MotorInfo

Toyota Motorsport se vrací do WRC

31.1.2015 10:01
Toyota Motorsport se vrací do WRC

Společnost Toyota Motorsport GmbH (TMG) se v sezoně 2017 opět zapojí do závodů světového rallyového šampionátu FIA (WRC), kde nasadí svůj vůz kompletně vyvinutý a postavený v technickém centru TMG v Kolíně nad Rýnem.

V průběhu příštích dvou let bude TMG pokračovat ve zkušebním programu s modelem Yaris WRC v rámci příprav na úspěšný návrat do seriálu, kde TMG v 90. letech získala čtyři tituly mistra světa a tři poháry konstruktérů.

Yaris WRC již absolvoval předběžný testovací program na asfaltových i šotolinových úsecích po celé Evropě, a tak má tým již k dispozici slibný základ, na kterém může v příštích měsících stavět. Pod kapotou vozu najdeme přeplňovaný agregát 1,6 l s přímým vstřikováním o výkonu přes 300 k. Při návrhu podvozkové platformy Yarisu se uplatnily vyspělé technologie simulace, testování a výroby.

Po tomto oficiální potvrzení účasti v programu WRC se vývoj ještě rozšíří, což platí i pro personální obsazení týmu specialistů zabývajících se konstrukcí a provozováním tohoto modelu. Vůz si již vyzkoušelo několik mladých jezdců; za prvního člena programu pro mladé jezdce týmu (jehož cílem je napomoci vychovávat budoucí rallyové hvězdy týmu Toyota) byl vybrán Eric Camilli (27) z Francie. Eric se do programu vývoje zapojí společně s loňským vítězem závodu Tour de Corse Stéphanem Sarrazinem, jenž je rovněž pilotem továrního týmu pro světový šampionát vytrvalostních soutěží FIA (WEC), a dále se Sebastianem Lindholmem. Uvedený zkušební program bude zahrnovat několik soutěží WRC po celé Evropě a na nejrůznějších površích. Získané zkušenosti pomohou týmu Toyota připravit vůz na závodní sezonu 2017, kde se očekává zavedení aktualizovaných technických předpisů.

Yaris WRC jde ve stopách proslulých vozů Toyota s cílem úspěšně vrátit značku do světa WRC; v době soutěžní premiéry tohoto vozu v roce 2017 uplynou bezmála dvě dekády od poslední účasti automobilky v závodech světového rallyového šampionátu (v roce 1999). Sezona 1999 byla zároveň tečkou za více než 25 lety nepřetržité účasti TMG v rallyovém sportu. Samotná TMG spatřila světlo světa pod názvem Andersson Motorsport GmbH (nesla jméno zakladatele Oveho Anderssona) a soutěží WRC se účastnila jako Toyota Team Europe. V uvedeném období dosáhla TMG 43 vítězství s ikonickými verzemi modelů jako Celica Twincam Turbo nebo GT-Four, resp. modelem Corolla WRC, za jejichž volanty se vystřídali legendární piloti jako Carlos Sainz, Juha Kankkunen a Didier Auriol. TMG se do světa rallye vrátila již loni při premiéře zakázkového rallyového speciálu GT86 CS-R3 navrženého v souladu s regulemi FIA pro kategorii R3.

Yaris WRC – Technické specifikace

Šasi

Typ                             ocelový skelet karoserie                      

Brzdy                          kotouče 300 mm (šotolina), resp. 355 mm (asfalt)

Kola                             7 x 15" šotolina, 8 x 18" asfalt

Pneumatiky                  Michelin

Rozměry                      délka: 3 910 mm

                                  šířka: 1820 mm

Pohon:

Zdvihový objem                        1,6 l

Typ                                         řadový čtyřválec

Přímé vstřikování                      až 200 barů

Palivo                                      benzin

Tlak přeplňování                       abs. 2,5 baru (maximum)

Škrticí vzduchový ventil              33 mm

Výkon                                      cca 300 k (při 6 000 1/min)

