MotorInfo

Toyota představuje Auris Touring Sports

26.2.2013 14:55
Toyota představuje Auris Touring Sports

Jednou z nejvýznamnějších novinek, která bude představena na výstavním stánku japonské značky Toyota v rámci letošního autosalonu v Ženevě je model Toyota Auris Touring Sports.

Nový Auris Touring Sports, spojující dynamický design s velkorysým zavazadlovým prostorem a všestranností, je vůbec prvním vozem kombi v této třídě, které lze objednávat s plně hybridní soustavou pohonu. Díky umístění akumulátoru pod zadní sedadla pak technologie pohonu Hybrid Synergy Drive nijak neomezuje zavazadlový ani vnitřní prostor vozu.

Provedení kombi má dnes v nižší střední třídě zastoupení 25 % z celkových prodejů, přičemž 76 % v tomto případě tvoří fleetové prodeje. Nový Auris Touring Sports ještě zvýší atraktivitu řady Auris a napomůže k navýšení tržního podílu modelu v dané třídě nad 5 % v roce 2014, kdy se tato varianta bude v Evropě poprvé prodávat po celý rok. Krátce po uvedení na trh se očekává, že podíl nového modelu Auris Touring Sports v celoevropské prodejní skladbě hybridních modelů bude tvořit přibližně 40 %. To ukazuje na skutečnost, že plně hybridní pohon se již etabloval jako ´mainstreamová´ volba a zdaleka není určen jen úzké skupině zájemců.

Nový Auris Touring Sports, navržený pro Evropu, kde je tento model nejúspěšnější, se bude vyrábět v britském závodu Toyota Motor Manufacturing UK, společně s modelem Avensis.

Auris Touring Sports má shodný rozvor náprav (tedy 2 600 mm) a poloměr otáčení 5,2 m jako hatchback, ale je o 285 mm delší (oproti hatchbacku s 4 275 mm), přičemž nárůst délky vozu byl plně využit na zvětšení zavazadlového prostoru nového kombi. Při nesklopených zadních sedadlech je zavazadelník dlouhý 1 115 mm a široký 1 452 mm; jeho objem činí 530 litrů. Po sklopení zadních sedadel dělených v poměru 60:40 do úplné roviny vzniká prostor pro náklad o délce až 2 047 mm, s maximální výškou až 890 mm (760 mm s dvojitou podlahou v horní poloze) a celkovým objemem 1 658 litrů.

Předností plně hybridní verze je změna zástavby modulu s akumulátory pod zadní sedadlo, přičemž objem zavazadelníku se shoduje s konvenčními verzemi této modelové řady.

Ruku v ruce s objemem zavazadlového prostoru jde také úroveň funkčnosti. Auris Touring Sports nabídne výhody praktického systému Toyota Easy Flat, tedy sklápění zadních sedadel jediným dotykem, dvojité podlahy zavazadelníku, dvojúrovňového krytu zavazadelníku, roletové sítě na zavazadla, háčků na nákupní tašky, hliníkových střešních ližin, tří 12V zásuvek na příslušenství (včetně jedné v zavazadlovém prostoru) a lampičky u podlahy zavazadelníku. Praktičnost těchto funkčních prvků je ještě znásobena nabídkou dalších úložných prostor, kam patří mj. příruční schránka v přístrojové desce, držák na sluneční brýle, věšáky na oblečení, schránka na mince, 4 držáky nápojů a 4 držáky na láhve, posuvná loketní opěrka ve středové konzole s držákem dokumentů nebo schránky na menší předměty v přístrojové desce a v zadní středové konzole. Několik pomocných úložných míst najdeme i v zavazadelníku, a to v podobě schránek v levé i pravé stěně zavazadlového prostoru nebo menších schránek vpředu a po stranách pod podlahou zavazadelníku.

S novým volitelným kitem tažného zařízení (Towing Pack) může nový Auris Hybrid Touring Sports táhnout náklad o hmotnosti až 345 kg.

