Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Model TS040 HYBRID se poprvé představil veřejnosti na okruhu Paul Ricard, kde předvedl svůj zážehový motor 3,7 l o výkonu 520 k, posilněný hybridním ústrojím dosahujícím 480 k, které se současně stará o pohon všech kol.
Závodní speciál tak vykazuje maximální výkon 1 000 k. S přechodem na hybridní pohon všech kol se TOYOTA vrací ke svému konceptu Supra HV-R, jenž byl součástí vývoje závodního hybridního pohonu a v roce 2007 jako vůbec první hybridní vůz dokázal zvítězit ve vytrvalostní soutěži, v tomto případě 24h závodu na okruhu Tokashi.
Vývoj nového hnacího ústrojí TOYOTA HYBRID System-Racing probíhal přesně v souladu s přepracovanými technickými předpisy šampionátu WEC, které se výrazněji zaměřují na otázky spotřeby paliva. Vozy musejí vykázat pokles spotřeby paliva oproti roku 2013 o plných 25 %, přičemž úspor mají dosáhnout prostřednictvím hnacího ústrojí, aerodynamických úprav a změn jízdního stylu. Hospodaření s palivem budou sledovat speciální průtokoměry ve vozech; pokud průměrná spotřeba paliva během tří kol přesáhne danou maximální hranici, vůz bude v závodu penalizován. Příděl klasického paliva je definován energetickou kapacitou hybridního pohonu, kterou daný tým zvolí; závodní tým Toyota Racing se rozhodl pro kapacitu 6 MJ na kolo, ověřenou na okruhu Le Mans. Konstruktéři týmu Toyota Racing ve spolupráci s oficiálním partnerem, kterým je firma TOTAL, dospěli k dalším úsporám a zlepšení výkonu díky speciálním mazivům značky TOTAL. Na základě nových otevřenějších předpisů mohl tým výrazně zvýšit výkon hybridního pohonu, a to prostřednictvím motorgenerátoru od Aisin AW na přední nápravě v kombinaci s jednotkou firmy DENSO vzadu.
Při zpomalování se o brzdnou sílu starají motorgenerátory v kombinaci s klasickými mechanickými brzdami, přičemž rekuperovaná energie se přenáší přes měnič (vpředu AISIN AW, vzadu DENSO) do vysokokapacitního kondenzátoru firmy NISSHINBO. Naopak při akceleraci se funkce motorgenerátoru obrátí a začne se chovat jako elektromotor, jenž se postará o výkonové posílení 480 k. Hybridní ústrojí pohánějící všechna čtyři kola je sladěno s nepřeplňovaným vidlicovým osmiválcem; v obou případech se o vývoj postarala divize Motor Sports Unit Development Division pod vedením technického střediska Higashifuji, kde se připravují i příští generace technologií Toyota pro běžná sériová vozidla.
Know-how načerpané během vývoje a nasazení speciálu TS030 HYBRID již našlo uplatnění v rámci zdokonalování běžných sériově vyráběných hybridních modelů automobilky Toyota. Navíc lze očekávat, že užší zaměření šampionátu WEC na technologie použitelné v každodenním provozu přinese ještě intenzivnější přenos technologií ze závodních okruhů na běžné silnice. Od uvedení prvního modelu Prius v roce 1997 přesáhly úhrnné prodeje plně hybridních vozů Toyota hranici 6 milionů.
Konstrukci podvozku, vývoj, výrobu, montáž a provoz modelu TS040 HYBRID zajišťuje společnost Toyota Motorsport GmbH (TMG) z Kolína nad Rýnem. Nový speciál je oproti předchůdci TS030 HYBRID významným krokem vpřed. Při vývoji byly zohledněny změny předpisů, jako např. snížení maximální šířky vozidla o 10 cm nebo nasazení celé řady bezpečnostních prvků. Zvláštní pozornost pak konstruktéři věnovali obtékání vzduchu kolem karoserie, s cílem omezit aerodynamický odpor v zájmu snížení spotřeby paliva, ale současně i zlepšit přítlak, a tedy i záběrové schopnosti kol, které jsou oproti specifikacím z roku 2013 o 5 cm užší. Výsledkem komplexního vývoje v nejmodernějších aerodynamických tunelech TMG je konstrukce vykazující špičkové aerodynamické parametry, která je současně neuvěřitelně lehká díky pokrokovým kompozitním materiálům a používaným výrobním procesům. K odladění vozu TS040 HYBRID napomohly intenzivní simulace a výpočty v TMG, včetně využití technologie HIL (Hardware-In-the-Loop) k testování jednotlivých komponent na základě dat ze skutečných okruhů a výkonné výpočetního hardwaru k optimalizaci konstrukčního návrhu. Tyto špičkové metody jsou výrazně efektivnější než testování přímo na okruhu, neboť konstruktéři TMG mají možnost věnovat se optimalizaci všech parametrů a úprav podvozku TS040 HYBRID po delší dobu než konkurenti spoléhající se na tradiční přístupy.
Po lehké reorganizaci se v jezdecké sestavě objevují Alex Wurz, Stéphane Sarrazin a Kazuki Nakajima s vozem č. 7, zatímco za volant vozu č. 8 budou usedat Anthony Davidson, Nicolas Lapierre a Sébastien Buemi. Speciál TS040 HYBRID se poprvé ukázal na závodní trati letos 21. ledna na okruhu Paul Ricard a následně absolvoval dvanáctidenní testování po celé Evropě, zahrnující přibližně 18 tisíc zkušebních kilometrů. Po úvodním dvoudenním testu na okruhu Paul Ricard má tým v plánu absolvovat ještě jeden zkušební test a následně se zúčastnit vytrvalostního 6h závodu v Silverstonu, kde se letos poprvé postaví soupeřům z týmů Audi a Porsche.
Kalendář světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA 2014:
20. dubna 6h Silverstone (Velká Británie)
3. května 6h Spa-Francorchamps (Belgie)
14. června 24h Le Mans (Francie)
20. září 6h Circuit of the Americas (USA)
12. října 6h Fuji (Japonsko)
2. listopadu 6h Šanghaj (Čína)
15. listopadu 6h Bahrajn
30. listopadu 6h Sao Paulo (Brazílie)