MotorInfo

V Moskvě se představila nová Mazda6 Sedan

1.9.2012 11:16
V Moskvě se představila nová Mazda6 Sedan

Mazda představila na autosalonu v Moskvě zcela nový model Mazda6.

Po crossoveru CX-5 je nová Mazda6 již druhým představitelem nové generace automobilů Mazda, která v plné míře využívá technických řešení SKYACTIV TECHNOLOGY a výrazového jazyka KODO – Duše pohybu.

Vývoj ekologicky šetrných technických řešení Mazdy se řídí strategií „stavebnicových kostek“, jejíž podstatou je zdokonalování nejzákladnějších automobilových technologií. Další krok staví na těchto zdokonaleních postupným zaváděním elektrických zařízení sloužících k úspoře pohonných hmot. Prvním takovým systémem byl i-stop, uvedený v roce 2009 v modelu Mazda3. V nové Mazdě 6 pak debutuje druhé zařízení z této série, nazvané i-ELOOP. Jedná se o unikátní systém rekuperace brzdné energie, který začíná dobíjet kondenzátor již v okamžiku, kdy řidič uvolní pedál plynu. Elektřinu uloženou v kondenzátoru lze následně využít k napájení elektrických zařízení v automobilu. Motoru tak zůstává více energie pro vlastní pohon automobilu, což se odráží v menší spotřebě paliva. Nová Mazda6 disponuje také mnoha vyspělými systémy aktivní bezpečnosti. Vedle precizní ovladatelnosti a okouzlujícího zážitku z jízdy tak nabízí i výjimečné environmentální a bezpečnostní vlastnosti. Prostřednictvím maximálního využití technologií SKYACTIV i designu KODO chce Mazda6 povznést „radost z jízdy” na novou kvalitativní úroveň. Coby vrcholný model nové generace automobilů Mazda staví na trendu nastaveném úspěšným modelem CX-5 a ohlašuje začátek nové éry značky Mazda. Na jednotlivé trhy po celém světě bude uváděna postupně od konce roku 2012.

„Při vývoji třetí generace modelu Mazda6 jsme kladli důraz na klíčovou hodnotu Mazdy: radost z jízdy. Chtěli jsme stvořit vůz, který by se choval přesně tak, jak od něj očekáváte. S tím souvisela mimo jiné i nutnost pečlivě vyrobit veškeré součásti, jichž se jako řidič často dotýkáte, tak, aby působily jako prodloužení vašeho vlastního těla,“ vysvětluje Hiroši Kadžijama, vedoucí programu Mazda6. "Ke komfortnímu a příjemnému zážitku z jízdy přispívá řada originálních inovací. Vysoká konstruktérská a výrobní úroveň Mazdy daly vzniknout automobilu, který se řídí tak dobře, že to působí, jako by reagoval na záměr řidiče, nikoliv na fyzickou manipulaci s volantem a pedály. Nová Mazda6 nabízí radost z jízdy, jakou si lidé zvykli od značky Mazda očekávat, ale zážitek začíná ještě před usednutím za volant a přetrvává i dlouho po skončení jízdy. Nemohu se dočkat, až uvidím tváře lidí, kteří budou z nové Mazdy 6 vystupovat po první projížďce.“

Design

Nová Mazda6 je sériovým pokračováním koncepčního automobilu Mazda Takeri, představeného na autosalonu v Tokiu v prosinci 2011. „Nová Mazda6 má robustní stavbu a nízký, široký postoj, který vyjadřuje sílu a stabilitu a působí dojmem úžasné vitality,“ řekl šéfdesignér Akira Tamatani. „Stvořili jsme design, v němž se divoká a dynamická vyjádření pohybu umělecky zhmotňují v silný výraz. Už pouhý pohled na auto vyvolává očekávání výjimečného řidičského zážitku.“

Z hladkých ploch exteriéru čiší animální pružnost, důstojnost a sportovní charizma. Stejně tak i tmavě laděný interiér je moderní a stylový, aniž by se ovšem vzdával nadčasového luxusu a kvality.

