MotorInfo

Twingo je tu zpátky

10.9.2014 13:21
Twingo je tu zpátky

Nový Renault Twingo pokračuje v duchu prvního Twinga, kdy byl navržen v návaznosti na koncepty vozidel Twin’Z a Twin’Run představené v polovině roku 2013.

Renault přichází dvacet let po premiéře Twinga se zcela přepracovanou třetí generací. Výsledkem je hravé městské vozidlo v novém podání s vynikající manévrovatelností a návrat barevného, sympatického a přátelského vzhledu s možností personalizace. Nová inovativní architektura s motorem umístěným vzadu představuje pro městské vozidlo nepopiratelné výhody. Díky poloměru otáčení 4,30 m ho lze zaparkovat na velmi malém prostoru a vyšší pozice za volantem nabízí dobrý výhled vpřed. Oproti svému předchůdci je nový vůz o 10 cm kratší, nicméně délka interiéru narostla o 33 cm.

Nové Twingo je nabízeno se dvěma tříválcovými benzinovými pohonnými jednotkami (atmosférická nebo přeplňovaná), které jsou hospodárné a velmi živé. Podvozek pomáhá při přesném a bezpečném řízení, díky kterému je jízda ve městě příjemná. S dynamickým motorem Energy TCe 90 se Twingo také nemusí bát opustit město a může vyrazit na dlouhé cesty.

Pětidveřová karoserie a modularita se zcela rovnou podlahou umožňují Twingu pohodlnou přepravu čtyř dospělých osob. Díky rekordní ložné délce 2,31 m je jediným malým městským vozidlem, které je schopno přestěhovat skříň nebo basu, a dokonce se v něm může natáhnout i basketbalista NBA.

Nové Twingo má dvojí systém připojení: praktické připojení prostřednictvím chytrého telefonu s R&GO a navigačním systémem zdarma, nebo prostřednictvím R-Link Evolution– poslední verze integrovaného systému v podobě tabletu se širokou nabídkou aplikací určených pro používání ve vozidle.

Koncepce nového Twinga, která vznikla ve spolupráci se společností Daimler, byla pečlivě navržena, přičemž mimořádná pozornost byla věnována kvalitě a bezpečnosti. Aby vozidlo splňovalo požadavky Renaultu a Daimleru na kvalitu, byly do jeho výroby v závodě Novo Mesto (Slovinsko) vloženy významné investice.

Nové Twingo se díky krátké přídi a kolům posunutým do rohů karoserie může pochlubit siluetou s kompaktními rozměry o délce 3,59 m, což je o 10 cm méně než u jeho předchůdce. Toto malé městské vozidlo již na první pohled vypovídá o svižnosti a slibuje velký prostor na palubě s rekordním rozvorem 2,49 m.

Místo řidiče je se sportovním přístrojovým štítem, volantem a palubní deskou s čistými tvary hravé a dynamické. Konzola lemovaná širokým bílým pruhem s designem „golfového míčku“ nebo „hladkého laku“ sdružuje všechny přístroje. Tento hravý pruh byl navržen jako závodní okruh a je k dispozici i v modré, červené nebo černé barvě. Přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy se vyznačují graficky čistým designem s barevným lemem (červený, modrý, šedý), který zvýrazňuje jejich tvar a kontinuitu sedáku až po opěradlo.

Díky široké nabídce barevných odstínů, polepů karoserie a vzhledu interiéru se Nové Twingo přizpůsobí osobnosti každého, ať už jde o muže, nebo ženy. Twingo je možné snadno individualizovat použitím vnějších a vnitřních dekoračních prvků, které jsou barevně sladěny s odstíny karoserie. Nabízí také na přání velkou elektricky ovládanou plátěnou střechu, která se otevírá v délce 71 cm a šířce 68 cm a poskytuje cestujícím vpředu i vzadu výhled na město.

Motor je uložen v zadní středové poloze nad koly pod úhlem 49 stupňů a spočívá na zadní nápravě typu De-Dion. Tímto se uvolní přední náprava, která je typu Pseudo MacPherson, od četných omezujících konstrukčních prvků. Řízení nového Twinga je oproti Twingu II přesnější v navádění i v asistenci. Osa řízení umístěná nad předními koly spojená se skříní posilovače řízení umístěnou na ozubené tyči dosáhne úhlu rejdu kol 45 stupňů oproti průměrným 30 stupňům v segmentu městských vozidel. Hlukovou a tepelnou izolaci kabiny zajišťuje kovová deska pokrytá pěnovým kobercem na podlaze zavazadlového prostoru.

