MotorInfo

Toyota Verso v modelovém provedení 2014

28.3.2014 17:39
Toyota Verso v modelovém provedení 2014

Toyota představuje na českém trhu vůz Toyota Verso v modelovém provedení 2014, který je zároveň premiérou nové vznětové pohonné jednotky 1,6 D-4D.

Modernizované Verso v provedení 2014 nabízí především širší paletu motorů, kde se představuje nový turbodiesel 1,6 l D-4D. Zvenčí pak zaujme nový bronzový odstín laku. Interiér byl modernizován s využitím nových detailů a dekorů. Komplexní modernizace se týká i nabídky cenově dostupných multimediálních soustav Toyota Touch 2.

CENA

Bylo zavedeno cenového zvýhodnění až 80 000 Kč. Model Verso v modelovém provedení pro rok 2014 lze po vzoru ostatních modelů Toyota výrazně personifikovat formou cenově zvýhodněných paketů. Za zmínku stojí především Super paket, který v sobě spojuje tři atraktivní pakety – Comfort + Business + Practic – za cenu 27 000 Kč. Toyota Verso s novým vznětovým motorem 1,6 D-4D s manuální převodovkou v nejprodávanější verzi tzn. ve výbavě Active se nabízí v rámci zaváděcího cenového zvýhodnění za 504 900 Kč (vč. DPH). V bohaté výbavě Active nabízí model Verso například 16“ kola z lehkých slitin, klimatizaci, palubní počítač s ovládáním na volantu potaženém kůží, multimediální soustavu Toyota Touch 2, všechny důležité systémy aktivní bezpečnosti (ABS, EBD, BA, VSC, TRC), asistent rozjezdu do kopce a také systém Stop & Start (pouze pro motor 1,6 D-4D).

MOTOR

Nový vznětový motor 1,6 l D-4D (Direct injection – 4-stroke Diesel) doplňuje již dříve uvedené dvě vznětové pohonné jednotky (2,0 D-4D a 2,2 D-4D) a 2 zážehové pohonné jednotky (1,6 a 1,8 Valvematic). V evropském segmentu kompaktních MPV jsou vznětové motory i nadále převažující volbou a varianty pohonných jednotek o zdvihovém objemu 1,6 l v současnosti představují více než 50 % prodejů. Motor 1,6 D-4D, vyvinutý ve spolupráci s BMW Group, pracuje ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou Toyota. Pohonná jednotka je o 20 kg lehčí než 2,0 D-4D, splňuje emisní normu Euro 5 a dosahuje největšího výkonu 82 kW/112 k při 4 000 1/min, resp. maxima točivého momentu 270 N.m v pásmu od 1 750 do 2 250 1/min. Verso s touto motorizací akceleruje z 0 na 100 km/h za 12,7 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 180 km/h. Pohonná jednotka oproti motoru 2,0 D-4D vykazuje o 8 % nižší spotřebu paliva, tj. 4,5 l/100 km v kombinovaném cyklu (dle homologace). Současně poklesly i emise CO2 ze 129 na 119 g/km. K uvedeným výsledkům přispěla premiéra systému Stop & Start v konstrukční řadě Verso, v souladu se zásadami filozofie stojící za technologií Toyota Optimal Drive. K úspěšnému začlenění nové pohonné jednotky 1,6 D-4D bylo klíčové vyřešit několik konstrukčních otázek. Nezbytností bylo přepracovat veškerá elektronická rozhraní a dále zabudovat nově vyvinutý dvouhmotový setrvačník k potlačení hluku a vibrací. Na velmi nízkých vibracích se podílí nové zavěšení motoru, zejména při aktivní funkci Stop & Start, čímž se minimalizuje hluk, vibrace i chvění a v kabině je zajištěno příkladné ticho i při jízdě ustálenou rychlostí. Samotný motor byl vyladěn tak, aby nabídl agilní odezvu v celém spektru otáček. Dobře reaguje již od nízkých otáček a se zapojováním turbodmychadla poskytuje lineární nárůst točivého momentu. Rovněž se rozšířilo pásmo, ve kterém je točivý moment k dispozici, neboť motor umožňuje snadné vytáčení přes 3 000 1/min, aniž by mu docházela síla.

Ačkoli příkladné jízdní kvality zaručuje již současné Verso, nově bylo upraveno nastavení pružin speciálně pro verzi 1,6 D-4D, aby nabídla tutéž úroveň ovladatelnosti a jízdního pohodlí.

Po doplnění pohonné jednotky 1,6 D-4D do této konstrukční řady se rozšiřuje paleta motorů na 5 různých jednotek – vznětové motory 2,2 D-CAT 150 k a 2,0 D-4D o výkonu 124 k, nová jednotka 1,6 D-4D o výkonu 112 k a zážehové motory 1,6 Valvematic a 1,8 Valvematic s výkony 132 k, resp. 147 k.

DESIGN

Verso kombinuje design vnějších partií s rozdělením na dvě samostatné zóny (pro toto MPV již charakteristické) s designovým jazykem Under Priority a stylistickými prvky označovanými jako Keen Look. Restyling uprostřed životního cyklu modelu v roce 2013 přinesl vyšší dynamiku a atraktivitu této konstrukční řady.

Verso 2014 kromě stávající nabídky barev laku představuje nový barevný tón „bronzová – Avant Garde“.

