MotorInfo

V Praze proběhlo jednání EuroRAP

29.4.2013 21:11
V Praze proběhlo jednání EuroRAP

V Praze proběhla významná konference EuroRAP. Celkem se do hotelu Diplomat na třídenní jednání vrcholného orgánu Generálního shromáždění sjelo 55 delegátů z 24 evropských států.

EuroRAP vidí své úkoly i v dlouhodobém hodnocení stavu komunikací a vyhodnocování efektivity bezpečnostních opatření a oprav, které správci silnic provedli. Jedním z významných kroků je zpracovávání statistických údajů o nehodovosti a intenzitách dopravy do rizikových map, kde barevná škála srozumitelným způsobem zobrazuje míru rizika vzniku nehody (od zelené po černou – kdy zelená barva představuje nízké riziko), které například v ČR připravuje ÚAMK ve spolupráci s odborným partnerem AF-CityPlan. Dalším krokem je pak inspekce a bodování stavu silnic hvězdičkami od 1 až po 6, které jsou prováděny přímo na místě. Počet hvězdiček EuroRaR určuje, jak dobře dokáže příslušná silnice ochránit uživatele při vzniku dopravní nehody.

EuroRAP je celoevropskou neziskovou organizací s řadou aktivit, jakými je například dlouhodobé hodnocení stavu silnic v Evropě a vydáváním rizikových map pro motoristy, kterými se snaží přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu na evropských silnicích. Organizace má 29 členů tvořenou nejvýznamnějšími automobilovými asociacemi, institucemi a kluby. EuroRAP je jedním z hlavních nástrojů, který má přispět k naplňování úkolů stanovených v tzv. Bílé knize evropské dopravní politiky dopravy, kde hlavním úkolem je snížení počtu obětí dopravních nehod.

Všechna konkrétní opatření a práce EuroRAP mají jediný cíl – dosáhnout toho, aby vedle stále bezpečnějších automobilů byly bezpečnějšími i silnice a dosáhlo se toho, že do roku 2020 budou zachráněny další životy díky snížení počtu obětí dopravních nehod. Jak vyplývá z hodnocení daného stavu, jsou nejčastějšími typy dopravních nehod: čelní nárazy, tedy střety vozidel. Dále boční nárazy na křižovatkách, ale také kolize vozidel s předměty vedle komunikací, které nemají ochranné prvky. Na neposledním místě jsou to střety s chodci.

Na konferenci zazněly také velmi důležité, ale i smutné informace. Od vzniku samostatného českého státu přišlo o život při silničních nehodách téměř 22 tisíc osob, což představuje celé jedno středně velké okresní město. Cílem programu EuroRAP, ale také hlavním posláním ÚAMK  je přispět ke snížení počtu tragédií vzniklých z dopravních nehod s využitím všech možných prostředků, které nám tato doba umožní získat.