Exteriér

  • Z čelního pohledu je na výrazně prostorově tvarované přídi patrný motiv křídel, charakteristický pro novou „tvář“ značky Mazda. Od křídel stoupají prolisy, které opticky oddělují kapotu motorového prostoru od blatníků a postupně přecházejí daleko do boků vozu. V kombinaci s masivní přední částí vytvářejí dynamický tvar, vyjadřující silnou touhu po pohybu.
  • Bočnímu pohledu dominují tři charakterové linie – elegantní linka táhnoucí se od zadního kola, linie zadního blatníku naznačující hnací sílu a linie předního blatníku zdůrazňující silný ponton. Kombinace těchto linií evokuje dojem šelmy připravené ke skoku.
  • Zadní pohled naznačuje stabilitu díky dobře vyváženým proporcím klínovité karoserie, prominentních blatníků a kompaktní kabiny.
  • Premiéru v sériové produkci značky Mazda slaví světlomety s LED technologií a světelnými kroužky.
  • Debutuje zde rovněž nový odstín laku karoserie „Soul Red“, vzešlý z unikátního technologického procesu vyvinutého přímo Mazdou. Barva pomáhá zdůraznit dynamické křivky vozu.

Interiér

  • Na řidiče orientovaný kokpit poskytuje velkorysý prostor. Tři symetricky uspořádané přístroje ve společném přístrojovém štítu zdůrazňují očekávání podmanivého řidičského zážitku.
  • Na straně spolujezdce působí interiér vzdušným, avšak bezpečným dojmem. Dekorační horizontální linie se táhne přes středový panel až k postranním otvorům ventilační soustavy.
  • Oblasti vystavené častým dotykům, jako jsou dveřní výplně nebo horní část palubní desky, jsou pokryté měkčenými materiály.
  • Dekorační lišty jsou k dispozici ve dvou odstínech, tmavém kovovém a bordó.
  • Přístroje mají bílé stupnice s trojrozměrným efektem a dekorační kovové obroučky.

Dílenské zpracování

Vozy Mazda nové generace jsou vyvíjeny dle koncepce design craftmanship, která kombinuje estetické cítění designérů s poctivým a detailním dílenským zpracováním. Úplná implementace této koncepce do nové Mazdy 6 vyústila v harmonii stylu a kvality bez nežádoucích kompromisů v otázkách funkčnosti. Pozornost byla věnována nejen tomu, co cestující uvidí a nahmatají, ale rovněž různým zvukům.

  • Design, tvar, struktura i povrchová úprava všech součástí jsou s rozmyslem provedené dle jednotné filozofie.
  • Palubní deska je uspořádána horizontálně a její plynulý přechod do dveřních výplní vytváří dojem jednoduchosti a úhlednosti.
  • Plochy v kovovém vzhledu, jako je například chromování, působí velmi věrohodně.
  • Součásti, jichž se řidič dotýká nejčastěji, tedy volant, řadicí páka a rukojeť parkovací brzdy, jsou pečlivě vyrobené tak, aby byly příjemné na dotek a padly dobře do ruky.
  • Rozvržení ovládacích prvků okolo sedadla řidiče bylo optimalizováno s přihlédnutím ke specifikům lidského zraku a pohybového rozsahu horních končetin.

Prostor

Při řešení vnitřního prostoru sledovali konstruktéři dva hlavní cíle. Prvním bylo vytvořit prostornou a komfortní kabinu, která by dokonale odpovídala designu KODO. Druhým cílem bylo vycizelovat všechna rozhraní mezi člověkem a strojem tak, aby se řidič cítil za volantem zcela přirozeně. Vnitřní prostor nové Mazdy 6 oba tyto cíle naplňuje a vytváří pro řidiče i jeho spolucestující prostředí, ve kterém si mohou vychutnat radost z jízdy.

