Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Výzkum nehod u značky Volkswagen je zdrojem důležitých poznatků pro oddělení technického vývoje.
V Německu je registrováno více než 44 milionů automobilů a každým rokem se tento počet zvyšuje. S větším počtem účastníků silničního provozu roste také riziko nehody. Volkswagen dlouhodobě usiluje o trvalé snižování rizika nehod, a proto již téměř dvě desetiletí úzce spolupracuje výzkum nehod u značky Volkswagen s inženýry i vývojáři a poskytuje jim důležité poznatky pro vývoj nových asistenčních systémů.
Pracovníci výzkumu nehod u značky Volkswagen mají pohotovost 24 hodin denně, 365 dní v roce. Vedoucí výzkumu Ralf Tenzer analyzuje se svým osmičlenným týmem každý rok, přímo na místě události, přibližně 120 nehod, aby svými poznatky mohli podpořit práci inženýrů a vývojářů společnosti Volkswagen. Nejedná se přitom pouze o nehody na silnicích v okolí Wolfsburgu. Výzkumníci vyjíždějí k nehodám v celém Dolním Sasku i v dalších spolkových zemích.
„Každá nehoda je detailně vyhodnocena. Celostátní statistiky, které zaznamenávají nehody a zranění, nejsou pro naše účely dostatečné,“ říká Ralf Tenzer. V případech, kdy je účastníkem nehody aktuální model značky Volkswagen, zdokumentují vyšetřovatelé Volkswagenu během co nejkratší doby kamerou a metrem mnoho detailů, jako jsou škody na vozidlech, jejich polohy a brzdné dráhy.
K tomuto účelu je využívána nejmodernější technika. Celkový přehled o situaci poskytují záběry, které jsou pořizovány z výšky dronem. Laser, umístěný na vozidle týmu výzkumu nehod, naskenuje místo události ve formátu 3D během pomalé jízdy. Členem týmu odborníků je také jeden lékař. Jeho úkolem je vysvětlit, jakým způsobem došlo k poranění cestujících. Za tím účelem porovnává anonymizované údaje o pacientech, které shromažďuje lékařská vysoká škola v Hannoveru jako kooperační partner ošetřujících nemocnic, s poškozeními uvnitř vozů i na jejich karoseriích. Výzkumníci zhotoví ze všech dat na počítači pomocí speciálního softwaru prostorovou rekonstrukci. Ta je nakonec tak podrobná, že výzkumníci nehod mohou relativně přesně říci, jakým směrem a s jakou rychlostí vozidla se vozidla pohybovala bezprostředně před kolizí a jaké systémy (např. ESC) aktivně zasahovaly.
Jak úzce spolupracuje výzkum nehod s technickým vývojem, ukazuje zavedení asistenta pro stav nouze (Emergency Assist) v aktuální generaci modelu Passat. „Pokud systém rozpozná, že řidič již není schopen vůz ovládat, převezme asistent pro stav nouze řízení a vozidlo zastaví,“ vysvětluje vedoucí výzkumu nehod. Tenzer může se svými kolegy na základě získaných dat o nehodách doložit, že kontrolované zastavení v jízdním pruhu je mnohem méně nebezpečné než neřízený automobil, který vjede například do protisměru.
Výzkum nehod přispívá také k vývoji systémů pro ochranu chodců. Podle statistických údajů dochází k 75 procentům všech nehod v silniční dopravě při rychlosti jízdy nižší než 25 km/h. Funkce nouzového brzdění City, která je v závislosti na modelu součástí systému sledování okolí vozidla „Front Assist“, podporuje řidiče při jízdě relativně nízkou rychlostí. Pokud řidič přehlédne překážku při jízdě ve městě rychlostí až 30 km/h, rozpozná radarový systém hrozící nebezpečí a automaticky zabrzdí. V ideálním případě se tím zcela předejde nárazu do vozidla vpředu. Ze studií organizací Euro NCAP a Australia NCAP vyplývá, že systém autonomního nouzového brzdění AEB (Autonomous Emergency Braking) dokáže zabránit 38 procentům tohoto druhu nehod s nárazem do vozidla vpředu.
„Při nehodách v rychlostech nižších než 30 km/h je nejčastějším následkem poranění krční páteře,“ říká Tenzer. „Jedná se o zranění, které jen zřídkakdy ohrožuje člověka na životě, ale je to poranění vážné a především omezující.“ Front Assist je součástí výbavy mnoha modelů značky Volkswagen.
Aktivní bezpečnost, k níž patří kromě brzdového asistenta také systémy, jako je elektronicky řízený stabilizační systém ESC, zajišťují v kombinaci s prvky pasivní bezpečnosti (mimo jiné bezpečnostní pásy, airbagy, odolný skelet prostoru pro cestující) optimální ochranu všech cestujících a ostatních účastníků silniční dopravy. „Naším cílem je vyvíjet bezpečné a komfortní osobní vozy pro každého. Bezpečnost lze efektivně zvyšovat pouze správnou souhrou všech komponentů,“ říká Tenzer.
Foto:Volkswagen