MotorInfo

Vláda schválila nové pojetí dálniční sítě

18.4.2013 06:14
Vláda schválila nové pojetí dálniční sítě

Nové pojetí dálniční sítě v České republice, změna při nakládání s odtaženými motorovými vozidly, ale také stanovení větší ochrany veřejně přístupných účelových komunikací před jejich znečištěním a poškozením, to vše je součástí novely zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích a dílčí novely zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, které schválila vláda.

Zanikne kategorie rychlostních silnic a vyšší rychlostí 110 km/h na vybraných silnicích I. tříd by řidiči po dokončení bezpečnostních auditů mohli jezdit už v příštím roce.

Změna spočívá v převedení vybrané části současných rychlostních silnic do kategorie dálnice, jednotném označení takto vzniklé ucelené dálniční sítě dopravní značkou „Dálnice“ (se zeleným dopravním značením) a uvolnění dopravní značky „Silnice pro motorová vozidla“ pro pozemní komunikace, na kterých je žádoucí omezit nemotorový provoz a zvýšit nejvyšší dovolenou rychlost až na 110 km/h. Jedná se o nepřevedené stávající rychlostní silnice a nově zařazené čtyřpruhové směrově dělené silnice bez úrovňových křížení a s omezením připojení sousedních nemovitostí. „Tam, kde to bude bezpečné, kde i stát investoval nemalé prostředky do nové komunikace nebo rekonstrukce stávající, tam chceme zejména kvůli plynulosti dopravy povolit až 110 km/h,“ uvedl ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

U stávajících rychlostních silnic, kde to jejich technický stav neumožní, se počítá s jejich převedením na silnice I. třídy (se značkou „Silnice pro motorová vozidla“). Přestože nižší kategorie znamená obecně snížení nejvyšší povolené rychlosti (ze 130 na 110 km/h), v praxi bude v úsecích, kde to bezpečnostní situace dovolí, možné jezdit rychlostí až 130 km/h také na těchto komunikacích. Ponechat na nich rychlost 130 km/h je možné pomocí dopravního značení.

Nové pojetí dálniční sítě zvýší počet dálnic na našem území až o cca 300 km, ale zejména výrazně uspoří finanční prostředky potřebné k realizaci nových staveb, a tím i ke zkrácení konečného horizontu jejich realizace. K pilotním projektům s testovanou rychlostí 110 km/h místo původně avizované silnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi dojde na silnicích I/27 v úseku z Plzně do Šlovic a I/35 z Liberce do Bílého Kostela nad Nisou. Zdržení testování na silnici I/37 je podmíněno doplněním bezpečnostních prvků (svodidel) a s tím souvisejícím výběrovým řízením. V ostatních vytipovaných úsecích, které obstojí v bezpečnostním auditu, by se rychlost mohla na 110 km/h zvýšit v příštím roce.

Novela dále mění pravidla při nakládání s odtaženými motorovými vozidly. Nově od příštího roku bude vlastník komunikace po uplynutí doby, na kterou bylo na pozemní komunikaci zakázáno nebo omezeno stání nebo zastavení, povinen vozidlo vrátit na místo, odkud bylo odstraněno. Lhůta 7 dnů předem, kdy by o této věci měl silniční správní úřad občany informovat, zůstane zachována. Výjimkou bude neplánované omezení nebo zákaz, kde tuto lhůtu nebude nutné dodržet (havárie, státní návštěvy apod.).

Podle zákona také bude platit zákaz odstavení vraků na pozemních komunikacích a ke změně dojde i v oblasti užívání účelových a veřejně přístupných komunikací, kde obce nikoho za jejich znečištění, poškození, resp. úplného zničení podle stávající právní úpravy nemohou postihnout. Obce budou moci udělit sankci až do výše 200 tisíc korun za znečištění a poškození účelových komunikací s vozovkou, resp. poškození a znemožnění užívání takových účelových komunikací bez vozovky (např. polní cesty).

V neposlední řadě bude možné místní úpravou na silnicích II. a III. třídy zakázat nebo omezit vjezd nákladních vozidel, jejichž největší povolená hmotnost činí 12 tun a více, pokud užití této silnice není nezbytné pro dosažení místa nakládky, vykládky, údržby nebo opravy vozidla, sídla nebo provozovny. Vedle toho pak díky schválení novely dojde i několika dílčím úpravám v oblasti křížení pozemních komunikací s drahami.

Jmenovitý seznam úseků - silnice pro motorová vozidla


Silnice I. třídy navržené k prověření možnosti osazení značkou SPMV
I/7 Chomutov - Křimov
I/11 Ostrava - Šenov,
I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1)
I/13 Karlovy Vary - Ostrov,
I/13 Most - Bílina,
I/13 Bílina - Teplice,
I/14 Liberec - Kunratice,
I/20 Nová Hospoda (R4) - Písek,
I/20 Plzeň, přivaděč k D5,
I/23 Brno,Pražská radiála
I/26 Plzeň, přivaděče k D5,
I/27 Plzeň - Sukova - Dobřany,
I/34 České Budějovice - Lišov,
I/35 Liberec - BílýKostel,
I/35 Olomouc - Křelov,
I/37 Hradec Králové - Pardubice,
I/38 Jihlava, přivaděč k D1,
I/43 Brno, Svitavská radiála,
I/44 Postřelmov,obchvat,
I/48 Nový Jičín - Příbor,
I/48 Český Těšín, obchvat
I/50 Brno, Olomoucká radiála
I/56 Prodloužená Místecká,
I/57 Semetín - Jablůnka.

* dnes je na všech s výjimkou přivaděčů v Brně nejvyšší dovolená rychlost max. 90 km/h,
nově je navrženo prověřit 110 km/h a osazení značky SPMV


Výhledová síť čtyřpruhových silnic I. třídy s možným označením jako "silnice pro motorová vozidla"
S4 Praha - Nová Hospoda (I/20)
S7 Praha - Slaný - Chomutov - Křimov
S11 Opava - Ostrava (D1)
S11 Ostrava (I/59) - Šenov - Havířov - Třinec - Jablunkov
S12 Praha - Úvaly
S13 Karlovy Vary - Chomutov - Ústí n.L. - Liberec
S14 Liberec - Jablonec n.N. (část)
S20 Plzeň, přivaděč k D5
S20 Nová Hospoda (S4) - Písek
S20 České Budějovice, Písecká radiála
S21 Františkovy Lázně, obchvat
S23 Brno, Pražská radiála
S26 Plzeň, přivaděče k D5
S27 Plzeň, přivaděč k D5
S34 České Budějovice - Lišov
S35 Německo - Liberec - Turnov - Jičín - Hradec Králové
S37 Hradec Králové - Pardubice
S38 Jihlava, přivaděč k D1
S42 Brno, Velký městský okruh
S43 Brno - Svitavy/Moravská Třebová
S44 Mohelnice - Šumperk
S46 Vyškov - Olomouc (- Šternberk)
S48 Bělotín (D1) - Nový Jičín - Frýdek-Místek - Český Těšín - Polsko
S50 Brno, Olomoucká radiála
S55 Otrokovice - Uherské Hradiště - Hodonín - Břeclav - Rakousko
S56 Ostrava (D1) - Frýdek-Místek
S57 Palačov (S48) - Valašské Meziříčí - Vsetín