Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Porsche odkrývá detaily volantu závodního vozu Porsche 919 Hybrid určeného pro vytrvalostní závody šampionátu WEC 2016, jehož součástí je vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans.
Piloti vedení vlastní odvahou, instinktem a zkušenostmi ovládají v seriálu FIA World Endurance Championship (WEC) závodní Porsche 919 Hybrid pouze rukama a nohama. Nohy pracují s pedály systémem pata-špička. Někteří tovární jezdci Porsche brzdí levou nohou, jiní přesunují mezi brzdovým a plynovým pedálem nohu pravou. Ale to, co zvládají jejich ruce, je mnohem komplikovanější – musí totiž ovládat složitý počítač. Nasměrovat vozidlo do správného směru je u současných závodních strojů pouze nejzákladnější funkcí volantu, protože ke správnému ovládání komplexního závodního automobilu musí piloti obsluhovat 24 tlačítek a přepínačů na čelní straně volantu a dalších šest páček na jeho zadní straně.
Umístění tlačítek a přepínačů bylo pro letošní sezonu v těsné spolupráci s piloty citlivě naladěno, aby byla během závodů zajištěna efektivní a spolehlivá funkčnost – v Le Mans činí maximální rychlosti až 340 km/h. Některé kontrolní prvky byly přesunuty na palubní desku, protože na volantu už pro ně zkrátka nezbylo místo.
Volant závodního stroje není kulatý, ale má tvar plochého obdélníku. Tento tvar je prostorově nenáročný, a to je zásadní zejména při výměně jezdců. Dlouháni jako Mark Webber nebo Brendon Harley by totiž jinak měli problémy naskládat své dlouhé nohy do kokpitu v co možná nejkratším čase. Uprostřed volantu je velký displej, který pilotovi zobrazuje řadu různých informací. Mezi ně patří aktuální rychlost, zařazený rychlostní stupeň, momentálně používaná mapa řídicí jednotky motoru a stav nabití lithium-iontového akumulátoru, který určuje, kolik elektrické energie lze použít pro pohon přední nápravy. Elektromotor na přední nápravě doplňuje zážehový dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec, jehož síla putuje na zadní kola. Zobrazené informace se vybírají otočným ovladačem vlevo pod displejem, který je logicky označen písmeny DISP.
Nejčastěji používaná tlačítka jsou umístěna podél vnějšího okraje horní části volantu, takže na ně piloti snadno dosáhnou palcem. V permanenci je zejména modré tlačítko umístěné na rukojeti volantu přímo v dosahu pravého palce – ovládá světelnou houkačku, kterou rychlé prototypy používají pro upozornění pomalejších vozidel na trati před jejich předjetím. Když ho pilot stiskne jednou, čelní světlomety zablikají třikrát. Při jízdě ve dne se používá téměř permanentně, protože signál je při denním světle, logicky, náročnější zachytit.
Červené tlačítko na levé rukojeti je také používáno velmi často. Ovládá tzv. „boost“, neboli dávku dodatečné elektrické energie z akumulátoru, která pomáhá k okamžité akceleraci. Piloti mohou použít energii k předjetí, ale musí s ní hospodařit chytře, protože objem energie na jedno kolo je přesně daný. Měřítkem je délka jednoho kola v Le Mans, pro něž je k dispozici osm megajoulů. Na kratších okruzích dochází k poměrnému přepočítání. Pokud pilot použije energii například v polovině okruhu, aby se zbavil pomalejších protivníků, už ji nebude mít ve stejném kole k dispozici.
Otočné ovladače vlevo a vpravo pod displejem (TC/NOC a TC R) jsou určené k nastavení úrovní kontroly trakce. Na pravé i levé straně volantu najdeme v dosahu palce symetrický pás tlačítek s rozličnými funkcemi. Dvě horní tlačítka na každé straně, žluté TF- a TF+ a modré MI- a MI+ jsou používány pro jemné nastavení různých funkcí motoru a hybridního ústrojí. Pod nimi se nacházejí růžově zbarvená tlačítka se symboly BR- a BR+ pro rozdělení brzdné síly mezi nápravami.
Směrem dolu následují zelená tlačítka – tím vlevo se ovládá rádio (RAD) a tím vpravo (OK) pilot potvrzuje, že provedl změnu nastavení, kterou po něm žádali z boxů. Jelikož systém dvousměrného přenosu dat je zakázán a inženýrům není dovoleno aktivně zasahovat do managementu pohonného ústrojí, pilotovi pouze posílají shromážděné informace a data. Oranžová tlačítka na nižší úrovni ovládají láhev s pitím (vlevo, DRINK) a režim jízdy setrvačností (vpravo, SAIL), což je jízdní režim jízdy bez využití spalovacího motoru, při kterém se šetří palivo.
Zlatě zbarvené tlačítko PIT na levé straně aktivuje omezovač rychlosti při průjezdu boxy (60 km/h). Jeho protějšek na pravé straně s označením FCY plní funkci omezovače rychlosti v momentech, kdy je žlutou vlajkou signalizováno nebezpečí na trati a jezdci musí zpomalit na 80 km/h.
Středový otočný ovladač označený slovem MULTI přímo souvisí se dvěma ovladači na vnějších vrcholech volantu. Pokud závodní inženýr požádá například o nastavení „Alpha 21“, pilot zvolí na otočném ovladači „A“, poté levou rukou vybere červeným ovladačem 2 a nakonec zvolí číslo 1 tmavě zeleným ovladačem vpravo. Teprve poté volbu potvrdí stiskem tlačítka OK. Programy upravující management motoru či vstřikování paliva jsou přesně navrženy pro podobné kombinace. Zelený otočný přepínač (RECUP) se používá k řízení rekuperace energie.
V nejnižší části volantu je přímo uprostřed černé tlačítko k vypínání a zapínání spalovacího motoru (Start/Kill). Dva zbývající ovladače v centrální části volantu mají také své jasné funkce – ten vlevo definuje množství energie při využití „boostu“ (B – zlatý) a tím vpravo pilot volí strategii účinnosti spalovacího motoru (S – modrý).
Aby pilot jednotlivé ovladače snadno rozeznal i při jízdě ve tmě, jsou fluorescentní a reagují na černé světlo z žárovky, která je umístěna nad pilotovou helmou.
Volant závodního vozu je vyroben z uhlíkových kompozitů a rukojeti jsou potaženy protiprokluzovou gumou. Díky posilovači řízení může pilot i s relativně úzkými rukojeťmi zatáčet bez zbytečné námahy. Pilotovy prsty přesně nahmatají celkem šest páček na opačné straně volantu. Těmi uprostřed se mění rychlostní stupně – stiskem pravého tlačítka převodovka řadí nahoru, stiskem levého pak podřazuje. Dolní páčky jsou používány k ovládání spojky, horní aktivují funkci boost; záleží jen na řidiči, zda použije ke zrychlení páčky anebo výše popsané tlačítko na čelní straně volantu.
Jelikož volant nemůže být větší, je na něm málo místa pro všechny ovládací prvky. Ke změně nastavení některých prvků musí pilot sundat ruku z volantu a sáhnout na palubní desku. Na ní najde například ztlumení svítivosti displeje v noci, ovladač cyklovače stěrače a hlasitosti rádia. Je zde umístěno také tlačítko „N“, kterým převodovka zařadí neutrál.
Foto:Porsche