Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
V loňském roce zemřelo při dopravních nehodách 57 cyklistů, 81 procent z nich nemělo přilbu. Těžce zraněno jich bylo 433, 70 procent z nich jelo bez přilby.
Ve více než dvou desítkách států je používání cyklistické přilby povinné. Důvod je prostý – cyklisté jedoucí bez přilby podstupují 19x větší riziko úmrtí než ti, kteří ji používají.
Pro cyklisty je jedním z klíčových ustanovení Zákona o silničním provozu, že osoby mladší 18 let jsou povinny za jízdy použít ochrannou přilbu. Ta musí být schváleného typu a jezdec na bicyklu ji musí mít nasazenou a samozřejmě řádně připevněnou na hlavě.
Uvedená povinnost není samoúčelná. Statistiky – národní i zahraniční – jasně dokazují, že
K nehodám cyklistů ovšem dochází nejen na silnicích. V loňském roce zasahovala Horská služba u nehod cyklistů (a koloběžkářů) v téměř 700 případech. V bezmála 190 případech došlo ke zranění hlavy. „Zejména o prázdninách se v našich horách setkáváme s cyklisty, kteří jako by stále zapomínali, že při neopatrné jízdě jim hrozí riziko vážného úrazu. Navíc nejednou opomíjejí nutnou prevenci v podobě ochranné přilby,“ uvádí Jiří Brožek, náčelník Horské služby ČR.
Při jaké rychlosti nejčastěji dochází ke kolizi cyklisty…
Odborníci Centra výzkumu nehod Monashské univerzity v australském Melbourne došli v roce 2012 k poznatku, že k největšímu počtu kolizí či pádů z jízdního kola dochází při rychlostech 15-24 km/h. Není to nijak nízká rychlost. V průměru odpovídá volnému pádu hlavou na betonovou vozovku z výšky cca 2 metrů. Ani největší optimista si nedovolí tvrdit, že se takový pád obejde bez vážného zranění hlavy (blíže viz příloha) „I když jsem profesionál a na kole opravdu "umím", helmu považuji za absolutní samozřejmost. Přilba už několika lidem v mém nejbližším okolí zachránila život. Jízda na kole bez přilby je obrovský a nesmyslný risk. A nezáleží na tom, zda se jedná o cestu do práce nebo na nákup, o sportovní vyjížďku s přáteli, či o výlet s rodinou,“ obhajuje používání cyklistických přileb Jiří Ježek, paralympijský vítěz a mistr světa v cyklistice.
Ne každá přilba ochrání
V každém případě si pořiďte jen přilbu schváleného typu. Dále pak si před koupí důkladně vyzkoušejte, zda vám přilba opravdu padne. Pozornost věnujte především velikosti a hmotnosti přilby, způsobu jejího upínání, kvalitě vnitřního polstrování. A nezapomeňte zvolit takové zabarvení, abyste byli pro ostatní v provozu včas a dostatečně viditelní.
Používání cyklistických přileb ve státech EU28
Jaká platí pravidla pro povinné používání přileb v ostatních státech EU28?
Dodržování uvedených pravidel není radno podceňovat. Zahraniční dopravní policisté dovedou být nekompromisní. A navíc v případě, že cyklista utrpí úraz a bude zjištěno, že neměl na hlavě přilbu, hrozí nebezpečí, že uhradí veškeré náklady spojené s následným léčením. Ty mohou dosahovat astronomických výšek.
Cyklistická přilba může být v kritické situaci onou pomyslnou tenkou hranicí mezi životem a smrtí. Ovšem i přilby se vyvíjejí, cyklisté tak možná budou mít zanedlouho k dispozici nafukovací helmu, jež ochrání jejich hlavu ještě účinněji a navíc poskytne účinnou ochranu i jejich šíji.