Točivý moment                        420 N.m

Max. otáčky                             8 500 1/min

Převodovka                             šestistupňová sekvenční

Spojka                                    ZF Sachs

 

Chronologie učasti značky TOYOTa ve světě WRC

1973     Pohár konstruktérů: 10. místo (1 vítězství)

            První vítězství pro Toyotu, jezdci Walter Boyce a Doug Woods, vůz Corolla TE20 na Press On Regardless Rally (Spojené státy)

1974     Pohár konstruktérů: 4. místo

            Budoucí mistr světa Björn Waldegaard jede poprvé za tým Toyoty

1975     Pohár konstruktérů: 7. místo (1 vítězství)

            První vítězství pro TTE, jezdci Hannu Mikkola a Atso Aho, vůz Corolla Levin na Rallye 1000 jezer (Finsko)

1976     Pohár konstruktérů: 6. místo

1977     Pohár konstruktérů: 3. místo

1978     Pohár konstruktérů: 6. místo

1979     Pohár konstruktérů: 5. místo

1980     Pohár konstruktérů: 7. místo

1981     Pohár konstruktérů: 8. místo

1982     Pohár konstruktérů: 5. místo (1 vítězství)

            Zakladatel TMG Ove Andersson naposledy jako jezdec v závodu WRC, vůz Celica 2000GT

1983     Pohár konstruktérů: 6. místo (1 vítězství)

1984     Pohár konstruktérů: 4. místo (1 vítězství)

            První vítězství na Rallye Safari (Keňa), jezdci Björn Waldegaard a Hans Thorzelius, vůz Celica Twincam Turbo (TA64)

1985     Pohár konstruktérů: 5. místo (2 vítězství)

1986     Pohár konstruktérů: 6. místo (2 vítězství)

           Třetí vítězství Toyoty v řadě na Rallye Safari, jezdci Björn Waldegaard a Fred Gallagher, vůz Celica Twincam Turbo (TA64)

1987     Pohár konstruktérů: 7. místo

1988     Pohár konstruktérů: 5. místo

            Představení modelu Celica GT Four, jenž postupně ve verzích ST165, ST185 a ST205 dokázal zvítězit ve 29 závodech šampionátu WRC a získat šest mistrovských titulů (dva poháry konstruktérů a čtyři tituly mistra světa)

1989     Pohár konstruktérů: 2. místo (1 vítězství)

            Carlos Sainz poprvé v týmu Toyota, soutěží v sedmi rallyových závodech, z toho třikrát na stupních vítězů

1990     Pohár konstruktérů: 2. místo (5 vítězství)

            Carlos Sainz získává pro Toyotu první titul mistra světa s vozem Celica GT-Four (ST165)

1991     Pohár konstruktérů: 2. místo (6 vítězství)

            První vítězství TOYOTY v legendární Rallye Monte Carlo

1992     Pohár konstruktérů: 2. místo (5 vítězství)

1993     Pohár konstruktérů: 1. místo (7 vítězství)

           Toyota je první japonskou automobilkou, která se stala celkovým vítězem světového rallyového šampionátu

1994     Pohár konstruktérů: 1. místo (5 vítězství)

            Toyota zaznamenala druhý hattrick s úspěchem na Rallye Safari, pilot Ian Duncan, vůz Celica Turbo WRC

1995     Pohár konstruktérů: 3. místo, diskvalifikace (1 vítězství)

1998     Pohár konstruktérů: 2. místo (3 vítězství)

            Toyota po dvouleté pauze ihned po návratu na první pokus vítězí na Rallye Monte Carlo, jezdci Carlos Sainz a Luis Moya, vůz Corolla WRC

1999     Pohár konstruktérů: 1. místo (1 vítězství)

            Třetí pohár konstruktérů pro Toyotu v rámci světového šampionátu; v historii WRC byly úspěšnější pouze dvě automobilky

 

Foto:Toyota