MotorInfo

Tři miliony vozů Mitsubishi Pajero

17.12.2014 08:34
Tři miliony vozů Mitsubishi Pajero

Tradičně oblíbený model Mitsubishi Pajero překonal milník 3 milionů vyrobených kusů od roku 1982.

Když se v Japonsku v květnu roku 1982 začalo prodávat Pajero první generace, stalo se průkopníkem nového trendu vozů SUV zaměřených na moderní životní styl. Model Pajero ve čtyřech generacích si postupně oblíbili zejména evropští zákazníci, neboť pro Pajero je Evropa světovým trhem číslo jedna a stále roste (od ledna do listopadu 2014: 5 892 vozů, tj. nárůst o 29 %).

K takovému výsledku bezpochyby přispěla i neposkvrněná série úspěchů na závodních tratích, kterou se nemůže pochlubit žádné jiné SUV na trhu, včetně dvanácti vítězství na legendární Dakarské rallye nebo čtyř pohárů ze seriálů Cross Country Rally světového šampionátu FIA.

Automobilka Mitsubishi Motors se i nadále zasazuje o budoucí výrobu velkých SUV, což dokládá koncept Concept GC-PHEV z roku 2013. Koncept označovaný Grand Cruiser, velikostně posazený nad dnešní Outlander PHEV, byl vyvinut s cílem zhmotnit vize MMC na téma velkého, robustního a výkonného SUV, schopného hýčkat všechny cestující v maximálním bezpečí v jakémkoli terénu (kde to povoluje zákon), ať již při práci nebo ve volném čase, s co nejnižšími dopady na životní prostředí – to je výsledek pokrokového hybridního pohonu typu plug-in (PHEV), jenž zahrnuje přeplňovaný zážehový motor 3,0 l V6 MIVEC, spojku, osmistupňovou automatickou převodovku, výkonný elektromotor a velkokapacitní akumulátor, zabudovaný pod podlahou zavazadelníku kvůli lepšímu rozložení hmotnosti mezi nápravami. Nové pohonné ústrojí se podobně jako u modelu Outlander PHEV automaticky přepíná mezi čistě elektrickým režimem jízdy a jednotlivými hybridními režimy v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách, stavu dobití akumulátoru a dalších okolnostech.

Mitsubishi Pajero je nástupcem čtyřkolky PX33 z roku 1936. PX33 byl přelomový model automobilky Mitsubishi i celého automobilového průmyslu, neboť se jednalo o vůbec první japonský osobní vůz s pohonem všech kol (4WD). Vyrobeny byly celkem čtyři výzkumné prototypy s tímto označením. Při testování na hranicích možností všechny tyto prototypy hladce uspěly. Ve fázi prototypu byla i verze Diesel – vybavená motorem 445AD od Mitsubishi Motors – avšak celý projekt byl tehdy náhle zastaven. Poctu svému předchůdci vzdal roku 1989 rallyový speciál Mitsubishi Ralliart se siluetou modelu PX33.

 

Foto:Mitsubishi