Nový design exteriéru vykazuje dobré aerodynamické parametry. K vyšší stabilitě jízdy a nižší spotřebě paliva přispívá i součinitel aerodynamického odporu Toyoty Auris Touring Sports, jenž činí pouhých 0,28. Nový Auris Touring Sports sdílí s hatchbackem nové ztvárnění čelních partií, které spojuje designový jazyk Under Priority vozů Toyota se stylistickým ztvárněním Keen Look (u světlometů a LED světel pro denní svícení), které novému kombi propůjčuje dynamický, ale současně i elegantní vzhled. Při pohledu z boku má Auris Touring Sports stejně jako hatchback nápadně zešikmené čelní sklo, které přechází v prodlouženou linii střechy se střešními ližinami z hliníku a končí u vestavěného zadního spoileru. Panoramatické střešní okno Skyview (na přání) je díky délce 1 553 mm a šířce 960 mm jedním z největších v této třídě a ještě znásobuje optickou prostornost zcela nového interiéru. Vzadu pak Auris Touring Sports používá nový design nárazníku a výklopné zádi, s prahem zavazadlového prostoru posazeným o 100 mm níže než v případě hatchbacku. Podobně jako u zbytku modelové řady Auris se zde objevuje nápadný design zadních sdružených světel zahnutých přes boky karoserie, s akcentem na tvary zadního spoileru, nové provedení zadního D-sloupku a okno ve výklopné zádi.

Kabina vozu nabízí cestujícím větší prostor i vyšší míru pohodlí. Nový interiér se vyznačuje smělými tvary, kvalitnějšími materiály a vyšší kvalitou vnímanou smysly. Přední sedadla nové konstrukce nabízejí výbornou úroveň pohodlí; zvětšil se též rozsah jejich nastavování v podélném směru i do výšky. Řidič nyní sedí o 40 mm níže a úhel sklonu volantu byl snížen o 2°, což přispělo k pocitu ´obklopení´ řidiče. Nově vyvinutá sportovní sedadla, dodávaná standardně ve stupni výbavy Style, nabízejí vylepšenou boční oporu. Díky nové konstrukci předních sedadel se rovněž o 20 mm zvětšil prostor pro kolena zadních cestujících. Také se zvětšily dveřní otvory pro nástup zadních pasažérů.

K vyšší tuhosti karoserie přispěly nové konzoly a výztuhy v podvozkové části a konstrukce přední i zadní části vozu. Díky širokému nasazení vysokopevnostní oceli v konstrukci karoserie došlo ke snížení celkové hmotnosti nového vozu. Po snížení celkové výšky řady Auris o 55 mm, světlé výšky o 10 mm a výšky nových předních sedadel o 40 mm se rovněž posunulo těžiště vozu směrem dolů, což má pozitivní odraz ve stabilitě Toyoty Auris Touring Sports za jízdy vysokou rychlostí, stejně tak jako agilitě při průjezdu zatáčkami. Díky nižšímu těžišti bylo možné snížit tuhost pružin, a dosáhnout tak vyššího jízdního pohodlí. Přepracování se dotklo celé řady komponent zavěšení předních kol se vzpěrami McPherson, včetně horní nosné konstrukce, dorazů propružení, vinutých pružin a tlumičů. Snížila se tuhost pružin a došlo k vyladění tlumičů tak, aby vůz nabídl jízdní pohodlí v kombinaci se stabilitou a reakcemi řízení. Verze poháněné zážehovým motorem 1,33 l nebo vznětovým motorem 1,4 l používají zadní zavěšení s torzní příčkou; verze se zážehovým motorem 1,6 l, vznětovým motorem 2,0 l nebo plně hybridním systémem pohonu jsou vybaveny dvojitým lichoběžníkovým zavěšením zadních kol.

