MotorInfo

Toyota je nejhodnotnější automobilovou značkou na světě

15.6.2015 12:06
Toyota je nejhodnotnější automobilovou značkou na světě

Toyota obhájila prvenství mezi automobilkami v žebříčku stovky nejhodnotnějších globálních značek světa BrandZ pro rok 2015 (Top 100 Most Valuable Global Brands 2015) a zůstává z pohledu spotřebitelů jedničkou ve svém oboru.

Značka Lexus vystoupala na 10. místo (polepšení o 1 pozici oproti loňsku) mezi automobilkami díky svému zaměření na kvalitu a schopnosti omlazené modelové řady odlišit se od ostatních. V průběhu deseti let publikování žebříku BrandZ™ (od roku 2006) získala Toyota nejvyšší příčku v automobilovém odvětví již osmkrát.

I přes oživení prodeje automobilů v některých regionech zůstávají v určitých zemích prodejní čísla na předkrizových hodnotách, což má nepříznivé dopady na celkovou hodnotu značek. Celosvětové prodeje společnosti Toyota Motor Corporation v roce 2014 naproti tomu vzrostly o 2,5 % na 10,2 mil. vozů, což se příznivě projevilo v hodnocení pozice značky v letošní studii.

Studie uvádí, že kvůli současným trendům se růst tohoto odvětví komplikuje. Kvalita automobilů napříč výrobci znatelně vzrostla, avšak je stále obtížnější se od ostatních odlišit. Dnešní generace Y (tzv. mileniáni) již nemá o vlastnictví vozu takový zájem. Studie uvádí, že kolidujícími trendy, které komplikují další budování značek, jsou technologie propojení automobilů a on-line prodeje vozidel.

V roce 2014 Toyota představila první sériově vyráběný sedan Toyota Mirai poháněný vodíkem na světě, jenž se na japonském trhu již prodává a v druhé polovině letošního roku dorazí i do Evropy a USA.

Od uvedení celosvětově prvního sériově vyráběného vozu s plně hybridním pohonem (v roce 1997 model Toyota Prius) se doposud prodalo přes sedm milionů hybridních vozů Toyota či Lexus. Dnes mohou zákazníci v Evropě vybírat z 15 hybridních modelů těchto značek.

O žebříčku „BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands“ (100 nejhodnotnějších globálních značek světa)

Studii „BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands“ zadává skupina WPP a zpracovává agentura Millward Brown Optimor. Letos se sestavoval žebříček podesáté.  Jde o jedinou studii, která kombinuje měřítka postavení značky na základě pohovorů s více než dvěma miliony spotřebitelů z více než 30 zemí z celého světa a zahrnuje tisíce celosvětových značek (ve vztahu ke spotřebitelům i typu B2B) pomocí důsledné analýzy finančních a obchodních výsledků jednotlivých společností (za pomoci dat získaných od agentur Bloomberg a Kantar Worldpanel) za účelem zjištění hodnoty značky z pohledu obchodních tržeb a tržní kapitalizace. Klíčovým vstupem k určení hodnoty značky je vnímání ze strany spotřebitele, neboť značky jsou kombinací obchodních výsledků, poskytování produktů, jasného vymezení pozice a vedoucího postavení. V hodnocení se berou v potaz regionální odchylky, neboť i v případě skutečně globálních značek se měřítka vlivu značky mohou mezi jednotlivými zeměmi výrazně lišit.