MotorInfo

Volkswagen představuje nový Tiguan

14.9.2015 19:12
Volkswagen představuje nový Tiguan

Automobilka Volkswagen představuje na mezinárodním autosalonu  IAA ve Frankfurtu nový Tiguan, pro jehož první generaci se rozhodlo přes 2,64 mil. zákazníků.

Podle vyjádření výrobce se slovem „nový“ míní skutečně zcela nový. Nejedná se o žádnou evoluci. Důvodem je to, že Tiguan druhé generace je vůbec prvním SUV od Volkswagen Group, jehož konstrukce stojí na podvozkové platformě MQB, která je ve všech ohledech platformou budoucnosti.

Volkswagen ve Frankfurtu představuje současně čtyři různé verze nového modelu Tiguan. Z produkčních verzí odhaluje Tiguan R-Line se sportovním charakterem, klasickou silniční verze a dále off-roadovou variantu upravenou pro nezpevněné cesty. Okénko do budoucího vývoje pootevírá Tiguan GTE – koncepční model s pohonem typu Plug-in Hybrid (celkový systémový výkon 160 kW / 218 k). Tiguan GTE s pohonem typu Plug-in Hybrid má normovanou spotřebu paliva pouhých 1,9 l/100 km. Tento vůz je také jako první na světě vybaven solárním modulem. Elektřina ze slunce, kterou tento modul vyprodukuje, se ukládá do baterie a umožňuje ujet ročně dalších až 1 000 kilometrů čistě na elektřinu, tj. s nulovými emisemi.

Výrazný a originální design modelu Tiguan vyvedený v duchu SUV doznal v nové generaci zásadních změn. Delší, širší a nižší – nová architektura vozu mu přináší sportovnější proporce. Součástí standardní výbavy je systém sledování okolí vozu (Front Assist) s funkcí nouzového brzdění v městském provozu (City Emergency Braking) a rozpoznáváním chodců, aktivní kapota motoru, asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu (Lane Assist) a automatická multikolizní brzda. Velikost zavazadlového prostoru narostla na 615 / 1 655 litrů (tj. +145 litrů) a více místa je i na zadních sedadlech. Pohonné jednotky nabízejí širší výkonový rozsah (od 85 kW / 115 k až po 176 kW / 240 k); spotřeba paliva poklesla až o 24 procent.

Následník nejúspěšnějšího německého SUV se na trhu objeví v dubnu roku 2016.

Podle předpovědí automobilky Volkswagen vykáže segment kompaktních SUV celosvětový růst z dnešního objemu něco přes 8 milionů na bezmála 9 milionů kusů do roku 2018 (nárůst o 9 procent). Nový Tiguan optimálně reaguje na požadavky zákazníků v tomto segmentu trhu. Vůz promyšlený od prvního do posledního detailu oslovuje miliony řidičů s rodinami coby prostorný a všestranný společník pro každodenní pracovní potřeby i trávení volného času – a představuje tak univerzální vůz nové doby.

Model Tiguan první generace se na trhu objevil koncem roku 2007 a do dnešního dne bylo vyrobeno přes 2,64 milionu těchto SUV. Přestože nová generace již zaklekla do startovních bloků, Volkswagen v červenci 2015 opět vybojoval první místo mezi nově registrovanými vozy SUV na německém trhu – stejně jako tomu bylo v předchozích měsících a letech. Obecný trend rychlého růstu v segmentu kompaktních SUV se přesně odráží i u této modelové řady. V roce 2014 se vyrobilo přes 500 tisíc vozů Tiguan, což představuje meziroční nárůst o 9 procent.

Z pohledu automobilky Volkswagen je nový Tiguan předzvěstí produktové ofenzivy na poli SUV. V příštích letech značka plánuje uvést další modely SUV koncipované podle poptávky na konkrétních světových trzích, a to napříč mnoha různými automobilovými segmenty. Volkswagen rozšíří modelovou nabídku svých SUV, zejména pak na trhu v USA. Podle předpovědí bude tržní podíl v segmentu SUV výrazně růst i v Číně. Další nárůst obliby vozů SUV se očekává i v Evropě. Řidiči v USA a Číně na rozdíl od evropských majitelů upřednostňují variantu s prodlouženým rozvorem. Právě proto byl vývoj nového modelu Tiguan systematicky zaměřen na možnost nabízet dva různé rozvory náprav. „Dlouhý“ Tiguan se na vybraných trzích objeví na jaře 2017.