Po představení verze Auris Hybrid v roce 2010 se Toyota stala prvním výrobcem na světě, který zákazníkům nabídl možnost volit ze tří různých typů pohonu v segmentu C. Prozatím se prodalo přibližně 60 000 vozů Auris s plně hybridním pohonem, a tak se tato verze stala po Toyotě Prius druhým nejoblíbenějším modelem s plně hybridním pohonem na evropských trzích. Úpravou řídicí jednotky systému Hybrid Synergy Drive s hladkým přenosem pomocí planetových převodů bylo dosaženo hladší a přirozenější zpětné vazby při akceleraci vozidla, s lepší vazbou mezi rychlostí vozidla a otáčkami motoru.

Zážehový motor 1,8 l VVT-i a elektromotor soustavy pohonu HSD může fungovat nezávisle nebo ve vzájemné součinnosti. Dohromady vyprodukují maximální systémový výkon 136 k (100 kW) a umožňují Toyotě Auris Hybrid Touring Sports zrychlovat z 0 na 100 km/h za 10,9 s a dosahovat nejvyšší rychlosti 180 km/h. Na druhé straně Auris Hybrid Touring Sports vykazuje emise CO 86 g/km, což v některých zemích přináší významné daňové úlevy. Vůz kromě toho produkuje výrazně nižší emise NOx a pevných částic než vozy se vznětovým motorem o srovnatelném výkonu. Hnací ústrojí Toyoty Auris Hybrid Touring Sports bylo navrženo tak, aby se zážehový motor při jízdě po městě zapojoval v co nejmenší možné míře. Vlastní měření Toyoty ukázala, že kumulativním účinkem zapojení plně hybridního systému pohonu je vysoký poměr jízdy v režimu EV s nulovými emisemi.

První plně hybridní pohonné ústrojí mezi kompaktními kombi pak Auris Touring Sports doplňuje o zážehové a vznětové agregáty karosářské varianty hatchback; zákazníci se mohou rozhodnout pro zážehový motor 1,33 l Dual VVT-i nebo 1,6 l Valvematic, resp. zdokonalený vznětový motor 1,4 l a 2,0 l D-4D. Díky použití technologie Toyota Stop & Start a moderní převodovky Multidrive S jsou emise CO2 v rámci celé palety motorizací pro Auris Touring Sports vysoce konkurenceschopné.  Zážehové motory 1,33 l a 1,6 l produkují 127 resp. 139 g/km, zatímco vznětový motor 2,0 l vykazuje 115 g/km a motor 1,4 l 109 g/km.

Zážehový motor 1,33 l s funkcí Toyota Stop & Start využívá časování ventilů Dual VVT-i (zkr. Variable Valve Timing-intelligent) a kompresní poměr 11,5:1, který přispívá k vysoké tepelné účinnosti tohoto motoru. Nejvyšší výkon této jednotky je 73 kW / 99 k a nejvyšší točivý moment činí 128 N.m při 3 800 1/min. Spotřeba paliva od 5,5 l/100 km a emise CO2 od 127 g/km.

Zážehový motor 1,6 l Valvematic - Technologie Valvematic je výsledkem dalšího vývoje vysoce úspěšného systému časování ventilů Dual VVT-i (zkr. Dual Variable Valve Timing-intelligent) automobilky Toyota. Motory s touto technologií se pyšní vynikající účinností spalování, vysokým výkonem a bohatou rezervou točivého momentu. Technologie Valvematic posunuje původní systém VVT-i o stupeň dále tím, že kromě proměnného časování sacích ventilů používá i systém řízení zdvihu ventilů. Takto je možné lépe regulovat objem nasávaného vzduchu i jeho rychlost, a dosáhnout tak vyšší účinnosti spalování, což v konečném důsledku znamená nárůst výkonu při nižší spotřebě paliva a hladině emisí CO2. Nasazením technologie Valvematic se snižují hydraulické ztráty při nízkém zatížení motoru, což se odráží v dalším snížení spotřeby paliva. Účinnost systému Valvematic je vylepšena i použitím sacího potrubí proměnné délky. To urychluje vzduch nasávaný do motoru v pásmu nízkých až středních otáček, a tím optimalizuje účinnost spalování.

