Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
V roce 2015 zemřelo na českých silnicích 131 chodců, dalších 554 jich bylo zraněno těžce a 2 752 lehce, ve 111 případech zemřeli z viny řidičů.
V roce 2015 zemřelo 131 chodců, ve 111 případech vinou řidičů. Nejčastější příčinou fatálních nehod zaviněných řidiči byla nepřiměřená rychlost jízdy; ta zabíjela ve 47 případech. A z viny řidičů umírali chodci i na vyznačených přechodech; v loňském roce se jednalo o 21 obětí (šlo tak o devátou nejtragičtější příčinu nehod řidičů motorových vozidel). Po čtyřech usmrcených si připsaly nesprávné otáčení či couvání a rovněž tak agresivní jízda.
Chybovali i chodci. Zavinili 1 229 nehod, při nichž bylo 20 osob usmrceno, dalších 132 těžce a 980 lehce zraněno. Nejčastěji se jednalo o přecházení mimo přechod pro chodce. Bohužel si dosud řada chodců neuvědomuje, že ani chůze po vyznačeném přechodu pro chodce pro ně neznamená automaticky zajištěnou přednost. Na to loni doplatili životem dva z nich. Nehody chodců si vybíraly svou daň i mezi dětmi. Celkem jich bylo 5 usmrceno (z toho jedno vlastní vinou), 63 zraněno těžce a 649 lehce (vlastní vinou 35, resp. 386).
Zabíjí i nečitelné či zbrklé chování chodců
Na 37 smrtelných nehodách se podepsalo zbrklé či nečitelné chování chodců. Dvacet z nich zemřelo kvůli náhlému vstoupení do vozovky z chodníku či krajnice, dalších 10 špatně odhadlo vzdálenost a rychlost přijíždějícího vozidla, 4 se zachovali zbrkle či zmateně, 2 neočekávaně vstoupili do jízdní dráhy vozidla z nástupního či dělicího ostrůvku, jeden usmrcený před střetem náhle změnil směr své chůze.
Přechod pro chodce - pravidla pro chodce jasná, nebo nejasná?
V loňském roce zaznamenaly statistiky 23 usmrcených chodců přecházejících po vyznačeném přechodu, tedy místě, které by mu mělo zajistit potřebnou míru bezpečí při přecházení silnice. Znovu je třeba připomenout, že chodec nemá – a ani z podstaty věci nemůže mít – při přecházení po přechodu absolutní přednost. Především nesmí vstupovat na přechod bezprostředně před blížícím se vozidlem. Tak to požaduje současná účinná právní úprava. „Podle mého názoru se nejedná o příliš šťastnou formulaci. Pro všechny by bylo daleko srozumitelnější, pokud by v tomto ohledu byl důsledně respektován obsah Vídeňské úmluvy o silničním provozu, že na přechodech pro chodce nesmějí chodci vstupovat do vozovky, aniž by brali ohled na vzdálenost a rychlost vozidel, která se blíží. Předchůdkyně současného Zákona o silničním provozu – vyhláška č. 99/89 Sb. - byla v tomto ohledu daleko podařenější,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Co dělávají chodci při přecházení po přechodu špatně?
Jak chybují u přechodů řidiči?
Podklady:Tým silniční bezpečnosti