MotorInfo

Uhlíková bilance u Renault Trucks

26.1.2012 18:45
Uhlíková bilance u Renault Trucks

Společnost Renault Trucks provedla uhlíkovou bilanci (Bilan Carbon ®) své továrny v Blainville.

Logistika, montáž, doprava personálu - v průběhu roku byly zevrubně studovány všechny aktivity podílející se na produkci skleníkových plynů. Díky tomu může nyní výrobce demonstrovat přínosy svých investic z hlediska redukce emisí CO2, stanovovat si další cíle pro snižování zátěže životního prostředí a předjímat budoucí legislativní omezení v otázkách emisí CO2. O kolik je možné snížit emise CO2  modernizací výrobního zařízení? Jaký objem emisí je za rok vyprodukován v souvislosti s dopravou 2 500 zaměstnanců? Jaké je možné přijmout opatření za účelem snížení produkce skleníkových plynů v důsledku činnosti průmyslového závodu? Odpovědi na všechny tyto otázky podává uhlíková bilance.

Tato metoda měření emisí CO2 u různých aktivit, patentovaná francouzskou Agenturou pro ochranu životního prostředí a hospodaření s energií (Ademe), byla společností Renault Trucks vybrána za účelem vyhodnocení ekologických dopadů činnosti své továrny v Blainville-sur-Orne v Normandii. Továrna v Blainville-sur-Orne zaměstnává 2 500 lidí, ročně je zde vyrobeno více než 40 000 kabin a smontováno na 7 000 vozidel. Od roku 2007 byly do výrobního zařízení továrny vloženy četné investice a realizace uhlíkové bilance je tak jedinečnou příležitostí pro zhodnocení pozitivních efektů těchto modernizací na životní prostředí. Po roční práci a díky přispění padesátky zaměstnanců továrny a ústředí společnosti je nyní k dispozici přesný obraz hlavních zdrojů emisí CO2 v závodu, jakož i údaje o výsledcích modernizačních zásahů do výrobního zařízení.

Kompletní renovace lakovny kabin kamionů provedená v roce 2010 tak umožnila snížení emisí CO2 ze zařízení řádově o 6 500 ekvivalentních tun CO2 ročně. Těchto výsledků bylo prakticky dosaženo snížením teploty vypalování laku o 70°C, optimalizací spotřeby elektrické energie u strojního vybavení a snížením spotřeby laků díky robotizaci části výrobních postupů. Výpočty prováděné v rámci uhlíkové bilance zahrnují rovněž emise spojené s logistikou výrobních součástí a hotových kabin a kamionů, které denně proudí dovnitř a ven z továrny. Optimalizací využití přepravní kapacity kamionů převážejících kabiny vyráběné v Blainville na místo konečné montáže vozidel společnost Renault Trucks ročně sníží emise CO2 o 370 ekvivalentních tun. Optimalizace výrobního zařízení a pracovních postupů však nejsou jedinými oblastmi, v nichž lze v průmyslovém závodu jako je továrna v Blainville dosáhnout konkrétních výsledků. Spotřeba energie v nejširším smyslu slova je i nadále hlavním zdrojem emisí CO2 z továrny. Je tak přijímána řada opatření, jejichž cílem je snižování spotřeby energie nejen při výrobě, ale také v době kdy je provoz zastaven (v noci a o víkendech). Byly realizovány osvětové akce pro zaměstnance, v rámci kterých byl vyzdvižen význam úspor dosahovaných vypínáním nevyužívaných přístrojů či osvětlení, ztlumením vytápění na nutnou úroveň v průběhu dne, v noci a ve dnech pracovního klidu, jakož i vypínáním počítačů při večerním odchodu z práce - zkrátka význam šetrného přístupu ke spotřebě energie, jaký lidé uplatňují u sebe doma. Ve stejném duchu je propagováno i sdílené využívání automobilů k cestě do zaměstnání, neboť redukce počtu automobilů pro dopravu zaměstnanců představuje významný zdroj úspor v produkci emisí - až o 150 ekvivalentních tun CO2 ročně.

Díky realizaci auditu Bilan Carbone® může společnost Renault Trucks předjímat budoucí vývoj na poli legislativních omezení emisí CO2 a je připravena provést do konce roku 2012 diagnostiku emisí skleníkových plynů ve všech svých zbývajících továrnách. Provedení uhlíkové bilance je dalším z kroků společnosti Renault Trucks směřujících ke snížení dopadů jejích aktivit na životní prostředí, jako bylo zavedení systému řízení ochrany životního prostředí v jejích továrnách po roce 2000, získání certifikátu ISO 14001 pro všechny továrny výrobce a rozvoj využívání energie z obnovitelných zdrojů v závodech v Bourg en Bresse a v Saint-Priest.