Motor 1,6 l Valvematic v kombinaci buď se šestistupňovou manuální převodovkou nebo automatickou převodovkou MultiDrive S nabízí výkon 97 kW / 132 k a nejvyšší točivý moment o hodnotě 160 N.m při 4 400 1/min. Ve spojení s manuální převodovkou pak jednotka dosahuje kombinované spotřeby paliva 6,1 l/100 km a produkuje emise CO2 pouhých 140 g/km. S převodovkou MultiDrive S je spotřeba paliva i hladina emisí ještě nižší, a to 6,0 l/100 km, resp. 139 g/km.

Pohonná jednotka 1,4 l D-4D v součinnosti se šestistupňovou manuální převodovkou dosahuje nejvyššího výkonu 66 kW / 90 k a maxima točivého momentu 205 N.m v pásmu otáček od 1 800 do 2 800 1/min. Turbodiesel 1,4 l D-4D 90 rovněž těží z výhod technologie Toyota Optimal Drive, a tak přichází s vyšším výkonem a lepší jízdní dynamikou při současném snížení spotřeby paliva a hladiny emisí CO2 i pevných částic.

Přeplňovaný vznětový agregát 2,0 l D-4D o výkonu 124 koní v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou prodělal řadu technických vylepšení a nyní je standardně vybaven i funkcí Stop & Start. Jednotka je vybavena novým turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, ložisky o nižším tření a servo-pohonem. Vylepšení v rámci okruhu mazání a chlazení s cílem snížit emise CO2 zahrnují dvoustupňové olejové čerpadlo s vylepšenou olejovou tryskou, optimalizaci vodního čerpadla s nižší průtokovou rychlostí, nebo např. dvoukomorovou olejovou vanu k rychlejšímu zahřátí motoru na provozní teplotu. K dalšímu snížení emisí přispěla nová strategie řízení žhavicích svíček nebo vylepšená konstrukce a povrchová úprava filtru DPF. V důsledku provedených opatření je motor tišší, zlepšil se nástup točivého momentu a došlo k poklesu emisí CO2 na 115 g/km. Průměrná spotřeba paliva v kombinovaném cyklu rovněž poklesla na 4,4 l/100 km.

Bezestupňová převodovka (CVT) MultiDrive S, nabízená v nové Toyotě Auris Touring Sports v kombinaci se zážehovým motorem 1,6 l Valvematic, disponuje režimem plně automatického hladkého řazení, resp. sportovním režimem sekvenčního sedmistupňového řazení. V automatickém režimu je systém řazení optimalizován s ohledem na tichý chod a spotřebu paliva, kdy je převodovka vždy přesně sladěna s motorem díky monitorování úhlu sešlápnutí akceleračního pedálu, rychlosti vozidla a brzdné síly. Ve sportovním režimu sedmistupňového sekvenčního řazení lze volit kroky řazení buď pákou voliče převodovky, nebo pomocí páček pod volantem. V režimu Sport je pak systém optimalizován s ohledem na rychlou odezvu a přímou vazbu s motorem. V tomto režimu se též optimalizuje přesnost kontroly při průjezdu zatáčkou. Když systém zjistí zpomalování, automaticky podřadí a využije brzdění motorem ke zvýšení brzdné síly. Na výjezdech ze zatáček systém uplatňuje logiku prediktivního podřazování, aby zajistil volbu optimálního převodového poměru pro požadovanou úroveň zrychlení.

Nová Toyota Auris Touring Sports se bude v Evropě nabízet ve čtyřech stupních výbavy: Live, Active, Style a Lounge. Jednotlivé stupně výbavy se zřetelně odlišují specifikací prvků výbavy a stylistickým provedením exteriéru i interiéru.

