Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Společnost Valeo uspořádala na svém testovacím polygonu na bývalém vojenském letišti v Milovicích speciální akci pro novináře, které seznámila s nejmodernějšími technologiemi, jež v současnosti vyvíjí.
Workshop byl rozdělený do sedmi sekcí, kde vývojáři představili jak již používané asistenční systémy, tak i ty nové. Tyto systémy se dají obecně rozdělit do dvou základních skupin – automatické parkovací systémy (Park4U®, Park4U Remote®,360Vue® 3D Surround View System) a systémy aktivní bezpečnosti (Autonomous Emergency Braking, Blind Spot Detection, Operation Zone Assist, Lane Change Assist). Tyto systémy jsou společnou cestou k procesu autonomního řízení vozidel.
Zaparkovat do úzké mezery, aniž by se řidič musel dotknout volantu je dnes již skutečností. Systém Park4U® dokáže sám zacouvat i do hodně úzké mezery. Tento asistent zvládá příčné i podélné parkování a dokáže sám z místa také znovu vyjet. Na vyšší úrovni je již systém, který umí zaparkovat, aniž by řidič seděl uvnitř vozu. Stačí k tomu mít jen správnou aplikaci v chytrém mobilním telefonu a v autě systém Park4U Remote®. Tato funkce se hodí hlavně při parkování v hodně úzkých prostorech, odkud by se špatně vystupovalo. Parkování dnes hodně usnadňují i kamery, které dokáží vytvořit plynulý 360° záběr okolí vozu. Valeo tento systém nazývá 360Vue® 3D Surround View Systém.
Užitečným pomocníkem je rovněž asistent hlídání mrtvého úhlu, který řidiče vyruje ve vnějších zpětných zrcátkách BSD (Blind Spot Detection), tan patří mezi asistenční systémy zvyšující bezpečnost při jízdě. Tento asistent založený na principu radarů umístěných v zadním nárazníku vozu dokáže varovat před přibližujícím se automobilem až 3 sekundy dopředu, radary mají dosah od 20 do 100 m. V kombinaci s asistentem hlídání změny jízdního pruhu LCA (Lane Change Assist) je účinným pomocníkem při přejíždění z pruhu do pruhu. Aktivní systém dokonce dokáže zásahem do řízení zabránit možné nehodě. Pokud potřebujete vycouvat z řady zaparkovaných aut, jistě oceníte systém CTA (Cross Traffic Alert), který využívá stejné 24GHz radary jako BSD a LCA, ale umístěné v zadním nárazníku. Ty dokáží dopředu odhalit a varovat před přibližujícím se autem, na které řidič nevidí.
Funkce automatického brzdění AEB (Autonomous Emergency Braking), a WZA (Working Zone Assistant) má za úkol usnadnit průjezd místem, kde jsou kvůli opravám zúžené jízdní pruhy. Základní princip je podobný jako u zařízení LKA (Lane Keep Assist), které dokáže snímáním vodorovného dopravního značení na silnici udržet korekcemi do řízení automobil v jízdním pruhu. Funkce byla v Milovicích demonstrována na voze vybaveném kromě špičkové kamery také laserovým skenerem ScaLa (Scanner Laser). Ten je umístěný v dolní části nárazníku a skenuje prostor před vozidlem až do vzdálenosti až 300 m. Tento senzor typu LiDAR poskytuje nejpřesnější informace o jednotlivých typech překážek a tvoří i základ autonomního řízení. Spolu s ultrazvukovými senzory dává velmi přesný přehled o tom, co je kolem auta. Dokáže rozpoznat skutečné překážky, jako jsou mobilní bariéry či kužely a na základě jejich informací zasahuje do řízení.
Valeo vyvíjí rovněž kamerové systémy, které slouží k usnadnění parkování a zlepšení přehledu o dění kolem vozu, ale i pro různé nadstavby bezpečnostních asistentů. Tento typ kamer, který je obvykle umístěný u vnitřního zpětného zrcátka za čelním sklem, snímá různě široký prostor v jiné vzdálenosti před vozidlem. Zatímco nejširší paprsek hlídá oblast těsně před autem, nejužší paprsek má naopak nejdelší dosah. Kamerové systémy ale v nejbližší době nahradí rovněž vnější zpětná zrcátka, což by měla umožnit i nedávno schválená evropská směrnice. Valeo novinářům představilo svůj systém Sightstream®, který se již brzy dostane do sériové výroby. Malé kamery s vysokým rozlišením snižují aerodynamický odpor a hlučnost od proudícího vzduchu. Díky lepší citlivosti nabízejí také mnohem lepší přehled o dění za vozidlem i za zhoršené viditelnosti. Zároveň se do tohoto systému dají skvěle integrovat další asistenční systémy jako Blind Spot Detect. K vyřešení je zde ale ještě řada problémů, jako je například umístění displejů zobrazujících dění za vozidlem, správné zobrazení vozidel s LED světlomety apod. Jako první se ve vozidlech objeví pravděpodobně kamery nahrazující vnitřní zpětné zrcátko.
J.Svoboda
Foto a ilustrace:Valeo