Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
První M model BMW, který je od počátku navržen pro čistě elektrickou mobilitu.
BMW Group představuje třetí modelovou variantu své nové technologické vlajkové lodi: BMW iX M60. S výkonem 455 kW/619 k, maximálním točivým momentem 1 015 N.m v režimu Sport, resp. 1 100 Nm s aktivovanou funkcí Launch Control, a se specifickým M podvozkem přináší do světa lokálně bezemisní mobility mimořádný zážitek z dynamického jízdního projevu.
BMW iX M60 kombinuje koncepci důsledně zaměřenou na udržitelnost s designem moderního Sports Activity Vehicle a dynamickými jízdními vlastnostmi. Díky pokrokovým technologiím v oblastech automatizované jízdy, obsluhy a konektivity představuje BMW iX M60 nové pojetí kombinace luxusu, vysokého výkonu a prémiového charakteru
BMW iX M60 zrychlí z klidu na 100 km/h za 3,8 sekundy. Intenzivní dodávka výkonu jeho M specifického elektrického pohonu plynule pokračuje i dále, takže nárůst rychlosti zůstává téměř konstantní až do elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h. Dojezd BMW iX M60 stanovený v testovacím cyklu WLTP činí až 566 kilometrů.
Extrémní výkon, precizní ovládání elektrického pohonu všech kol spolu s protiprokluzovým systémem s krátkými drahami signálu a technologie podvozku, jejichž součástí je kromě jiného M specificky naladěné vzduchové odpružení na obou nápravách s automatickou regulací světlé výšky, zajišťují jízdní zážitky, agilitu a preciznost typické pro BMW M. BMW iX M60 se vyrábí společně s ostatními modelovými variantami čistě elektrického Sports Activity Vehicle (SAV) v závodě BMW Group v Dingolfingu. Místem jeho světové premiéry se stává veletrh spotřební elektroniky (CES) v Las Vegas (USA) v lednu 2022. Uvedení na světové trhy proběhne v červnu 2022.
Vyvážený celkový koncept
Samotný koncept BMW iX představuje ideální základ pro čistě elektrické SAV zaměřené na mimořádnou výkonnost. Jak struktura karoserie, tak použitá technika a nastavení podvozku jsou zaměřeny na kombinaci jízdního komfortu se sportovními jízdními vlastnostmi. Koncepce hliníkového prostorového rámu doplněného ve střeše, na bocích a v zadní části výztuhami z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP) představuje inteligentní kombinaci materiálů přinášející zvýšenou tuhost a současně nižší hmotnost. Použití materiálu CFRP ke snížení hmotnosti má u BMW M GmbH dlouhou tradici. Tento mimořádně lehký high-tech materiál dosáhl vynikajících výsledků v oblasti výkonové hmotnosti již v BMW M3 CSL, které bylo představeno v roce 2003. BMW M GmbH se tak stalo průkopníkem použití CFRP ve velkosériové automobilové výrobě. V mnoha současných vysokovýkonných sportovních vozech BMW M GmbH je součástí inteligentního principu lehké konstrukce standardně dodávaná střecha z uhlíkových vláken a další komponenty z CFRP.
Na dynamiku, hospodárnost a dojezd BMW iX M60 má významný vliv také pečlivě navržená aerodynamika, díky níž má v režimu Sport součinitel odporu vzduchu (cx) hodnotu 0,26. Vysokonapěťová baterie je umístěna nízko v podlaze vozu, takže efektivně snižuje těžiště vozu a přispívá tím k větší agilitě i vyváženému rozložení hmotnosti mezi nápravy. Proto je pro výkonnost BMW iX M60 charakteristické nejen spontánní zrychlení v přímém směru, ale také působivá dynamika a ovladatelnost v zatáčkách.
První M model BMW postavený na novém modulárním systému
BMW iX M60 kombinuje M typické dynamické vlastnosti s vyspělými technologiemi nového pokrokového modulárního systému BMW Group v oblastech automatizované jízdy, obsluhy, konektivity a digitálních služeb. Stejně jako ostatní modelové varianty, také BMW iX M60 nabízí nejrozsáhlejší standardní výbavu, jakou kdy BMW v oblasti asistenčních systémů nabízelo. Nová generace senzorů a softwaru či výkonná výpočetní platforma přinášejí značné možnosti pro další intenzivní rozvoj automatizovaných funkcí řízení a parkování. Systém je ve střednědobém horizontu připraven na možnost automatizované jízdy úrovně 3.
