Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Samohyb, který Toyota označuje jako osobní přepravník, nese název i-ROAD Personal Mobility Vehicle (PMV) – představuje novou podobu přepravy zaručující vyšší flexibilitu v městském prostředí.
Kompaktní elektromobil i-ROAD nabízí uzavřenou kabinu pro dvojici cestujících za sebou. Vozidlo používá technologii ‘Active Lean’, která umožňuje bezpečnou jízdu bez použití helmy, a to na vzdálenost až na 50 km na jedno nabití.
Ideální mainstreamovou volbou pro přepravu na střední až dlouhé vzdálenosti jsou hybridní vozidla, vozy typu PHEV a FCV. Toyota nicméně věří v životaschopnost elektromobilů coby hlavního typu přepravy na kratší vzdálenosti ve městech. Automobilka má již přes 10 let zkušeností s výzkumem a vývojem osobních přepravníků PMV. Zájemci o PMV chtějí takový vůz, který je pohodlnější, bezpečnější a lépe chrání před nepřízní počasí než jednostopý prostředek, ale současně nabízí výhody nízkých provozních nákladů a kompaktních rozměrů (zejména šířky), které umožňují snadné parkování a dobrou manévrovatelnost ve městě, jakou dokáží nabídnout jednostopá vozidla, jako jsou skútry a motocykly.
Ultra-kompaktní vozidlo i-ROAD má délku 2 350 mm, výšku 1 445 mm a rozvor 1 700 mm. Jeho klíčovým rozměrem je šířka pouhých 850 mm, srovnatelná s běžným jednostopým vozidlem. Díky tomu je vozidlo schopno proplétat se nejhustší městskou dopravou podobně jako ta jednostopá; další výhodou je, že na jediné parkovací místo lze zaparkovat až čtyři tyto nové osobní přepravníky. Čistě elektrické hnací ústrojí používá Li-Ion akumulátor pohánějící dvojici elektromotorů o výkonu 2 kW, umístěných na obou předních kolech. Nový osobní přepravník nabízí čilou akceleraci, prakticky bezhlučný chod a dojezd přibližně 50 km. Po vyčerpání kapacity baterie jej lze naplno dobít z běžné domovní zásuvky, a to již za tři hodiny.
Klíčem k vyšší úrovni stability, bezpečnosti a pohodlí je nová a plně intuitivní technologie ‘Active Lean’ od Toyoty. Soustava obsahuje akční člen funkce naklánění v podobě elektromotoru a příslušné převody zabudované nad prvkem zavěšení předních kol, s propojením přes třmen na obě přední kola. Elektronická řídicí jednotka (ECU) vypočítává požadovaný náklon na základě informací o úhlu natočení kol, gyroskopu a rychlosti vozidla. Soustava pak automaticky pohybuje koly nahoru a dolů v opačném směru, čímž zajišťuje úhel náklonu působící proti odstředivé síle při průjezdu zatáčkou. PMV od Toyoty nabízí minimální poloměr otáčení pouhé 3,0 m a zajišťuje aktivní naklánění i při jízdě v přímém směru po zvlněné vozovce – v takovém případě akční člen automaticky vyrovnává změny v povrchu vozovky tak, aby karoserie byla stále v rovině. Systém Active Lean nevyžaduje žádné speciální řidičské dovednosti a nabízí požitek z jízdy typický pro jednostopá vozidla, aniž by řidič musel vozidlo sám stabilizovat při manévrování pomalou rychlostí nebo po zastavení. Díky technologii Active Lean nemusí řidič nikdy dávat nohu na zem, a tak vozidlo může používat bezpečnější uzavřenou konstrukci karoserie chránící před nepřízní počasí. To znamená nejen to, že nový osobní přepravník lze řídit bez použití helmy, ale jsou zde další výhody spojené s prostředím běžného automobilu, tedy možnost využívat osvětlení, topení, audio soustavu nebo připojení mobilního telefonu přes Bluetooth.
Toyota předpokládá, že čistě elektrický koncept osobní přepravy i-ROAD sehraje důležitou roli v omezení dopravních zácp a znečištění ovzduší v prostředí měst. Cestující dojíždějící za prací do města mohou například využít veřejnou dopravu nebo běžné soukromé automobily k dojezdu na dopravní terminály po obvodu měst a dále pak přesednout do i-ROAD a dojet do místa určení ve městě nebo se pohybovat v centru města.