Díky platformě MQB se nový Tiguan zlepšil ve všech myslitelných ohledech. Proporce karoserie nejnovějšího SUV od Volkswagenu jsou nápadně sportovní, z designu vyzařuje charisma a oproti předchozímu modelu s motory Euro 5 se rovněž o více než 50 kilogramů snížila hmotnost vozu. Ohromným skokem vpřed je velikost vnitřního prostoru a zavazadelníku. Například při naložení kufru po spodní hranu oken nabízí nový Tiguan 615 litrů; po sklopení zadních sedadel pak vůz poskytne pro náklad až 1 655 litrů, což představuje nárůst o 145 litrů. Motory jsou nyní opět hospodárnější. Bohatá nabídka zahrnuje osm pohonných jednotek ve výkonovém rozpětí od 85 kW (115 k) až po 176 kW (240 k). Motory jsou výkonnější, avšak současně až o 24 procent úspornější než u předchozího modelu s jednotkami Euro 5. Nový systém aktivního řízení pohonu všech kol (4MOTION Active Control) nyní mnohem snáze přizpůsobuje stálý pohon všech kol v závislosti na různých provozních podmínkách. Díky propracované koncepci soustavy pohonu je Tiguan schopen tahat i velmi těžké přívěsy o hmotnosti až 2 500 kg. Pohodlí, dynamiku i bezpečnost pak zvyšují nejrůznější asistenční systémy (standardně např. systém sledování okolí vozu „Front Assist“ s funkcí nouzového brzdění v městském provozu a rozpoznáváním chodců, asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu „Lane Assist“ a automatická multikolizní brzda). Online služby posouvají přidanou hodnotu na novou úroveň (např. automatické upozorňování na nehody, online dopravní informace a údaje o parkovacích místech, hlášení stavu vozidla). Prostřednictvím rozhraní App Connect může palubní elektronika integrovat všechny aplikace moderních smartphonů (s operačním systémem Apple či Android) do informačního a zábavního systému, a díky systému Media Control se nedílnou součástí automobilu může stát dokonce i tablet. 

Technologie, které jsou součástí standardní výbavy (jako např. nová aktivní kapota, systém nouzového brzdění v městském provozu s funkcí rozpoznávání chodců nebo asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu „Lane Assist“ s funkcí varování), bezesporu zvyšují celkovou úroveň bezpečnosti nového modelu Tiguan v běžném provozu. 

Aktivní kapota. Pokud dojde k nárazu chodce či cyklisty do kapoty vozu, speciální mechanismus se postará o její přizvednutí. Takto se rozšíří mezera mezi tvrdými součástmi motoru a relativně měkkou kapotou, čímž se omezí riziko vážného poranění hlavy.

Rozpoznávání chodců a asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu (Lane Assist). Tiguan je novým vozem pro novou dobu. K dosažení co nejvyšší úrovně bezpečnosti Tiguan důsledně využívá širokou škálu nejpokrokovějších asistenčních systémů. Nový Tiguan je proto standardně vybaven automatickou multikolizní brzdou a systémem sledování okolí vozu „Front Assist“ s funkcí nouzového brzdění v městském provozu a rozpoznáváním chodců (novinka). Pokud systém sledování okolí vozu „Front Assist“ pomocí radarového senzoru rozpozná osobu vcházející do vozovky, systém na tuto skutečnost okamžitě řidiče upozorní. V druhé fázi pak začne sám brzdit. To však zdaleka není vše. Nový Tiguan je standardně vybaven i asistentem pro udržování vozu v jízdním pruhu (Lane Assist). Pokud se řidič při jízdě mimo město začne odchylovat z dráhy v daném jízdním pruhu (aniž by dal znamení o změně směru jízdy) a nechtěně začne přejíždět do pruhu vedlejšího, asistenční systém na bázi kamery upozorní řidiče a automaticky koriguje trajektorii jízdy zásahem do řízení v opačném směru. Tato funkce snižuje zejména riziko nebezpečných střetů s protijedoucími vozidly na cestách mimo město. Z pohledu dopravní bezpečnosti pak systém sledování okolí vozu „Front Assist“ s asistentem pro udržování vozu v jízdním pruhu „Lane Assist“ posouvá standardní výbavu cenově dostupného masového modelu na zcela novou úroveň.

 

Foto:Volkswagen