Nejnovější generace zobrazovacího a ovládacího systému iDrive zefektivňuje interakci mezi řidičem a vozem a umožňuje mezi nimi navázat přirozený dialog. Používá nově vyvinutý BMW Operační systém 8, který byl navržen s jasným důrazem na dotykovou funkci nového BMW Prohnutého displeje a hlasovou obsluhu s rozsáhle zdokonaleným digitálním asistentem BMW Intelligent Personal Assistant. Vzdálené aktualizace softwaru přinášejí možnost bezdrátové instalace nových, zdokonalených funkcí vozu. Navigace s cloudovým systémem BMW Maps a zobrazením s rozšířenou realitou na kontrolním displeji zajišťuje rychlé a přesné plánování trasy i dokonale přehledné navádění. BMW iX je také průkopníkem rychlého přenosu dat pomocí standardu 5G a integrace osobního účtu mobilního operátora do vozidla pomocí elektronické SIM karty Personal eSIM.
Elektrický pohon všech kol BMW iX M60 je tvořen dvojicí elektromotorů. Každý z nich je umístěn v jednom celku s výkonovou elektronikou a jednostupňovou převodovkou a pohání přední, resp. zadní kola. Tyto vysoce integrované pohonné jednotky se vyznačují mimořádně kompaktní konstrukcí, spontánní dodávkou výkonu i nízkou spotřebou elektřiny. Vysoká účinnost pohonu umožňuje dosáhnout dojezdu vhodného pro cestování na dlouhé vzdálenosti i bez použití neúměrně velké baterie, která by negativně ovlivnila hmotnost vozu, jeho jízdní dynamiku a spotřebu elektřiny. Ve spojení s inteligentní lehkou konstrukcí a vynikajícími aerodynamickými vlastnostmi je k dispozici podle zkušebního cyklu WLTP dojezd 499 až 566 kilometrů.
BMW iX M60 používá k pohonu dvojici synchronních elektromotorů s elektrickým buzením. Místo permanentních magnetů vzniká magnetismus na rotorech prostřednictvím dodávky elektrické energie na jejich vinutí. Toto řešení umožnilo zcela nahradit vzácné kovy, které jsou obvykle obsažené v permanentních magnetech běžných elektromotorů. Specifická konstrukce synchronního elektromotoru s elektricky buzeným rotorem se zejména u zadního elektromotoru BMW iX M60 vyznačuje extrémně vysokou hustotou výkonu. Tento motor pracuje se šesti fázemi a má dvojitý střídač. Díky tomu bylo možné dosáhnout výrazného zvýšení maxima výkonu, které je k dispozici až do vysokých rychlostí. Toto specifické technické řešení motoru přináší nejen intenzivnější přísun výkonu, nižší hlučnost a vibrace, ale také lepší hospodárnost. Motory dávají svůj maximální točivý moment k dispozici ihned od rozjezdu a udržují jej v mimořádně širokém rozsahu otáček. Maximální celkový točivý moment 1 015 Nm v režimu Sport a až 1 100 Nm při aktivaci funkce Launch Control dodává BMW iX M60 působivý zátah. Ke sprintu z klidu na 100 km/h mu stačí jen 3,8 sekundy. Výkonová charakteristika hnacího ústrojí zaujme kontinuální dodávku výkonu, která zajišťuje intenzivní akceleraci i ve vysokých rychlostech. Maximální rychlost BMW iX M60 je elektronicky omezena na 250 km/h, což je o 50 km/h více než u BMW iX xDrive50 . BMW iX M60 je tak nejrychlejším čistě elektrickým modelem v rámci BMW Group.
Ke zlepšení hospodárnosti a prodloužení dojezdu BMW iX M60 přispívá adaptivní rekuperace. Díky inteligentnímu propojení jednotlivých systémů může systém řízení pohonu využívat k přizpůsobení intenzity rekuperace kinetické energie ve fázích zpomalování a brzdění i údaje navigace a data asistenčních systémů. Její intenzita se tak může přizpůsobit například aktuální jízdní situaci.
BMW iX M60 je vybaveno vysokonapěťovou baterií, jejíž využitelný obsah energie činí 105,2 kWh (celkový: 111,5 kWh). Nejnovější technologie bateriových článků se vyznačuje vysokou hustotou energie a také vynikajícími vlastnostmi, pokud jde o výkon, chování při nabíjení a vybíjení, odolnost a bezpečnost. Kombinovaná nabíjecí jednotka (CCU) BMW iX M60 byla navržena pro flexibilní nabíjení. Vysokonapěťovou baterii dokáže nabíjet střídavým proudem o výkonu až 11 kW, stejnosměrným proudem pak lze nabíjet výkonem až 200 kW. Úroveň nabití akumulátoru BMW iX M60 je možné zvýšit z 10 na 80 procent za přibližně 35 minut. Kromě toho lze na rychlonabíjecí stanici se stejnosměrným proudu během 10 minut prodloužit dojezd až o 150 kilometrů, a to od úrovně nabití baterie 10 procent.
Foto: BMW