Verze Energy TCe 90 je vybavena řízením s variabilním převodem VGR (Variable Gear Ratio). Je pevné při nulovém natočení, mnohem přímější při rejdu a spojuje přesnost řízení na silnici a ovladatelnost v městském prostředí díky tomu, že má od dorazu k dorazu o půl otáčky méně oproti verzi SCe 70.

Nové Twingo nabízí vyšší pozici za volantem, což usnadňuje přístup do kabiny, vytváří dojem prostornosti a panoramatický výhled. Díky krátké kapotě a velkorysému čelnímu sklu nabízí Nové Twingo s úhlem výhledu dopředu 12,1 stupně jeden z nejlepších výhledů v dané kategorii. Tato výhoda se ocení zejména ve městě.

Díky architektuře vozu má Nové Twingo téměř ideální rozložení hmotnosti: 45 % na přední nápravě a 55 % na zadní nápravě oproti vozidlu s pohonem předních kol, kde 70 % připadá na přední nápravu a 30 % na zadní nápravu. Díky velkorysému rozvoru a krátkým převisům se nové Twingo může vždy pochlubit dobrým dynamickým chováním. Chová se jako vozidlo s pohonem předních kol a nedochází k přetáčivosti. Přesné řízení přední nápravy umožňuje čistý obrysový průměr zatáčení vozidla pro dobré, hravé a také dynamické chování. Podobně jako u 

Díky nízké spotřebě motorů a výběru bezúdržbového rozvodového řetězu nabízí nové Twingo konkurenceschopné provozní náklady. Interval výměny oleje je 1 rok nebo 20 000 km. Akumulátor a zásobníky chladicí kapaliny, kapaliny do ostřikovačů a brzdové kapaliny jsou umístěny pod přední kapotou. Prostor pro ně byl vytvořen posunutím kapoty o 22 cm dopředu. Pro přístup k motoru stačí sejmout izolační desku připevněnou šesti šrouby, které lze odšroubovat ručně bez použití nářadí. V případě potřeby je tedy možné doplnit i olej. Inženýři také vytvořili sklopný systém, který umožňuje sklopit motor o 150 mm z důvodu provádění údržbových prací a nejběžnějších oprav, aniž by bylo nutné motor „odpojit“ od podvozku.

Nad motorem se nachází zavazadlový prostor o objemu 219 dm3 pravoúhlého tvaru nenarušený podběhy kol. Práh bez okraje je v ideální výšce pro nakládání. Opěradla zadních sedadel lze sklopit jedním pohybem v poměru 50 : 50, čímž vznikne rovná podlaha o délce 1,35 m. Sklopné je i sedadlo spolujezdce nabízející rekordní ložnou délku 2,31 m, což umožňuje přestěhovat i skříň. Kromě zavazadlového prostoru nabízí kabina nového Twinga ještě úložný objem 52 litrů.

Bezpečnost

Nové Twingo bylo navrženo s ohledem na nejvyšší úroveň v oblasti aktivní a pasivní bezpečnosti a na zpřísněná pravidla organizace Euro NCAP 2014. Integruje nové normy v oblasti nárazu chodců a vylepšuje svou aktivní bezpečnost zavedením nových asistenčních systémů pro řidiče (ADAS).

Konstrukce byla speciálně navržena pro architekturu s motorem uloženým vzadu a s velmi krátkým předním a zadním převisem. Při čelním nárazu musí karoserie odolat síle působící nejen z přední části, ale také ze zadní části z důvodu „posouvající se hmoty“ motoru. Tunel, prahové spoilery a výztuhy dveří byly navrženy tak, aby odolaly velmi silným nárazům a ochránily kabinu v případě předního i zadního nárazu. Proto návrháři zvolili materiály s velmi vysokou mezí kluzu.

„Tunel, prahové spoilery, výztuhy dveří a mnoho dalších prvků konstrukce odolává tahu 120 kg na profil 1 mm2. Je to opravdová buňka pro přežití, říká,“ Éric Lopes, osoba odpovědná za pasivní bezpečnost.

Bezpečnost cestujících vzadu zajišťují vyztužené příčníky, které lemují přepážkua vytvářejí ochrannou bariéru oddělující motor od kabiny. Energie nárazu je pohlcena naprogramovanou deformací kolébky a nosníků. Rozměry zadních a předních nosníků byly navrženy tak, aby odolaly zadnímu nárazu až do 80 km/h. Twingo je vybaveno technologií prostředního sloupku s proměnlivou tloušťkou, která umožňuje jemné řízení deformace kabiny, aby co nejvíce ochránila posádku v případě bočního nárazu. Aby Twingo splňovalo požadavky na ochranu chodců při střetu s vozidlem, získalo kapotu a blatníky z plastu Norylu s tvarovou pamětí. Tvoří deformační zóny bez tvrdých výstupků pro lepší tlumení nárazu v oblasti hlavy a kyčlí. Nárazník je vybaven pěnovým pohlcovačem nárazuo rozměru 150 mm, který tlumí náraz v oblasti holeně.

