Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Sdružení SOVA upozorňuje na systém Car-Pass s jehož pomocí Belgie úspěšně bojuje proti stáčení tachometrů. Po deseti letech fungování se snížil počet aut podezřelých z manipulace se stavem tachometru z 60 000 na 1 197. Systém chce zavést i Německo.
Stáčení tachometrů je velkým problémem, a to jak z hlediska bezpečnostního, tak ekonomického. Podle Evropské komise má 5 % až 12 % ojetých vozů v Evropě upravený stav tachometru, při přeshraničních transakcích dokonce až 40 % aut. Roční finanční dopad pro zákazníky tvoří až 5,6 až 9,6 bilionů euro. Belgie proti stáčení úspěšně bojuje s pomocí systému Car-Pass. V jejích šlépějích chce jít také německý spolkový stát Dolní Sasko. V Německu je dle statistik a odhadů německého automobilového klubu AvD stočené každé třetí auto.
Dolnosaský zemský parlament přijal před třemi týdny usnesení, ve kterém doporučuje vládě, aby začala zavádět Car-Pass. Každé auto by mělo podle návrhu mít evidenci stavu najetých kilometrů. Zapisovaly by se nejenom při pravidelných technických kontrolách, ale i při každé návštěvě servisu. Dané usnesení má za cíl podporovat rovněž přijetí dalších opatření, kterými chce stáčení tachometrů eliminovat. Na spolkové úrovni se chce zasazovat za lepší zabezpečování motorových vozidel jejich výrobci před manipulací se stavem ujetých kilometrů. Hodlá také podporovat zákaz obchodu se zařízeními, pomocí kterých je možné počet kilometrů upravovat a zajistit důsledné trestné stíhání manipulace s tachometrem. Usiluje také o celoevropský zákaz manipulace s tachometrem.
Systém Car-Pass v Belgii funguje již 10 let a může se pochlubit výbornými výsledky. Dle reportu Car-Pass bylo v roce 2006 až 60 000 aut podezřelých, že u nich došlo k manipulaci se stavem tachometru. V roce 2015 číslo kleslo na 1 197 aut.
Do boje proti stáčení tachometrů vstoupila také Evropská unie. Směrnice 2014/45/EU o pravidelných kontrolách uznává, že manipulaci s tachometrem je potřebné považovat za trestný čin a postihovat ji. Státy mají nejpozději od května 2018 zajistit předávání informací o tachometrech z každé technické kontroly do centralizovaného systému a v případě zjištěné manipulace mají viníky potrestat. Dopady této Směrnice řeší i Česká republika, ve vnitřním připomínkovém řízení je aktuálně návrh novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č. 56/2001 Sb. Zákon obsahuje ustanovení o zákazu manipulace s tachometry. Za stáčení by mohla být udělena pokuta až 500 000 Kč, stočenému autu by měla propadnout technická kontrola. Novela ale neřeší nabízení služeb stáčení tachometrů, i když tento typ nabídky je na tuzemských webech poměrně častý.
„Sdružení SOVA věří, že další kroky povedou k vytvoření celoevropské databáze, resp. k propojení národních databází zaznamenávajících stav ujetých kilometrů. Každé auto bude mít zaznamenanou historii a zákazník si jej bude moct před nákupem ověřit, bez ohledu na to, z kterého státu EU si auto kupuje,“informuje předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.
Ilustrační foto:Ford