Nabídka prvků standardní výbavy nové Toyoty Auris Touring Sports byla již ve stupni výbavy Live pečlivě volena tak, aby zjednodušila a zpříjemnila pobyt na palubě vozu, např. doplněním tempomatu, funkce zpožděného zhasínání světlometů („Follow Me Home“) a pomocníka pro rozjezd v kopci. Vozy ve stupni výbavy Active rozšiřují nabídku prvků výbavy Live o přední mlhová světla, zadní sportovní difuzor (s motorem 1,6 a 2,0 l), klimatizaci, připojení Bluetooth, výškově nastavitelné sedadlo předního spolujezdce, středovou loketní opěrku na zadních sedadlech a rozšířenou multimediální soustavu Toyota Touch s připojením USB/iPod a zadní parkovací kamerou. Ke komplexní nabídce stupně Active se ve výbavě Style přidávají sportovní sedadla s jedinečným designem a čalouněním, přístrojový panel v karbonové povrchové úpravě, zadní zatmavená okna, prahové lišty a litá 17" kola. Stupeň výbavy Lounge rozšiřuje nabídku Active o čalounění a obklady v kůži, elektrické ovládání zadních oken, dvouzónovou klimatizaci, světelné a dešťové čidlo, automaticky stmívatelné vnitřní zpětné zrcátko, tempomat a nastavitelný omezovač rychlosti (pro verze s bezestupňovou převodovkou), inteligentní parkovací asistent SIPA (Simple Intelligent Park Assist), funkci nástupu do vozu a spuštění motoru bez použití klíče (Smart Entry and Start) a litá 16" kola.

Výbava Active u verzí s hybridním pohonem dále obsahuje litá 15" kola v provedení ECO, zadní sdružená světla s LED technologií, spodní část masky chladiče v grafitovém tónu, spouštění motoru tlačítkem a jedinečný design přístrojového panelu s vylepšenou verzí ukazatelů a multifunkčním LCD displejem. Tuto standardní specifikaci pak výbava Lounge u hybridních verzí rozšiřuje o litá kola o rozměru 17".

Komplexní seznam pokrokových prvků komfortní výbavy na přání zahrnuje u nového Aurisu výbojkové světlomety Bi-HID, adaptivní světlomety (AFS), automatické dálkové světlomety (AHB), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, samočinnou klimatizaci, systém bezklíčového odemykání vozu a spouštění motoru, tempomat, panoramatické střešní okno Skyview (o délce 1 553 mm a šířce 960 mm – jedno z největších v této třídě), vestavěné navigace Toyota Touch & Go a Touch & Go Plus, prémiovou audio soustavu JBL a inteligentní parkovací asistent SIPA (Simple Intelligent Park Assist).

Auris Touring Sports je vybaven systémy ABS s EBD (elektronické rozdělování brzdné síly), brzdovým asistentem, systémem řízení stability vozu (VSC) a signalizací nouzového brzdění. Model je vybaven airbagem řidiče a předního spolujezdce, kolenním airbagem, bočními airbagy a hlavovými záclonovými airbagy SRS.

Nový přístup k cenově dostupnému multimediálnímu systému představuje rozhraní Toyota Touch (pro novou Toyotu Auris Touring Sports od stupně výbavy Active) s plně barevnou dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 6,1".

Nový Auris Touring Sports nabízí parkovací asistent SIPA (Simple Intelligent Park Assist), jenž se standardně dodává ve stupni výbavy Lounge, resp. na přání ve stupni výbavy Active; jeho použití usnadňuje a zároveň velmi urychluje funkce Easy Set. Systém používající zadní kameru a ultrazvukové senzory v předním a zadním nárazníku rozpozná použitelné místo pro podélné parkování. Poté automaticky použije správnou posloupnost natočení volantu k zaparkování vozu na cílovém místě; řidič reguluje pouze rychlost vozidla.