MotorInfo

Toyota v Evropě s nárůstem prodejů

12.1.2013 16:32
Toyota v Evropě s nárůstem prodejů

Toyota Motor Europe (TME) oznámila, že i přes klesající evropský trh dosáhla v roce 2012 meziročně 2% nárůstu prodaných vozů.

Oproti roku 2011 vzrostl počet prodaných vozů o 15 583 na celkových 837 969 jednotek, vč. 792 359 vozů značky Toyota a 45 610 vozů Lexus. Odhadovaný podíl na evropském trhu činí 4,5 % (meziroční nárůst o 0,3 procentního bodu).

„Díky uvádění nových modelů v roce 2012, dobrým výsledkům modelu Yaris a modelové řadě našich hybridních vozů jsme dokázali pokračovat v růstu, a to i přes náročné tržní podmínky s dopady na celou Evropu,“ uvedl Didier Leroy, prezident a CEO společnosti Toyota Motor Europe. „Rok 2013 bude pro naše odvětví v Evropě opět extrémně náročný, nicméně jsme přesvědčeni, že značky Toyota a Lexus v roce 2013 na evropském kontinentě porostou, a to již třetím rokem v řadě. Ještě důležitější je fakt, že tento růst bude udržitelný a ziskový.“

Očekává se, že prodeje vozů Toyota v roce 2013 dále porostou díky produktové ofenzívě v životně důležitém segmentu C (nižší střední třída), kde se představuje nový Auris, nové kombi Auris Touring Sports, nová Toyota Verso a rovněž čtvrtá generace Toyoty RAV 4. V západní Evropě TME dosáhla úspěchu ve Velké Británii, kde se prodalo 101 822 vozů Toyota a Lexus, což oproti roku 2011 znamená nárůst o 12 %. Ve Francii byly prodeje stabilní i přes pokles trhu o 13 %, čímž automobilka zvýšila podíl na trhu o 0,4 procentního bodu na odhadovaných 3,3 %. Ve Skandinávii pak značka dosáhla úspěchu v Dánsku, kde prodeje v roce 2012 meziročně vzrostly o 8 % na 17 966 vozů. V baltských zemích se prodalo 5 884 vozů, což představuje meziroční nárůst o 20 %. Ve střední a východní Evropě se i přes známky zpomalení trhu v posledním čtvrtletí podařilo TME zaznamenat slibný nárůst v Rusku a na Ukrajině, kde se prodeje meziročně zlepšily o 27 % (na 169 282 vozů), resp. 13 % (15 676 vozů). V Kazachstánu pak značky Toyota a Lexus dosáhly rekordního prodeje 9 223 vozů.

Prodeje vozů značky Lexus vzrostly meziročně o 4,5 %, k čemuž napomohl setrvalý úspěch modelu CT 200h a úspěšný rozjezd vozů Lexus GS, ES a modernizovaného modelu RX. Rusko je pro značku Lexus i nadále významným trhem, neboť se zde prodalo 15 655 vozů (meziroční nárůst o 14 %). V Nizozemí pak nárůst činil výjimečných 43 %, a to díky uvedení modelu Lexus CT 200h.

„Samozřejmě nás těší, že značka Lexus pokračuje v evropském růstu, zejména ve střední a východní Evropě, nicméně očekáváme, že Lexus bude v roce 2013 vykazovat pěkné prodeje i na západních trzích, zejména díky uvedení nového a netrpělivě očekávaného modelu IS, jenž se poprvé představí i v provedení s hybridním pohonem,“ uvedl Leroy.

Hlavní úspěchy hybridního pohonu

Z pohledu evropského prodeje plně hybridních vozů Toyota a Lexus byl rok 2012 přelomovým. Úhrnné prodeje vozů s hybridním pohonem dosáhly v prosinci počtu 500 000, přičemž rok 2012 byl vůbec prvním rokem, kdy se během kalendářního roku prodalo více než 100 tisíc hybridních vozů značky Toyota a Lexus. Modely Toyota a Lexus poháněné plně hybridním pohonem představovaly v roce 2012 celkově více než 13 % všech prodaných vozů TME. Celoroční evropské prodeje hybridních vozů konkrétně představovaly 109 478 kusů, z toho 83 699 vozů Toyota a 25 779 vozů značky Lexus. V Nizozemí pak podíl hybridních vozů Toyota a Lexus v prodejním mixu představoval plných 45 %. V roce 2012 se představilo celkem 6 nových nebo modernizovaných plně hybridních modelů značek Toyota a Lexus, včetně hybridního vozu ve verzi Plug-in. Varianty Yaris Hybrid a Auris Hybrid dnes v celkovém prodejním mixu modelů Yaris a Auris představují plnou jednu třetinu. U značky Lexus pak verze s plně hybridním systémem pohonu představovaly 90 % všech vozů Lexus prodaných v západní Evropě.

Toyota

V roce 2012 vzrostly prodeje modelů Toyota vyráběných v Evropě, k čemuž napomohly velmi dobré prodeje Toyoty Yaris, verze Yaris Hybrid a Toyoty Camry. V klesajícím segmentu B (malé vozy) pak konstrukční řada Yaris vykázala růst 27 % s prodejem 182 841 vozů. Prodeje modelu Toyota Camry dosáhly počtu 40 811 (nárůst oproti roku 2011 o 68 %). Evropské prodeje vozů kategorie SUV a modelů s pohonem všech kol byly rovněž výrazné, neboť se Toyotě podařilo umístit na trh přes 171 830 vozů. Model Land Cruiser vykázal prodejní nárůst více než 27 %. Prodeje Toyoty Hilux se oproti roku 2011 zvýšily o 22 % na 35 391 vozů. V roce 2013 se představuje 4. generace modelu RAV 4, a tak Toyota bezpochyby ještě posílí svoji pozici v tomto tradičním segmentu trhu.

Lexus

Nejprodávanějším modelem značky Lexus v Evropě zůstal CT 200h (15 599 vozů). Úspěšný nástup zaznamenal nový Lexus GS s prodejem dosahujícím 4 812 jednotek. Prodeje v konstrukční řadě RX vzrostly na 14 841 vozů, což představuje meziroční nárůst o 7 %. Model Lexus LX zaznamenal rekordní prodeje v počtu 4 798 vozů.

Prodejní výsledky Toyoty v České republice

Toyota následuje na trhu v České republice tento evropský trend a za rok 2012 dosáhla meziroční nárůst prodejů o 4 % a zvýšení podílu na trhu o 0,1% (OA + LUV dle SDA).