MotorInfo

TOYOTA Racing sází v roce 2014 na hybridy

30.1.2014 14:09
TOYOTA Racing sází v roce 2014 na hybridy

Závodní tým TOYOTA Racing se chystá k účasti v letošním světovém šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC), kde chce opět posunout hranice hybridních technologií na poli motorsportu.

Do sezony šampionátu WEC (vč. závodu 24 hodin Le Mans) nasadí TOYOTA Racing dva vozy. Vozy budou již třetím rokem v řadě pilotovat Alex Wurz, Nicolas Lapierre, Kazuki Nakajima, Anthony Davidson, Sébastien Buemi a Stéphane Sarrazin. Jako testovací a náhradní jezdec se k nim letos připojí ještě Mike Conway.

Prototyp vozu TS040 HYBRID byl navržen v souladu s novými předpisy, jejichž cílem je aplikovat v rámci šampionátu WEC a závodu Le Mans nejnovější výsledky technického vývoje silničních vozů. Nový TS040 HYBRID se veřejnosti poprvé představí během oficiálního testování WEC koncem března, kdy poprvé vyjede na trať společně s prototypy od Audi a Porsche. Tým se svým předchozím modelem TS030 HYBRID etabloval coby průkopník hybridních pohonných jednotek ve světě motorsportu; následník TS040 HYBRID posouvá tuto technologii ještě o stupeň výše. Po montáži motorgenerátoru od společnosti Aisin AW na přední nápravě v kombinaci s jednotkou firmy DENSO umístěnou vzadu je pohonné ústrojí TOYOTA HYBRID System – Racing nyní schopné dodávat výkon na všechna čtyři kola.

Při zpomalování se o brzdnou sílu starají motorgenerátory v kombinaci s klasickými mechanickými brzdami, přičemž rekuperovaná energie se přenáší přes měnič DENSO do vysokokapacitního kondenzátoru od Nisshinbo. Naopak při akceleraci se funkce motorgenerátoru obrátí a tento se začne chovat jako elektromotor, jenž se postará o výrazné výkonové posílení. Hybridní pohon všech čtyř kol je sladěn se zážehovým vidlicovým osmiválcem; v obou případech se o vývoj postarala divize Motor Sports Unit Development Division pod japonským technickým střediskem Higashifuji, kde se připravují i budoucí generace technologií Toyota pro běžná silniční vozidla.

Tato úzká vazba mezi technologiemi motorsportu a budoucími silničními vozidly je pro tým TOYOTA Racing velmi důležitá, neboť TS040 HYBRID podobně jako jeho předchůdce slouží i k testování nejnovějších hybridních technologií za reálných podmínek.

Konstrukci podvozku, vývoj, výrobu, montáž a provoz závodního vozu TS040 HYBRID zajišťuje společnost TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) z Kolína nad Rýnem. Díky pokrokovým aerodynamickým prvkům a lehké konstrukci přináší nová verze zásadní posun oproti předešlému vozu TS030 HYBRID. Na základě nových předpisů upravujících rozměry budou vozy kategorie LMP1 v sezoně 2014 o 10 cm užší; ke zvýšení bezpečnosti pak přispívají další opatření, jako např. zádržná lanka kol a deformační bloky v zadní části vozu. K odladění vozu TS040 HYBRID napomohly intenzivní simulace a výpočty v TMG, včetně využití technologie HIL (Hardware-In-the-Loop) k testování jednotlivých komponent na základě dat ze skutečných okruhů a výkonného výpočetního hardwaru k optimalizaci konstrukčního návrhu. Tyto špičkové metody jsou výrazně efektivnější než testování přímo na okruhu, neboť konstruktéři TMG mají možnost věnovat se optimalizaci všech parametrů a úprav podvozku TS040 HYBRID po delší dobu než konkurenti spoléhající se na tradiční přístupy. Vývoj vozu TS040 HYBRID byl dokončen společně s řadou dalších externích projektů zaměřených na motorsport a automobilové technologie, realizovaných souběžně v TMG pro třetí strany a společnost Toyota Motor Corporation.

Kalendář světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA 2014:

20. dubna        6h Silverstone (Velká Británie)

3. května         6h Spa-Francorchamps (Belgie)

14. června      24 hodin Le Mans (Francie)

31. srpna         6h Sao Paulu (Brazílie)

20. září            6h Circuit of the Americas (USA)

12. října          6h Fuji (Japonsko)

2. listopadu      6h Šanghaj (Čína)

15. listopadu    6h Bahrajn