Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Automobilka Opel představila Merivu v její první generaci již v roce 2003 a založila tím i nový segment trhu - segment cenově přístupných kompaktních velkoprostorových vozů.
Se svým systémem variabilních zadních sedadel FlexSpace, vysokou polohou sedadel a prostornou kabinou se tento model výrazně prosadil ve své třídě, a to nejenom co do prodejů - kdy se jich celkem prodalo přes milion, ale i kvalitou, o čemž svědčí i výsledky z hlediska sledování poruchovosti německou zkušebnou TÜV.
Současná nová druhá generace vozů Opel Meriva má nejen elegantní design, ale také řadu inovativních prvků, které mají dále zajistit co nejflexibilnější a nejpohodlnější využití vnitřního prostoru.
Meriva svým designem navazuje na výrazové prostředky, které se poprvé objevily u Insignie. Nižší, splývající linie střechy a typický motiv břitu a křídla se spojují se zvlněnou linií bočních oken, což modelu Meriva dodává svěží a elegantní vzhled. Tvar bočních oken současně vylepšuje výhled cestujících za zadních sedadel. Při délce 4 288 mm má nový Opel Meriva o 15 mm delší rozvor, rozchod kol se oproti předchozí generaci prodloužil o 39 mm vpředu a o 45 mm vzadu, čímž se zlepšily jízdní vlastnosti a cestovní komfort. Přední a zadní náprava jsou odvozeny od většího modelu Zafira, čímž se nový malý van značky Opel technicky přibližuje ke standardu nižší střední třídy. A když jsme již zmínili rozměry, je potřeba si uvědomit, že současný model Meriva se svými vnějšími rozměry přiblížil prakticky velikosti Zafiry první generace.
Pro cyklisty je tu FlexFix
Výrobce předpokládá, že Merivu si pořizují aktivní lidé. Proto je také vybavena oblíbeným originálním integrovaným nosičem jízdních kol FlexFix. Nosič slouží pro transport dvou bicyklů o hmotnosti až 40 kg dohromady. Vysouvá se ze struktury zadního nárazníku a v „klidovém" stavu je zcela neviditelně ukrytý. Nosič se snadno používá a při rozkládání nebo skládání nevyžaduje žádné speciální nářadí, upevňovací prvky nebo přídavné komponenty.
Neobvyklé otevírání dveří
Významným prvkem exteriéru je inovativní systém zadních bočních dveří FlexDoors, které se otevírají proti směru jízdy. Toto uspořádání dveří má výrazně ulehčit přístup do zadní části vozu, což je u Merivy, kde zadní sedadla hrají mimořádně významnou roli, velmi důležité. Opel použil v moderní době zadní protisměrně se otvírající dveře jako první sériový výrobce automobilů. Dveře FlexDoors mají na rozdíl od obdobných konstrukcí jiných výrobců standardní velikost a otevírají se nezávisle na předních dveřích, protože se mohou opírat o pevné a robustní středové sloupky karoserie. Tímto způsobem je garantována i potřebná pevnost karoserie a vysoká úroveň pasivní bezpečnosti při jakýchkoli nárazech. Pro optimální přístup do interiéru se dveře dají otevřít ve velkém úhlu až 84 stupňů, což je mnohem více, než obvyklých 67 stupňů vyklopení konvenčních dveří. Inovativní systém dveří FlexDoors vyvíjela automobilka Opel poměrně dlouho - už od roku 2005. Dlouhý vývoj byl dán maximálním tlakem na špičkovou kvalitu, funkčnost, ergonomii a bezpečnost. Konstruktéři museli například vyvinout vysoce sofistikovaný patentovaný mechatronický systém automatického zamykání, který chrání posádku vždy, když se vůz pohybuje. Automatický systém zamkne všechny dveře, pokud rychlost jízdy překročí 4 km/h.
Opel deklaruje, že dveře FlexDoors jsou zvlášť pohodlné pro rodiče, kteří se potřebují nahnout do kabiny při uchycování dětské sedačky nebo při zapínání dětí do sedačky. V případě, že jsou současně otevřené přední i zadní dveře, vytváří se rovněž jakási přirozená chráněná zóna - otevřené zadní dveře už neoddělují dítě od rodiče jako doposud. Díky tomu mají rodiče neustále přehled o svých dětech, což je důležité například při vystupovaní z vozu. Na vlastní kůži jsme tedy vyzkoušeli, jak se do Merivy dětská sedačka umísťuje. A co na to říkal nejmladší člen našeho týmu? Jeho úsmě svědčil o tom, že vše bylo pravděpodobně v pořádku. My jsme byli naopak trochu rozpačití z roho, že si v případě umístění sedačky na zadní sedadlo i u Merivy musíte dávat pozor na hlavu.
I pro řidiče a spolujezdce vpředu je otvírání zadních dveří celkem přirozené a pohodlné, když si například chtějí odložit oděv, tašku nebo deštník na zadní sedadlo. Cestující vpředu pak mají velmi pohodlný přístup do interiéru díky širokým dveřím s velkým vstupním profilem.