Prostorný a komfortní interiér, který dokonale odpovídá designu KODO

  • Rozvor náprav 2 830 mm je předpokladem pro velkorysou prostornost v oblasti předních i zadních sedadel.
  • Rozměrná devatenáctipalcová kola z lehkých slitin vytvářejí dojem neotřesitelné stability.
  • Ve srovnání s předchozím modelem se osa předních kolo posunula o 100 mm vpřed vzhledem k A-sloupku, což přineslo zkrácení předního převisu. Také záď vozu je kratší, než tomu bylo u dosavadní Mazdy 6. Postoj vozu s optickou hmotou soustředěnou vzadu evokuje představu explozivní síly, která se může během zlomku sekundy rozpoutat naplno.
  • V úrovni ramen je interiér v přední části široký 1 450 mm, což oproti stávajícímu modelu znamená zlepšení o 20 mm. Komfortnější sezení cestujícím vpředu zajišťuje větší poloměr zaoblení středové konzoly.
  • Na zadních sedadlech mají cestující o 43 mm více prostoru před koleny než v předchozím modelu. Prostor pro nohy činí 984 mm a patří tak k nejlepším v segmentu. Sedáky jsou o 20 mm delší, zatímco opěradla byla prodloužena o 33 mm. Zvětšila se rovněž středová loketní opěra vzadu, a to o 60 mm.
  • Zavazadlový prostor byl navrhován z ergonomické perspektivy. Nakládací otvor je v horní části o 32 mm širší než u dosavadního modelu, což usnadňuje manipulaci s rozměrnými břemeny. Konstrukce závěsů víka zavazadlového prostoru umožňuje snadné otevírání i zavírání.

Pracoviště řidiče

  • Nastavitelné sedadlo v kombinaci s výškově i podélně seřiditelným volantem usnadňuje nalezení optimální řidičské pozice.
  • Ovládací rozhraní umožňuje intuitivní obsluhu široké palety funkcí od audiosystému přes navigaci až po citlivost automatických stěračů prostřednictvím středového displeje.
  • Údaje z palubního počítače se zobrazují na multi-informačním displeji o úhlopříčce 3,5 palce v přístrojovém štítu. Informace navigačního systému se zobrazují na pětipalcovém displeji ve středovém panelu palubní desky. Rozdělení informací podle druhu na dvě různé obrazovky přispívá k lepší srozumitelnosti a přehlednosti.

Jízdní vlastnosti

V otázce jízdních vlastností bylo cílem vývojového týmu zprostředkovat řidiči podmanivý zážitek z jízdy, jakého lze dosáhnout pouze tehdy, když se člověku podaří splynout s automobilem v jedno. Mazda pevně věří, že základem radosti z jízdy jsou plynulé, lineární reakce na pokyny řidiče, že maximálního potěšení nelze dosáhnout pouze prostřednictvím rychlosti a výkonu. Toto přesvědčení se stalo základem pro nasazení technických řešení SYACTIV TECHNOLOGY napříč celým automobilem, od motoru před převodovku a karoserii až po podvozek.

Mazda se při vývoji mimořádně soustředila na to, jakým způsobem hlavní ovládací prvky reagují na pokyny řidiče, protože jejím cílem bylo dosáhnout jak agility, tak předvídatelnosti. Z hlediska akcelerace to znamená plynulou, lineární odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, bez náznaku zbrklosti nebo naopak prodlevy. Pokud jde o chování v zatáčkách, bylo nutné dosáhnout toho, aby vůz přesně reagoval na otočení volantem, zprostředkovával reálnou zpětnou vazbu od silnice a plynule přenášel váhu na vnější kola tak, aby k přesnému sledování vytyčené stopy nemusel řidič provádět korekce volantem během zatáčky. A konečně, charakteristika brzd měla řidiči zprostředkovávat pocit naprosté kontroly nad vozem, a to i ve fázi uvolňování brzdového pedálu. S ohledem na citlivost lidských smyslů hledala Mazda rovnováhu mezi protichůdnými charakteristikami pohybu: kultivovaným, poddajným a lehkým, agilním pohybem. Vývojovému týmu se nakonec podařilo dosáhnout mimořádně působivých jízdních vlastností včetně vynikající stability v přímém směru při vysokých rychlostech, což je jeden z předpokladů příjemného a komfortního cestování na dlouhé vzdálenosti.

