varianta nabízející dvě výšková nastavení umožňuje lepší vedení bezpečnostního pásu vzhledem k výšce dítěte. Toto příslušenství bylo doplněno také bezpečnostními pásy s předpínači přizpůsobenými dětskému tělu.

2014    Koncept nafukovací dětské bezpečnostní sedačky

Předností této inovace, která je stále ve fázi vývoje, je snadná instalace a možnost jednoduchého složení do malé tašky. To znamená, že lze tuto dětskou sedačku snadno přenášet mezi různými vozy, přičemž je možné vzít s sebou tašku se složenou sedačkou třeba do letadla nebo ji pohodlně přidat k dalším cestovním zavazadlům. Sedačka se nafoukne zhruba za 40 sekund, celková hmotnost je okolo 5 kilogramů. Sedačka je určena pro děti do 100 cm (tedy ve stáří 3 - 4 roky).