Pozor na hlavu
Dospělé osoby při nastupovaní na zadní sedadla jednoduše vstoupí do kabiny a při vystupovaní z interiéru vykročí bez toho, aby se museli obtáčet kolem vnitřního oblouku podběhu zadního kola. Na zadní sedadlo jsme nechali nastoupit jak dospělého muže, tak větší dítě. Oba nasedli bez problémů a pohodlně. Vhodnou pomůckou je i svislé držadlo na středním sloupku, které ulehčuje nastupování i vystupování. Jen jsme, stejně, jako u umísťování dětské sedačky museli konstatovat, že i při velkém vstupním otvoru dveří, velkém úhlu otevření, je v horní části otvor zadních dveří zúžen a tuto skutečnost je potřeba si uvědomit a při nastupování dát pozor na hlavu.
Variabilní sedadla
Inovativní systém zadních posuvných sedadel garantuje optimální variabilitu interiéru, aniž by bylo nutné vyjímat jakékoli sedadlo z vozu ven. Cestující na zadních sedadlech sedí o něco výše než řidič a spolujezdec vpředu, takže mají lepší výhled. Obě krajní zadní sedadla lze posouvat podélně v rozsahu 190 mm a je možné je posunout také o 50 mm směrem ke středu vozu.
Dostatečný prostor pro zavazadla
V základní poloze zadních sedadel má zavazadlový prostor nové Merivy objem 400 litrů. My jsme jej vyzkoušeli, když jsme do něj umístili "golfové hole", tedy kočár, kterým se vezl náš malý spolupracovník při zkoušení dětské sedačky. Do zavazadlového prostoru jsme je umístili i s jednou z tašek. Pro jistotu jsme pak ještě vyzkoušeli, zda se tam vejdou i opravdové golfové hole - základní set i s bagem se vešel bez problémů. Navíc sklopením opěradel je možné zavazadlový prostor dále zvětšit až na 920 litrů.
Snížená linie zadních oken pro lepší výhled
Při pohledu z boku nový model Opel Meriva vyniká svojí inovativní zvlněnou dolní linií oken, která i vizuálně zvýrazňuje praktičnost zadních dveří FlexDoors. Podokenní linie zadních dveří je snížená o 5 cm, čímž se zlepšuje výhled cestujících na zadních sedadlech, především dětí. Nové výrazové prostředky designu značky Opel jsou evidentní z motivu břitu v prolisu na boku karoserie. Dalším typickým prvkem modelu Meriva je centralizované umístění vnějších klik dveří, které vizuálně upozorňuje na dveře FlexDoors se závěsy na zadním sloupku karoserie.
Zpředu jednoznačně Opel
Přední část karoserie obsahuje všechny prvky, dodávající „tváři" nového modelu Opel Meriva výraznou identitu automobilů značky Opel. Masku chladiče s logem Opel lemují podlouhlé přední světlomety, podobné světlům nového Opelu Astra. Reflektory mají integrovaná světla pro denní svícení v typickém tvaru křídla.
Zadní část karoserie má také osobitý design. Elegantně tvarované sklo pátých dveří je doplněné leskle černým panelem, končícím nad vybráním pro registrační značku. V horní části jej dekoruje příčná chromovaná lišta s dotykovým tlačítkem otvírání dveří zavazadlového prostoru, zarovnaná s čirými kryty couvacích světel v zadních sdružených svítilnách. Široká koncová světla mají podobný tvar jako světla modelu Astra a evokují profil předních světel pro denní svícení.
Uvnitř řada úložných prostor
V kabině je typický přístrojový panel nových modelů Opel snížený a protažený dopředu, čímž se umocňuje subjektivní pocit velké šířky a velkého vnitřního prostoru. Výhled řidiče zlepšují užší A-sloupky karoserie. Dopředu nakloněná středová konzole vytváří prostorové členění v podélném směru. V interiéru se výrazně zvětšily odkládací prostory; Meriva má celkem až 32 míst na pohodlné uložení různých předmětů.
Na středovém tunelu najdeme konzoli, kterou u Opelu nazývají FlexRail. Modulární, adaptivní tříúrovňový odkládací systém umožní organizovat odkládací prostory a schránky přesně podle momentálních potřeb. Horní drážka nese odkládací schránku s víkem, dostatečně velkou na uložení například CD disků, horní strana zde slouží zároveň jako posuvná středová loketní opěrka. Ve spodní kolejnici je odkládací schránka pro uložení malých předmětů doplněná držákem nápojů. Obě schránky lze posouvat v širokém rozsahu a zafixovat je v různých polohách. Pod systémem FlexRail je umístěna pevná odkládací přihrádka v úrovni podlahy. V tomto prostoru je umístěn i externí vstup pro přenosný audiopřehrávač, USB konektor a elektrická zásuvka 12 V.
Výkonné motory
Nabídka motorů nové Merivy je zaměřená na vysokou účinnost v duchu strategie značky Opel favorizovat motory menších objemů, ale přeplňované turbodmychadlem (tzv. downsizing). Výkonové rozpětí motorů sahá od 55 kW do 103 kW. V nabídce jsou jak vznětové, tak i zážehové pohonné jednotky, které všechny splňují emisní limity normy Euro 5. Bohužel jsou přeplňované benzinové motory poněkud žíznivější, než bychom očekávali.
Meriva je velmi zajímavým vozem s velkou variabilitou, která zcela jistě zaujme všechny, kteří se budou chtít na silnici odlišovat.