MotorInfo

Třicet let Shell Eco-marathon Europe

15.5.2015 08:45
Třicet let Shell Eco-marathon Europe

Třicet let technologických inovací, mimořádných úspěchů a neopakovatelných zkušeností značí důležitý milník, ve kterém se nachází jedna z nejnáročnějších inženýrských studentských soutěží – Shell Eco-marathon Europe.

Letos je do Rotterdamu pozváno přes 230 studentských týmů ze třiceti zemí Evropy a Afriky, aby posunuli hranice nejúspornějších vozidel současnosti. Shell Eco-marathon umožňuje studentům vyzkoušet a při soutěži navzájem porovnat vozidla, která sami navrhli a sestavili. Výzvou pro soutěžící je ujet co možná nejdelší vzdálenost s využitím energie odpovídající 1 kWh nebo 1 litru paliva.

Za posledních třicet let soutěž zaznamenala ohromný vývoj. To je patrné, pokud se ohlédneme do roku 1985, kdy soutěž začínala, a studenti do ní přihlašovali dřevěná vozidla poháněná motory ze sekaček. O tři desetiletí později se soutěže každoročně účastní přes 3 000 studentů a profesorů z celé Evropy a jejich klání si nenechalo ujít v loňském roce na 40 000 návštěvníků. Shell Eco-marathon je rozdělen do dvou kategorií – futuristických Prototypů a kategorie UrbanConcept, v níž se představují konvenčnější studie vozidel. V obou kategoriích se pak dále soutěží podle jednotlivých typů použité energie.

V průběhu let se vozidla a technologie neustále vyvíjely díky studentům a jejich týmům z celé Evropy, kteří přijali výzvu sestavit vozidla s co nejnižší energetickou spotřebou, ať už v jednotlivých palivových skupinách nebo ve své zemi či škole. Nejúspěšnějším týmem prvního ročníku v roce 1985 byl švýcarský tým Henry, kterému se povedlo s jedním litrem paliva překonat vzdálenost 680 kilometrů. Třicet let poté překonávají týmy nesrovnatelně větší vzdálenosti. V roce 2014 nastolil francouzský tým Microjoule La Joliverie v totožné kategorii nový rekord, kdy na jeden litr paliva urazil neuvěřitelných 3 314,9 kilometrů.

S blížícím se termínem soutěže studenti usilovně pracují na zdokonalování svých technologií a technických řešeních tak, aby ze svých vozidel dostali každý kilometr navíc. Technologie 3D tisku, testování v aerodynamickém tunelu, počítačem řízené škrticí klapky v motoru, to je pouze několik málo příkladů, jak studenti pracují s nejmodernějšími technologiemi. V letošním roce si mohou týmy vybrat v soutěži nový typ paliva – CNG (zkapalněný zemní plyn). CNG je palivo s nízkými emisemi uhlíku, které může být využito jako alternativa benzinu a nafty.

Norman Koch, technický ředitel Shell Eco-marathonu: „Sezona 2015 slibuje vzrušující rok pro evropskou část závodů. Spolu s oslavami 30. výročí soutěže si připomeneme důležité momenty posledních tří desetiletí Shell Eco-marathonu. Budeme se ale především dívat do budoucnosti na nové technologie, které mohou pomoci řešit globální problémy, kterým čelíme při hledání nových řešení v oblasti energie a mobility. Už se nemohu se dočkat, až uvidím, s čím studenti na letošní ročník dorazí.”

 

Foto:Shell