V interiéru pak Verso v modelovém provedení 2014 nabízí vylepšený design hlavice řadicí páky příjemnější na dotyk, rozšíření základní výbavy o systém kontroly tlaku v pneumatikách (TPWS) nebo možnost zvolit si nové čalounění sedadel – tmavě šedé látkové čalounění se stříbrným stehováním s 3D efektem, resp. světle šedé látkové čalounění s koženým čalouněním bočních výplní.

MULTIMÉDIA

Multimediální systém Toyota Touch 2 (u modelového provedení 2014 standardně již od stupně výbavy Active) je vylepšenou verzí cenově dostupné soustavy Toyota Touch s dotykovou obrazovkou. Rozhraní Toyota Touch s barevnou dotykovou obrazovkou 6,1" zahrnuje tuner AM/FM, přehrávač CD/MP3, připojení mobilního telefonu přes Bluetooth s možností streamování audia, USB port pro připojení přenosných hudebních přehrávačů a funkce pro zobrazení grafiky alba iPodu. Součástí standardní výbavy je zadní parkovací kamera napomáhající při manévrování ve stísněných prostorách. Vylepšená soustava Toyota Touch 2 nabídne přepracované obrazovky s výraznějším prostorovým efektem. Rozlišení displeje se zvýšilo čtyřnásobně, a to ze 400 x 240 na 800 x 480 bodů, což přineslo jasnější a ostřejší zobrazení. Grafická nabídka se rozšířila o další palubní informace, jako je např. nastavení klimatizace. Displej nyní rovněž podporuje snadné a intuitivní ovládání např. pomocí tahu prstem. Soustava Toyota Touch 2 nyní podporuje rozhraní ‘Mirror Link’, a tak je možné připojit kompatibilní smartphone a následně jej ovládat na dotykové obrazovce v automobilu.

Soustava Toyota Touch 2 s navigací Go nabízí zákazníkům vylepšenou mapovou navigaci. Soustava byla vyvinuta v Evropě se zohledněním zvyklostí evropských zákazníků. Soustava podporující 20 různých jazyků, včetně češtiny a slovenštiny, zahrnuje všechny nejoblíbenější navigační funkce, jako např. nastavitelná rychlostní omezení, upozornění na radary měřící rychlost, zobrazování dopravního značení na rychlostních silnicích či automatické přibližování a zobrazování průjezdu křižovatkami na rychlostních silnicích. Funkci přibližování a oddalování mapy lze nyní snáze ovládat intuitivním otočným kolečkem. Detailní informace o hustotě dopravy jsou nyní součástí samotné mapy v podobě ‘dopravního sloupečku’, jenž zobrazuje případné dopravní zácpy a předpokládanou dobu zpoždění.

Prostřednictvím funkce Toyota Online pak soustava nabízí palubní konektivitu k širšímu spektru služeb, jako je např. Toyota Real Time Traffic (hustota dopravy v reálném čase) od TomTom, Google Street View, Panoramio a Google Local Search. Přes vylepšený zákaznický portál automobilky pak může uživatel kontaktovat své vozidlo on-line. Například prostřednictvím funkce Google Maps lze zadávat cílová místa i na dálku z pohodlí domova či kanceláře. Uživatel též může stáhnout body zájmu (POI) a snadno je zadat jako cíl cesty.
Přístup soustavy k on-line obsahu Toyoty využívá funkce Touch 2 & Go Apps, která nabízí několik aplikací, včetně informací o cenách paliva, počasí a volných parkovacích místech.
Při instalaci soustavy Touch 2 s navigací Go se rovněž aktualizuje základní multimediální jednotka o fotografii kontaktní osoby zobrazovanou na displeji. Rozhraní Toyota Touch 2 s navigací Go bylo navrženo tak, aby nabídlo dostatečnou flexibilitu při zachování cenové dostupnosti. Systém lze snadno aktualizovat a stahovat nejnovější funkce, aktuální mapy a poslední aplikace, okamžitě jak budou k dispozici. Vyšší verze systému označovaná jako Touch 2 s navigací Go Plus disponuje multimediální dotykovou obrazovkou s prostorovými grafickými modely měst a významných bodů v okolní krajině, nebo též schopností převádět přijaté zprávy z textu do hlasové podoby.
Po připojení kompatibilního telefonu přes Bluetooth pak soustava umožňuje zobrazovat e-maily a obsah kalendářů. K dispozici je i komfortní hudební funkce „přehrávej podobné skladby“. Tento inteligentní systém rozpoznávání hudebního žánru dokáže automaticky doporučovat playlisty v závislosti na vaší momentální náladě, což je ideální způsob jak snadno vybírat hudbu na cestách.
Soustava Touch 2 s navigací Go Plus podporuje připojení přes Wi-Fi. Uživatelé nastaví své chytré telefony jako Wi-Fi hotspot umožňující připojení k on-line funkcím soustavy.
Funkce pokročilého rozpoznávání hlasu, nyní podporující již 15 jazyků, po přepracování nabízí nejjednodušší způsob obsluhy při řízení vozu. Majitel může jediným hlasovým příkazem zadat cíl cesty, uskutečnit hovor nebo vybrat konkrétní skladbu z připojeného přístroje iPod.
Součástí soustavy Toyota Touch s navigací Go Plus je i tříletá aktualizace map a softwaru poskytovaná zcela zdarma.