MotorInfo

Úspěšní studenti ČVUT

14.8.2012 10:05
Úspěšní studenti ČVUT

Studentský tým CTU CarTech pod záštitou Českého vysokého učení technického v Praze byl v nabité mezinárodní konkurenci se svou formulí úspěšný. Tým se představí 1. a 2. září na výstavě AZ Pneu Prague Car Festival.

Na německém Hockenheimringu dosáhl tým na 19. místo, kdy porazil 58 univerzitních týmů z celého světa. Šlo o historicky nejnabitější podnik mezinárodní soutěže Formula Student/SAE. Celkem se jej účastnilo 109 týmů z 25 států a 5 kontinentů, z toho 6 posledních vítězů, a přes 3 000 studentů. Na příštím závodě v maďarském Györu  představí CTU CarTech první českou studentskou elektroformuli.

Podnikem Formula Student Germany na německém Hockenheimringu zahájil tým CTU CarTech soutěžní sezonu 2012. Soutěžilo se ve dvou kategoriích – Combustion (formule se spalovacím motorem) a Electric (formule s elektromotorem). Do kategorie Combustion nastoupilo 77 týmů, do kategorie Electric 32 týmů. Tým CTU CarTech vyslal do soutěže monopost s označením FS.04. Ač vychází z předchozí konstrukce FS.03, jde z velké části o novou konstrukci. Na základě loňských zkušeností byla vylepšena geometrie rámu, došlo k optimalizaci sacích a výfukových kanálů motoru nebo k významnému odlehčení celého vozu díky použití nejmodernějších technologií zpracování kompozitních materiálů. Český monopost FS.04 prošel hned v první den přejímek, což pro další týmy nebylo zdaleka takovou samozřejmostí – mnoho z nich muselo formuli ještě dodatečně upravovat, aby úvodní požadavky vůbec splnily. Díky důkladné předchozí přípravě a hladkému průběhu přejímky však čeští studenti získali den volna navíc pro testování a ladění.

První den soutěže byl věnován tzv. statickým disciplínám, ve kterých měli studenti za úkol prezentovat před komisí konstrukční návrh, analýzu nákladů a business plán. CTU CarTech se v této části soutěže pohyboval ve středu pole – v obrovské konkurenci šlo o dobrý základ pro následné disciplíny. Další na programu byly dynamické disciplíny. V jízdě na čas na trati ve tvaru osmičky (pro zhodnocení kvalit podvozku) se Češi umístili na 22. místě, v akceleraci na 75 metrů s pevným startem (pro zhodnocení výkonu motoru a trakce) na perfektním 6. místě. V jízdě po technické trati, disciplíně Autocross, jejíž výsledek zároveň sloužil jako kvalifikace pro účast v hlavní dynamické disciplíně, vytrvalostním závodě (Endurance), dosáhl český tým na 25. místo. Najisto se tak umístil v první třetině startovního pole. Poslední den se nesl ve znamení vyvrcholení celé soutěže: vytrvalostním závodě na 22 kilometrů. Ten ověřoval všechny parametry vozu a zejména kvalitu jeho konstrukce. Závod zatraktivnil i online livetiming a přímý internetový videopřenos, takže kroužící formule mohli diváci sledovat živě na internetu. 38 týmů ze 77 startujících tuto závěrečnou disciplínu vůbec nedokončilo, a to včetně největšího favorita na celkové vítězství, aliančního týmu univerzit DHBW Ravensburg a Oregon State University. O to cennější bylo, že CTU CarTech dosáhl se svou formulí 16. místa, do kterého se započítalo i hodnocení spotřeby, ve kterém česká formule patřila mezi ty lepší týmy.

Po součtu všech disciplín se tým CTU CarTech umístil v kategorii Combustion na celkovém 19. místě. Vítězem kategorie Combustion se stal tým stuttgartské univerzity, v kategorii Electric prvenství slavila nizozemská technická univerzita v Delftu.

„Jsem hrdý na celý náš tým, odvedl perfektní práci. Celý víkend jsme prošli bez potíží, byli jsme jedním z prvních týmů, který prošel nejtěžší technickou přejímkou ze všech technických přejímek v sérii Formula Student. Celkové umístění na 19. místě považuji za úspěch, protože 19. místo na letošním ročníku FSG je srovnatelné s 19. místem na celém světě,“ říká Ing. Nikita Astraverkhau, šéfkonstruktér týmu CTU CarTech.

Do příští soutěže Formula Student/SAE, která se koná 17. – 20. srpna na okruhu v maďarském Györu, vstoupí tým CTU CarTech již také v kategorii Electric. Bude se jednat o českou premiéru studentské formule na elektrický pohon.