MotorInfo

TPCA zahajuje výrobu modelů nové generace

26.5.2014 17:21
TPCA zahajuje výrobu modelů nové generace

Kolínská automobilka TPCA Toyota Peugeot Citroën zahájila sériovou produkci nové generace vozů Toyota AYGO, Peugeot 108 a Citroën C1.

Výroba nejmodernějších malých městských vozů startuje novou éru v historii TPCA. Oslav k zahájení výroby se zúčastnil premiér Bohuslav Sobotka, ministr průmyslu Jan Mládek, ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová a velvyslanci Francie a Japonska v České republice. Modernizace závodu si vyžádala investice přesahující šest miliard korun a očekávaný růst výroby přinese 700 nových pracovních míst.

„Oslavujeme novou éru historie TPCA. Jsem přesvědčen, že bude stejně úspěšná jako ta předchozí, během níž jsme dodali téměř 2,4 milionu vysoce kvalitních kompaktních městských vozů. Předpokládáme, že o nová auta bude zájem zejména na našich tradičních trzích v západní a jižní Evropě,“ řekl Kenta Koide, prezident TPCA.

Nové modely přinesly do kolínského závodu vysoké investice. „Nové modely jsou složitější a přinášejí nové technologie i do výroby. V souvislosti s přípravou nových modelů jsme investovali více než deset miliard korun. Jen do modernizace výrobních linek a zařízení to bylo přes šest miliard korun,“ přibližuje situaci v TPCA výkonný viceprezident automobilky Patrice Le Guyader.

Nová generace modelů měla světovou premiéru na březnovém ženevském autosalonu. V dubnu byla v kolínské továrně ukončena výroba staré generace, následovala přestavba výrobní linky a zkušební produkce nových modelů.

„Díky dlouhodobé a detailní přípravě se nám podařilo během rekordně krátké doby jednoho týdne přestavět výrobní linky na nový model a v následujících týdnech vyladit nové pracovní postupy. Bylo to možné jen díky obrovskému nasazení našich inženýrů a skvěle proškoleným pracovníkům výroby,“ říká viceprezident pro výrobu Jim Crosbie.

Složitější výroba nových modelů

Nové modely Toyota AYGO, Peugeot 108 a Citroën C1 přinášejí do TPCA mnohem složitější technologie a s nimi i vyšší nároky na organizaci výroby a její plynulé zásobování. Inovováno bylo přes 80 procent součástek. Ve srovnání s předchozí generací narostl o desetinu počet různých modifikací dílů, které lze do modelu namontovat. Úplnou novinkou je plnobarevný sedmipalcový dotykový displej sloužící k ovládání palubních systémů včetně možnosti jednoduchého propojení s chytrým telefonem kteréhokoli z cestujících. Přibyla i kamera pro snadné couvání, automatická klimatizace nebo bezklíčové odemykání a startování. Z pohledu karoserie je novinkou stahovací střecha a možnost dvoubarevného laku. Pod kapotou si zákazníci budou moci vybrat ze dvou motorů. Buď vylepšenou verzi zážehového tříválce Toyota 1,0 l VVT-i nebo nový motor PureTech 1,2 l VTi. Emise jsou pod hranicí 100 g CO2/km. U litrového motoru ve verzi Eco emise klesly dokonce pod 90 g CO2/km. Spotřeba paliva se snížila na průměrných 3,8 l/100 km.

Na plné obrátky během měsíce

Aktuálně sjede z výrobních linek TPCA vůz každých 55 vteřin. Na začátku června se kapacita závodu vyšplhá na obvyklých 1 000 vozidel denně. Letos TPCA plánuje vyrobit přes 210 tisíc vozů, což je ve srovnání s předchozím rokem o 14 procent více. Růst výroby v TPCA výrazně podpoří i tuzemskou ekonomiku. TPCA totiž téměř 80 procent dílů odebírá od českých dodavatelů.

Kvůli očekávánému velkému zájmu o nové modely TPCA připravuje obnovení třetí směny. Proto potřebuje obsadit do konce léta 700 nových pozic, převážně dělnických. Celková mzda po zaškolení dosahuje na těchto pozicích 24 500 korun. Průměrná mzda na dělnických pozicích dokonce 30 000 korun.

Po plném náběhu sériové výroby nových modelů budou na podzim obnoveny oblíbené prohlídky závodu pro zájemce z řad školních kolektivů, firem ale i široké veřejnosti.