Karoserie a podvozek

  • Nová Mazda6 sedan má precizně naladěný podvozek SKYACTIV-Chassis se vzpěrami vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu, který uděluje vozu agilitu v nízkých a středních rychlostech i stabilitu při vysokém tempu.
  • Na sloupků řízení uložený elektrický posilovač řízení umožňuje precizní směrové vedení vozu a projíždění zatáček bez přehmatávání na volantu. Nový ovládací systém zlepšuje stabilitu v přímém směru a omezuje přenos nežádoucích sil od vozovky do volantu na nekvalitním povrchu.
  • Optimalizovaná křivka náběhu brzdového posilovače znamená efektivní, přesné a jisté dávkování brzdného účinku i při intenzivním zpomalování. Účinnější chlazení brzdové soustavy se odráží v konzistentnějším zpomalovacím účinku, zlepšila se rovněž odezva brzd v počátečním úseku dráhy brzdového pedálu.
  • Robustní karoserie SKYACTIV-Body využívá v široké míře vysokopevnostní oceli. Díky tomu je lehčí, ale současně pevnější – torzní tuhost nové karoserie je přibližně o 30 procent vyšší.
  • Odborníci Mazdy na oblast NVH (hluk, vibrace) zaměřili své úsilí na dosažení nejnižší hladiny hluku v prostoru pro cestující v dané třídě a zároveň podmanivého zvuku motoru při akceleraci na plný plyn. Lepší kultivovanost je výsledkem zejména účinného potlačení přenosu nežádoucích zvuků z motorového prostoru a od kol do prostoru pro cestující.
  • Optimalizovaná konstrukce spodní části vozu zlepšuje aerodynamický výkon usměrněním vzduchu proudícího pod automobilem. Design hlavního výfukového tlumiče pak v zadní části nasměruje proud vzduchu vzhůru a potlačuje tak aerodynamický vír vznikající tam, kde se vzduch proudící přes střechu odtrhává od karoserie. Cílová hodnota součinitele aerodynamického odporu je nejnižší v dané třídě – jen 0,26 (dle výbavy vozu). Nízký aerodynamický odpor se odráží ve větší hospodárnosti i lepší směrové stabilitě při vysokých rychlostech.

Motory a převodovky (Specifikace pro Rusko)

  • SKYACTIV-G 2,0 l (zážehový motor) disponuje dostatkem točivého momentu už při nízkých otáčkách. Akcelerace v nejrůznějších provozních situacích díky tomu přesně odpovídá záměrům řidiče a přispívá k dobrému pocitu z jízdy. Nejvvětší výkon činí 110 kW při 6 000 1/min., točivý moment vrcholí hodnotou 210 N.m při 4 000 1/min.
  • SKYACTIV-G 2,5 (zážehový motor), který se v nové Mazdě 6 představí poprvé, se vyznačuje lehkou konstrukcí a točivým momentem 256 N.m při 3 250 1/min. Nejvyšší výkon je 141 kW při 5 700 1/min. Ke klidnějšímu a tiššímu chodu motoru přispívá vyvažovací hřídel.
  • SKYACTIV-G 2,0 l může být kombinován se šestistupňovou samočinnou převodovkou SKYACTIV-DRIVE nebo se šestistupňovou manuální SKYACTIV-MT. SKYACTIV-G 2,5 l spolupracuje výhradně se SKYACTIV-DRIVE. Samočinná rychlostní skříň SKYACTIV-DRIVE byla zkonstruována s cílem zprostředkovat řidiči přímou a přesnou kontrolu nad přenosem hnacích sil z motoru na kola, zatímco manuální SKYACTIV-MT se pyšní lehkým a precizním chodem řadicí páky.  

