Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Toyota se stane první automobilkou na světě, která využije materiál biohydrin (nově vyvinutý typ biosyntetické pryže) k výrobě hadiček pro motory a systémy pohonu. Tato inovace přispěje ke snížení uhlíkových emisí.
Materiál biohydrin, vyvinutý automobilkou Toyota společně s firmami Zeon Corporation a Sumitomo Riko Co., Ltd., se vyrábí z přírodních složek pocházejících z rostlin, namísto epichlorhydrinu, což je běžně používaná epoxidová směs. Jelikož rostliny v průběhu svého života pohlcují z atmosféry CO2, podobné biomateriály vykazují za dobu své životnosti odhadem o 20 procent nižší uhlíkové emise než tradiční pryž na bázi hydrinu z ropy.
První vozy používající podtlakové hadičky (hadičky používané v komponentách soustavy sání motorů; jsou na ně napojeny snímače tlaku, které detekují podtlak v sacím potrubí) z biohydrinu budou vyrobeny již v květnu. Předpokládá se, že ještě do konce letošního roku se toto řešení zavede u všech modelů Toyoty vyráběných v Japonsku. Hadičky používané v motorech a systémech pohonu musejí vykazovat mimořádnou odolnost vůči působení olejů i tepla. Jelikož epichlorhydrin vykazuje výjimečně vysokou odolnost vůči olejům, teplu, tepelnému stárnutí, ozónu a propustnosti pro plyn, běžně se dnes používá coby klíčová složka k výrobě pryže pro různé komponenty, jako např. hadičky.
Při výrobě biohydrinu se uplatňuje řada různých technologií výroby směsí, kdy se na molekulární úrovni spojují materiály přírodního původu s ropnými materiály. Díky těmto technologiím pak pryž z biohydrinu vykazuje odolnost vůči působení olejů a tepla i životnost očekávanou od podtlakových hadiček v motorech a systémech pohonu. Pryž z biohydrinu se kromě toho podobá klasické pryži na bázi ropného hydrinu svojí kvalitou a možností velkosériové výroby, což dovoluje široké nasazení v sériově vyráběných vozidlech. Toyota do budoucna plánuje vyrábět z biohydrinu i další pryžové komponenty, jako např. brzdové hadice nebo hadice palivového potrubí.
Využívání pryže z biohydrinu při výrobě vozidel je malým, nicméně důležitým krokem k naplnění celé řady ambiciózních cílů v oblasti ochrany životního prostředí, které si Toyota předsevzala v říjnu 2015. Tyto cíle, souborně označované „Toyota Environmental Challenge 2050“, představují strategický plán automobilky jak přispět k celosvětové ekologické udržitelnosti. Toyota bude i nadále pokračovat ve vývoji a komerčním uplatňování technologií, které umožní využití materiálů, jakými jsou ekologický plast nebo biosyntetická pryž u většího počtu komponentů.
Foto:Toyota