Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Společnost Toyota Motorsport GmbH (TMG) se v sezoně 2017 opět zapojí do závodů světového rallyového šampionátu FIA (WRC), kde nasadí svůj vůz kompletně vyvinutý a postavený v technickém centru TMG v Kolíně nad Rýnem.
V průběhu příštích dvou let bude TMG pokračovat ve zkušebním programu s modelem Yaris WRC v rámci příprav na úspěšný návrat do seriálu, kde TMG v 90. letech získala čtyři tituly mistra světa a tři poháry konstruktérů.
Yaris WRC již absolvoval předběžný testovací program na asfaltových i šotolinových úsecích po celé Evropě, a tak má tým již k dispozici slibný základ, na kterém může v příštích měsících stavět. Pod kapotou vozu najdeme přeplňovaný agregát 1,6 l s přímým vstřikováním o výkonu přes 300 k. Při návrhu podvozkové platformy Yarisu se uplatnily vyspělé technologie simulace, testování a výroby.
Po tomto oficiální potvrzení účasti v programu WRC se vývoj ještě rozšíří, což platí i pro personální obsazení týmu specialistů zabývajících se konstrukcí a provozováním tohoto modelu. Vůz si již vyzkoušelo několik mladých jezdců; za prvního člena programu pro mladé jezdce týmu (jehož cílem je napomoci vychovávat budoucí rallyové hvězdy týmu Toyota) byl vybrán Eric Camilli (27) z Francie. Eric se do programu vývoje zapojí společně s loňským vítězem závodu Tour de Corse Stéphanem Sarrazinem, jenž je rovněž pilotem továrního týmu pro světový šampionát vytrvalostních soutěží FIA (WEC), a dále se Sebastianem Lindholmem. Uvedený zkušební program bude zahrnovat několik soutěží WRC po celé Evropě a na nejrůznějších površích. Získané zkušenosti pomohou týmu Toyota připravit vůz na závodní sezonu 2017, kde se očekává zavedení aktualizovaných technických předpisů.
Yaris WRC jde ve stopách proslulých vozů Toyota s cílem úspěšně vrátit značku do světa WRC; v době soutěžní premiéry tohoto vozu v roce 2017 uplynou bezmála dvě dekády od poslední účasti automobilky v závodech světového rallyového šampionátu (v roce 1999). Sezona 1999 byla zároveň tečkou za více než 25 lety nepřetržité účasti TMG v rallyovém sportu. Samotná TMG spatřila světlo světa pod názvem Andersson Motorsport GmbH (nesla jméno zakladatele Oveho Anderssona) a soutěží WRC se účastnila jako Toyota Team Europe. V uvedeném období dosáhla TMG 43 vítězství s ikonickými verzemi modelů jako Celica Twincam Turbo nebo GT-Four, resp. modelem Corolla WRC, za jejichž volanty se vystřídali legendární piloti jako Carlos Sainz, Juha Kankkunen a Didier Auriol. TMG se do světa rallye vrátila již loni při premiéře zakázkového rallyového speciálu GT86 CS-R3 navrženého v souladu s regulemi FIA pro kategorii R3.
Yaris WRC – Technické specifikace
Šasi
Typ ocelový skelet karoserie
Brzdy kotouče 300 mm (šotolina), resp. 355 mm (asfalt)
Kola 7 x 15" šotolina, 8 x 18" asfalt
Pneumatiky Michelin
Rozměry délka: 3 910 mm
šířka: 1820 mm
Pohon:
Zdvihový objem 1,6 l
Typ řadový čtyřválec
Přímé vstřikování až 200 barů
Palivo benzin
Tlak přeplňování abs. 2,5 baru (maximum)
Škrticí vzduchový ventil 33 mm
Výkon cca 300 k (při 6 000 1/min)
Točivý moment 420 N.m
Max. otáčky 8 500 1/min
Převodovka šestistupňová sekvenční
Spojka ZF Sachs
Chronologie učasti značky TOYOTa ve světě WRC
1973 Pohár konstruktérů: 10. místo (1 vítězství)
První vítězství pro Toyotu, jezdci Walter Boyce a Doug Woods, vůz Corolla TE20 na Press On Regardless Rally (Spojené státy)
1974 Pohár konstruktérů: 4. místo
Budoucí mistr světa Björn Waldegaard jede poprvé za tým Toyoty
1975 Pohár konstruktérů: 7. místo (1 vítězství)
První vítězství pro TTE, jezdci Hannu Mikkola a Atso Aho, vůz Corolla Levin na Rallye 1000 jezer (Finsko)
1976 Pohár konstruktérů: 6. místo
1977 Pohár konstruktérů: 3. místo
1978 Pohár konstruktérů: 6. místo
1979 Pohár konstruktérů: 5. místo
1980 Pohár konstruktérů: 7. místo
1981 Pohár konstruktérů: 8. místo
1982 Pohár konstruktérů: 5. místo (1 vítězství)
Zakladatel TMG Ove Andersson naposledy jako jezdec v závodu WRC, vůz Celica 2000GT
1983 Pohár konstruktérů: 6. místo (1 vítězství)
1984 Pohár konstruktérů: 4. místo (1 vítězství)
První vítězství na Rallye Safari (Keňa), jezdci Björn Waldegaard a Hans Thorzelius, vůz Celica Twincam Turbo (TA64)
1985 Pohár konstruktérů: 5. místo (2 vítězství)
1986 Pohár konstruktérů: 6. místo (2 vítězství)
Třetí vítězství Toyoty v řadě na Rallye Safari, jezdci Björn Waldegaard a Fred Gallagher, vůz Celica Twincam Turbo (TA64)
1987 Pohár konstruktérů: 7. místo
1988 Pohár konstruktérů: 5. místo
Představení modelu Celica GT Four, jenž postupně ve verzích ST165, ST185 a ST205 dokázal zvítězit ve 29 závodech šampionátu WRC a získat šest mistrovských titulů (dva poháry konstruktérů a čtyři tituly mistra světa)
1989 Pohár konstruktérů: 2. místo (1 vítězství)
Carlos Sainz poprvé v týmu Toyota, soutěží v sedmi rallyových závodech, z toho třikrát na stupních vítězů
1990 Pohár konstruktérů: 2. místo (5 vítězství)
Carlos Sainz získává pro Toyotu první titul mistra světa s vozem Celica GT-Four (ST165)
1991 Pohár konstruktérů: 2. místo (6 vítězství)
První vítězství TOYOTY v legendární Rallye Monte Carlo
1992 Pohár konstruktérů: 2. místo (5 vítězství)
1993 Pohár konstruktérů: 1. místo (7 vítězství)
Toyota je první japonskou automobilkou, která se stala celkovým vítězem světového rallyového šampionátu
1994 Pohár konstruktérů: 1. místo (5 vítězství)
Toyota zaznamenala druhý hattrick s úspěchem na Rallye Safari, pilot Ian Duncan, vůz Celica Turbo WRC
1995 Pohár konstruktérů: 3. místo, diskvalifikace (1 vítězství)
1998 Pohár konstruktérů: 2. místo (3 vítězství)
Toyota po dvouleté pauze ihned po návratu na první pokus vítězí na Rallye Monte Carlo, jezdci Carlos Sainz a Luis Moya, vůz Corolla WRC
1999 Pohár konstruktérů: 1. místo (1 vítězství)
Třetí pohár konstruktérů pro Toyotu v rámci světového šampionátu; v historii WRC byly úspěšnější pouze dvě automobilky
Foto:Toyota