Environmentální a bezpečnostní vlastnosti

Nová Mazda6 přináší významné pokroky rovněž v otázkách bezpečnosti a šetrnosti k životnímu prostředí. Hospodárnost, dosaženou komplexním nasazením technologií SKYACTIV, dále zlepšují systémy i-stop a i-ELOOP. Základním kamenem bezpečnosti nové Mazdy 6 jsou její přesné a jisté jízdní vlastnosti v kombinaci s vynikajícím výhledem z vozu a robustností karoserie SKYACTIV-Body. Nadstavbu nad tímto základem představuje paleta vyspělých asistenčních technologií, které pomáhají řidiči bezpečně ovládat vůz. Příkladem je systém RVM pro monitorování mrtvých úhlů zpětných zrcátek nebo adaptivní přední světlomety AFS. Systém Smart City Brake Support (SCBS) dokáže zmírnit následky čelního nárazu při nízké rychlosti nebo mu i zcela zabránit. A konečně, kdyby přece jen došlo k nehodě, je posádka chráněna komplexním zádržným systémem.

Environmentální vlastnosti

  • Nová Mazda6 je první model vybaveným systémem rekuperace brzdné energie i–ELOOP, který snižuje reálnou spotřebu paliva. Jedná se o první systém rekuperace brzdné energie pro osobní automobily osazený kondenzátorem. Systémem i-ELOOP bude vybavena motorizace SKYACTIV-G 2,5 l.
  • Systém regulace volnoběhu i-stop, vyvinutý přímo Mazdou, si také našel cestu do nové Mazdy 6. Pyšní se nejkratší dobou potřebnou k opětovnému spuštění motoru – pouhé 0,35 s.
  • Oceňovaná nanotechnologie v katalyzátoru zlepšuje proces čištění spalin a vyžaduje pouze zlomek z množství vzácných kovů, které se používá v konvenčních katalyzátorech.

Technologie aktivní bezpečnosti

[Maximalizují rozsah provozních situací, ve kterých má řidič plnou kontrolu nad vozem]

  • Posunutí základny A-sloupku o 100 mm dozadu a umístění zpětného zrcátka na dveře (místo na základnu A-sloupku) zlepšilo výhled vpřed i do stran.
  • Systém High-Beam Control (HBC) zachycuje při jízdě v noci světla ostatních vozidel a samočinně přepíná mezi dálkovými a potkávacími světlomety, aby zabránil neúmyslnému oslnění ostatních řidičů.
    • Systém adaptivních světlometů Adaptive Front-lighting (AFS) vypočítává z aktuální rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu trajektorii vozu v zatáčce a natáčí světlomety ve směru jízdy.
    • Asistent pro rozjezd ve svahu Hill Launch Assist (HLA) zabraňuje nežádoucímu couvnutí vozu, když řidič při rozjezdu v kopci přesune nohu z pedálu brzdy na pedál plynu.

[Upozorňují řidiče na potenciálně nebezpečné situace]

  • Signalizace prudkého brzdění Emergency Stop Signal (ESS) spočívá v rychlém rozblikání výstražného osvětlení a aktivuje se tehdy, pokud řidič začne prudce brzdit z rychlosti 50 km/h nebo vyšší. Účelem systému je upozornit ostatní řidiče na možné nebezpečí.
  • Systém monitorování mrtvých úhlů vnějších zpětných zrcátek Rear Vehicle Monitoring (RVM) pracuje v rychlostech od 30 km/h výše. Pokud se v souběžném jízdním pruhu zezadu blíží jiné vozidlo a řidič použije směrový ukazatel na téže straně, systém ho na upozorní na možnou kolizi.
  • Systém upozornění na neúmyslné vyjetí z jízdního pruhu Lane Departure Warning System (LDWS) monitoruje pomocí kamery aktuální polohu vozu vzhledem k vodorovnému značení a pokud zaznamená známky nepozornosti nebo únavy, varuje řidiče.

 [Pomáhá odvrátit nehodu nebo zmírnit její následky v případě, kdy samotný řidič již není schopen situaci bezpečně vyřešit]

  • Systém samočinného brzdění Smart City Brake Support (SCBS) začne automaticky brzdit, pokud jeho senzory zachytí před automobilem překážku, na kterou řidič nijak nereaguje. Systém pracuje v rychlostech do 30 km/h a podle okolností může výrazně zmírnit následky střetu, popřípadě mu i zcela zabránit.