Twingo je vybaveno čtyřmi airbagy, dvěma čelními a pro větší účinnost dvěma dvoukomorovými bočními airbagy chránícími hlavu a hrudník. Dále jsou vpředu k dispozici bezpečnostní pásy s předpínači vybavenými obzvlášť účinnými omezovači tahu a vzadu bezpečnostní pásy s omezovači tahu. Přední opěrky hlavy jsou s funkcí anti-whiplash (zabraňující poranění krční páteře). Je vybaveno také snímačem tlaku v předních dveřích a snímačem zrychlení na prostředních sloupcích. „Detekují boční nárazy do 7 ms, což je dvacetkrát rychlejší než mrknutí očí,“ říká Éric Lopes.

Toto městské vozidlo zajišťuje také bezpečnost dětí, a to třemi univerzálními místy umožňujícími montáž autosedačky zády ke směru jízdy a dvěma tříbodovými úchyty ISOFIX vzadu s úchytem pásu top tether v zavazadlovém prostoru.

Twingo také předchází nehodám novými asistenčními systémy pro řidiče, které jsou standardně nabízeny: ABS s asistentem nouzového brzdění (AFU), stabilizační systém ESC, SBR (upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy) pro všechny cestující, omezovač rychlosti (tempomat na přání), TPMS (systém monitorování tlaku v pneumatikách) a asistent při rozjezdu do kopce.

Parkovací asistent s kamerou pro couvání pro bezpečné manévrování

Kamera pro couvání spojená s multimediálním systémem R-Link je integrovaná v zadním nárazníku. Spolu se zadními parkovacími senzory ji oceníte zejména při parkovacích manévrech do mezer mezi vozidly ve městě. Obraz se zobrazuje na displeji navigace. Řidiči se navíc zobrazuje trajektorie podle úhlu natočení volantu.

Upozornění na opuštění jízdního pruhu pro zvýšení aktivní bezpečnosti

Neúmyslné překročení jízdního pruhu obvykle vypovídá o snížené pozornosti řidiče, což je hlavní příčina dopravních nehod zejména na dálnici. Nové Twingo je vybaveno kamerou upevněnou na čelním skle za vnitřním zpětným zrcátkem, která umožňuje detekovat neúmyslná opuštění jízdního pruhu. Jakmile je překročena čára bez zapnutí blikačů, je řidič upozorněn kontrolkou na palubní desce a zvukovým signálem. Toto zařízení pomáhá udržet bdělost řidiče a přímo přispívá k bezpečnosti.

Asistent při rozjezdu do kopce.

Tento systém se spustí automaticky při rozjezdu do svahu o sklonu větším než 3 %. Při rozjezdu do svahu brání couvnutí vozidla po dobu dvou sekund, což je čas pro řidiče, aby uvolnil brzdový pedál a sešlápl pedál akcelerace. Pokud řidič po těchto dvou sekundách nepřidá plyn, systém uvolní brzdy a nechá vozidlo lehce couvnout.

Nové Twingo se vyrábí podle přísných pravidel ve slovinském závodě Novo Mesto, který uplatňuje nejvyšší standardy Renaultu v oblasti kvality výroby a výkonnosti. V rámci programu vzniklého ve spolupráci se společností Daimler byla realizována průmyslová investice ve výši 450 milionů euro, jež má dvojí cíl: modernizaci zařízení a zvýšení výrobní kapacity, aby bylo možné pojmout vozy od obou partnerů. Zavedení programu v závodě Novo Mesto, kde se již vyrábělo Twingo 2, znamenalo opravdovou výzvu: vyrábět dvě velmi odlišná vozidla, i když mají mnoho dílů společných, na téže výrobní lince. Ve výrobě to vyžadovalo flexibilitu a příkladnou odezvu, aby byla zajištěna kvalita se standardními požadavky společnosti Renault a Daimler. Nové Twingo totiž sdílí platformu s dvoumístnou a čtyřmístnou verzí nového Smartu.

Ceny nového Twinga

Výbava

Motor

Cena Kč

Life

1,0 SCe 12V 70/52 kW

214 900

Zen

1,0 SCe 12V 70/52 kW

229 900

 

Intens

1,0 SCe 12V 70/52 kW

254 900

Energy 0,9 TCe 90/66 kW S&S

284 900