MotorInfo

Volvo a komunikace mezi vozidly

17.10.2013 07:42
Volvo a komunikace mezi vozidly

Washington DC hostil přední oborové fórum zabývající se přínosem vzájemné komunikace mezi vozidly pro bezpečnost silničního provozu.

Tento seminář, který se pod záštitou společnosti Volvo Car Group (Volvo Cars) konal na švédském velvyslanectví, se zabýval bezpečnostním přínosem vzájemné komunikace mezi vozidly a výzvami, jimž musí automobilový průmysl čelit na cestě k autům, která nebudou potřebovat řidiče. Diskusi dominovala témata jako bezpečnost počítačových systémů, legislativa, důsledky pro infrastrukturu a životní prostředí, která účastníky zatáhla do debaty o budoucnosti technologie, jež přitahuje pozornost řidičů po celém světě.

Pokud vozidla budou moci komunikovat jak mezi sebou navzájem, tak se silniční infrastrukturou, otevřou se tím fantastické možnosti, které umožní sdílení a výměnu informací a přispějí k pohodlnějšímu, ekologičtějšímu a bezpečnějšímu cestování. Například informace o dočasných uzavírkách, nehodách či blížících se vozidlech záchranného systému, které je tato technologie schopna zprostředkovat, mohou řidičům pomoci při jízdě a usnadnit jejich rozhodování.

Během debaty Peter Mertens, vrchní viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Cars, uvedl: „Technologie vzájemné komunikace mezi vozidly bude vyvíjena postupně formou evolučního procesu tak, aby bylo možné postupné zlepšování kvality čidel i konektivity. Automobily musejí být schopny komunikovat s infrastrukturou i mezi sebou navzájem.“ A svůj postoj dále vysvětlil: „Je velmi důležité, abychom se neustále zaměřovali na spotřebitele, který musí zůstat v centru všech našich aktivit, což je v souladu s filozofií značky Volvo – Navrženo kolem vás. Předpokládáme, že tímto způsobem si zákazníci v budoucnu dokážou technologii komunikace mezi vozidly rychle osvojit.“

Společnost Volvo Cars věří, že technologie vzájemné komunikace mezi vozidly jsou důležitou součástí na cestě ke snižování počtu smrtelných a vážných dopravních nehod. Tyto technologie také přispívají k naplnění vize společnosti Volvo Cars, že do roku 2020 by nikdo v novém voze Volvo neměl být usmrcen ani vážně zraněn.

  • K 90 % všech nehod v USA dojde kvůli chybě řidiče.
  • Příčinou 6 % všech nehod a 3 % všech smrtelných nehod je kluzký povrch vozovky.
  • 10 % všech osob usmrcených při dopravních nehodách zahyne v důsledku jízdy na červenou na křižovatkách.

Společnost Volvo Cars také předvedla v USA historicky první ukázku adaptivního tempomatu s asistentem řízení v běžném provozu. Tato technologie přitom dláždí cestu pro systémy plně autonomního řízení. Po stisku tlačítka je vůz s tímto systémem schopen v pomalém městském provozu až do rychlosti 50 km/h automaticky následovat vpředu jedoucí vozidlo. Radarová čidla a kamera pomáhají automaticky udržovat nastavenou vzdálenost od předchozího vozidla, zatímco řízení samočinně udržuje automobil v jízdním pruhu.

Technologie vzájemné komunikace mezi vozidly je dále rozvíjena díky dvěma projektům společnosti Volvo Cars, jež společně s partnery vyvíjí asistenční systémy pro řidiče a systém autonomního řízení. Společnost Volvo Cars navázala spolupráci s Massachusetts Institute of Technology (MIT), v rámci níž jsou hodnoceny způsoby pro sledování koncentrace řidiče a způsoby analýzy ospalosti, zatížení, stresu a případných kardiovaskulárních problémů. Partnerství s kalifornskou společností HERE (dříve NAVTEQ) se zaměřuje na hodnocení možností pro nalezení efektivních mapových dat pro aplikace autonomního řízení jako nezbytné součásti pro pokročilé systémy autonomního řízení.