Technologie pasivní bezpečnosti

[Chrání cestující a chodce v případě dopravní nehody]

  • Lehká a pevná karoserie SKYACTIV-BODY se vyznačuje vynikajícím chováním při nehodě a byla zkonstruována s cílem dosáhnout maximálního možného hodnocení bezpečnosti ve zkouškách uplatňovaných ve všech částech světa.
  • Vícecestné deformační zóny a příď s křížovým příčným členem účinněji pohlcují energii kolize. Cestující jsou tak účinněji chráněni při čelním, bočním i zadním nárazu.
  • Konstrukce předních sedadel snižuje riziko poranění krční páteře při nárazu zezadu.
  • V předních dveřích jsou dvě bezpečnostní výztuhy. Horní výztuha má oválný průřez, zatímco spodní výztuha má průřez s dvojicí podélných žeber. Ze stejného profilu jsou vyrobeny rovněž spodní výztuhy vzadu

 

Předběžné technické údaje

Ruská specifikace

Rozměry (předběžné údaje)

 

Karoserie

 

Sedan

Dveře

 

4

Počet míst

 

5

Součinitel aerodynamického odporu*

 

0.26

Celková délka bez držáku registrační značky

mm

4 865

 

Celková šířka

mm

1 840

Celková výška

mm

1 450

Rozvor náprav

mm

2 830

Rozchod kol

vpředu

mm

1 585 (17” kola)

1 595 (19” kola)

vzadu

mm

1 575 (17” kola)

1 585 (19” kola)

Objem zavazadlového prostoru v základní konfiguraci*

l

483

Délka ložné plochy po první řadu sedadel *

mm

1 961

Délka ložné plochy po druhou řadu sedadel *

mm

1 190

*dle výbavy

 

Motory (předběžné údaje)*

 

 

SKYACTIV-G 2.0 zážehový

SKYACTIV-G 2.5 zážehový

Zdvihový objem válců

cm3

1 998

2 488

Ventily

 

16

16

Pohon vačkových hřídelí

 

řetězem

řetězem

Příprava směsi

 

přímé vstřikování

přímé vstřikování

Kompresní poměr

 

14.0:1

13.0:1

Největší výkon **

kW / PS

110 / 150
při 6 000 1/min.

141 / 192
při 5 700 1/min.

Největší točivý moment **

N.m

210 při 4 000 1/min

256 při 3 250 1/min

Doporučené palivo

 

min. o. č. 95

min. o. č. 95

Objem palivové nádrže

l

62

62

Poháněná kola

 

přední

přední

Převodovka

 

SKYACTIV-DRIVE (šestistupňová samočinná)

 

SKYACTIV-MT (6stupňová manuální)

SKYACTIV-DRIVE (šestistupňová samočinná)

 

 

*Tyto údaje jsou platné pouze pro ruský trh a neplatí pro Evropu

 

Podvozek (předběžné údaje)

 

Přední náprava

 

MacPherson

Zadní náprava

 

víceprvková

Rozměr pneumatik

 

225/55 R17

225/45 R19

Rozměr kol

 

17 x 7.5J

17 x 7J

19 x 7.5J

Řízení

 

hřebenové

Brzdy vpředu/vzadu

 

chlazené kotoučové/plné kotoučové

Průměr brzd vpředu/vzadu

mm

297 / 278

 

Jízdní výkony a hmotnosti (cílové údaje)*

 

 

SKYACTIV-G 2.0

zážehový

SKYACTIV-G 2.0 zážehový, i-stop

SKYACTIV-G 2.5 zážehový, i-ELOOP, i-stop

MT

AT

AT

AT

Spotřeba paliva

(kombinovaná) **

l/100km

6.0

6.1

5.9

6,4

Emise CO2

(kombinované) **

g/km

140

144

139

151

Provozní hmotnost

kg

1 340

1 370

1 380

1 410

Emisní třída

 

Euro 4

Euro 4

Euro 4

 

*Tyto údaje jsou platné pouze pro ruský trh a neplatí pro Evropu