Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Automobilka Toyota představí nový stylový koncept Setsuna, který je vyroben převážně ze dřeva. Premiéru bude mít tato studie na milánském týdnu designu.
Rozhodnutí použít dřevo odráží zasazení automobilky Toyota zhmotnit postupně se vyvíjející vztah mezi lidmi a jejich vozy. Dřevo představuje trvanlivý materiál, který nicméně v průběhu času podléhá změnám. Koncept Setsuna je ukázkou toho, jakými změnami automobily v průběhu let procházejí, jako by pohlcovaly touhy, vzpomínky a emoce několika generací jedné rodiny. Prostřednictvím konceptu Setsuna se Toyota snaží vyjádřit myšlenku, že s tím, jak rodina prochází časem a zažívá nové věci společně se svým vozem, o který láskyplně pečuje a předává jej další generaci, získává tento vůz zcela novou hodnotu, kterou dokážou ocenit pouze členové dané rodiny.
Samotné označení vozu, Setsuna v japonštině znamená „okamžik“, bylo zvoleno tak, aby odráželo skutečnost, že lidé společně se svými vozy prožívají drahocenné, nicméně prchavé okamžiky. Toyota se domnívá, že právě postupným hromaděním těchto okamžiků se vůz stává pro jeho majitele nenahraditelným.
Ve snaze vyjádřit uvedený koncept zvolila Toyota vícero odlišných typů dřeva, které použila na různých částech vozu, jako jsou vnější panely, rám, podlaha a sedadla. Dřevo disponuje jedinečnými zajímavými vlastnostmi, které běžné vozy nenabízejí. V případě správné péče dřevo přetrvá spoustu generací, přičemž mění své zbarvení a texturu vlivem vnějšího prostředí (zejména teploty a vlhkosti) nebo podmínek používání, čímž získává jedinečný charakter i hloubku.
„Ve snaze vyjádřit ústřední myšlenku jsme hodnotili nejrůznější varianty a nakonec jsme zvolili různé typy dřeva ke specifickým účelům, například japonské cedrové dřevo na vnější panely nebo japonskou břízu u rámu vozu,“ popisuje koncept Kenji Tsuji, jeho konstruktér, a doplňuje: „Velkou pozornost jsme věnovali i rozměrům a uspořádání jednotlivých částí. U konstrukce celé sestavy jsme použili tradiční japonskou truhlářskou techniku označovanou okuriari, která se zcela obejde bez hřebíků a vrutů. Hotová karoserie konceptu Setsuna se pyšní nádhernými křivkami, které připomínají člun.“
„Byli bychom rádi, aby si pozorný divák představil, jak Setsuna postupně v průběhu let získá komplexní a jedinečný charakter. Součástí vozu je i časomíra na 100 let, která bude měřit čas v průběhu generací,“ uzavírá Kenji Tsuji, konstruktér automobilky Toyota zodpovědný za vývoj konceptu Setsuna.
Hlavní technické specifikace
Celková délka |
Celková šířka |
Celková výška |
Rozvor |
Počet míst |
Hnací ústrojí |
3 030 mm |
1 480 mm |
970 mm |
1700 mm |
2 |
Elektromotor |
Foto:Toyota