MotorInfo

Testovací vozidla vybavená technologií Bosch se již dnes řídí sama

11.1.2015 22:54
Testovací vozidla vybavená technologií Bosch se již dnes řídí sama

Společnost Bosch představila na veletrhu CES v Las Vegas technologie umožňující automatizovanou jízdu vozidla.

 

Hollywood byl první: V 80. letech minulého století vznikl ve známé továrně na sny akční seriál Knight Rider, jehož důležitou postavou byl KITT (Knight Industries Two Thousand), mluvící a především samostatně se pohybující automobil Pontiac Firebird Trans Am. Po téměř 30 letech už není automatizovaná jízda pouhou fantazií televizních obrazovek. „Ze sci-fi se díky Bosch stává postupně realita,“ říká Dr. Dirk Hoheisel, člen představenstva společnosti Bosch. Již dnes se v určitých situacích jako parkování či dopravní zácpa dokáží vozidla vybavená technologií od společnosti Bosch řídit sama. Svá řešení Bosch představil během veletrhu spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas v části Vehicle Intelligence Marketplace.

 

Během mezinárodního veletrhu CES 2015 v Las Vegas společnost Bosch v části Vehicle Intelligence Marketplace představila nejen své rozsáhlé portfolio produktů v oblasti asistenčních funkcí a brzdových systémů, ale také ukazála skutečnou hollywoodskou legendu – repliku KITTa, parťáka Michaela Knighta z akčního seriálu Knight Rider.

Jako přední světový dodavatel automobilové techniky pracuje Bosch na automatizované jízdě od roku 2011 na dvou místech: v kalifornském Palo Alto a německém Abstattu. Týmy z obou poboček se mohou opřít o znalosti více než 5 000 inženýrů společnosti Bosch z oblasti asistenčních systémů pro řidiče. Motivací vývoje je pro Bosch bezpečnost. Na celém světě zemře při dopravních nehodách 1,3 milionů lidí a toto číslo se zvyšuje. V 90 procentech případů je na vině lidská chyba.

Od prediktivního nouzového brzdění po dopravní zácpu

Asistenční systémy dokáží řidiči v kritické dopravní situaci pomoci a zachránit život. Studie ukazují, že v samotném Německu lze předejít až 72 procentům nehod se zraněním způsobených nárazem zezadu, kdyby byla všechna vozidla vybavena prediktivním systémem nouzového brzdění. Asistent pro dopravní zácpy zase umožňuje řidiči dojet do cíle bezpečně a s minimem stresu. Při rychlostech až do 60 kilometrů dokáže asistent udržet vozidlo v pruhu, zrychlit či v hustém provozu automaticky brzdit.

Demonstrační vozidlo, které ukazuje, jak funguje asistent pro dopravní zácpy. Při rychlostech až do 60 kilometrů dokáže asistent udržet vozidlo v pruhu, zrychlit či v hustém provozu automaticky brzdit - bez zásahu řidiče.

„Bosch očekává, že tržby z prodeje asistenčních systémů dosáhnou v roce 2016 jedné miliardy euro,“ říká Hoheisel. Asistenční systémy jsou základním stavebním prvkem automatizované jízdy, která se postupně stává skutečností. Bosch již dnes pomýšlí na středně automatizovanou jízdu, při které řidič nemusí neustále vozidlo sledovat. „Díky silničním autopilotům od Bosch se budou do roku 2020 vozidla po dálnicích samočinně pohybovat od vjezdu k výjezdu,“ předpovídá Hoheisel. A v následující dekádě pak budou dostupná plně automatizovaná vozidla schopná zvládnout jakoukoliv vzniklou dopravní situaci.

Senzory Bosch očima a ušima vozidla

Automatickou jízdu ovlivňuje každý aspekt vozidla – pohonná jednotka, brzdy, řízení – a proto vyžaduje jejich komplexní znalost. Ta je vystavěna na radarových senzorech, ultrazvukových senzorech a videosenzorech, které Bosch leta vyrábí po milionech. „Senzory jsou očima a ušima, kterýma vozidlo sleduje okolní prostředí,“ říká Hoheisel. Sebraná data zpracuje výkonný počítač a software, což zajistí, že se automatizovaná vozidla budou pohybovat v provozu bezpečně i úsporně.

Bosch testuje automatizovanou jízdu s upravenými demonstračními vozidly na veřejných komunikacích v USA a Německu od začátku roku 2013. Během těchto testů se najelo již několik tisíc kilometrů.

Asistent pro dopravní zácpy umožňuje řidiči dojet do cíle bezpečně a s minimem stresu. Při jízdě Las Vegas Strip se mohou řidiči sami v demonstračním vozidle přesvědčit, čeho je asistent schopný.

Jak vozidla postupně přebírají více práce, je nutné aby důležité bezpečnostní systémy jako brzdy a řízení splňovaly zvláštní požadavky. Kdyby jeden ze systémů selhal, musí jeho záloha zajistit maximální náhradu. Pro brzdy Bosch již takovou zálohu má. Jde o iBooster, elektromechanický posilovač brzdové soustavy. Spolu s ESP, elektronickým programem stability, byly navrženy tak, aby zabrzdili vozidlo (nezávisle na sobě) bez nutného zásahu řidiče.

Asistenční systémy jsou základním stavebním prvkem automatizované jízdy, která se postupně stává skutečností. Bosch již dnes pomýšlí na středně automatizovanou jízdu, při které řidič nemusí neustále vozidlo sledovat. Díky silničním autopilotům od Bosch se budou do roku 2020 vozidla po dálnicích samočinně pohybovat od vjezdu k výjezdu. A v následující dekádě pak budou dostupná plně automatizovaná vozidla schopná zvládnout jakoukoliv vzniklou dopravní situaci.

iBooster: základ automatizované jízdy

Proto iBooster od Bosch splňuje základní požadavek pro automatizovanou jízdu. Tento posilovač brzd dokáže nezávisle vytvořit brzdný tlak, dokonce třikrát rychleji než systém ESP, a díky tomu vozidlo zastaví mnohem rychleji, když se detekuje nebezpečná situace. Zároveň systém prediktivního nouzového brzdění dokáže přibrzdit či zastavit vozidlo i jemně, což vyžaduje adaptivní tempomat ACC. Navíc je systém prakticky neslyšitelný.

IBooster je také klíčovým prvkem pro elektromobily a hybridní vozidla. Za prvé nevyžaduje vakuum, které se jinak musí vytvořit komplikovaným procesem pomocí spalovacího motoru nebo vakuovým čerpadlem. Za druhé díky spojení s ESP hev (ESP systém vytvořený zvlášť pro elektromobily a hybridní vozidla) je posilovač brzdného systému schopen téměř všechnu brzdnou energii přeměnit na elektřinu a zvýšit tak dojezdovou vzdálenost vozidla. Téměř během každé dopravní zácpy lze u hybridního vozidla či elekromobilu využít iBooster k maximální rekuperaci brzdné energie. Je-li třeba prudce zabrzdit nebo pokud generátor není schopen dodat potřebný brzdný moment, vytvoří iBooster dodatečný tlak klasickým způsobem pomocí brzdového válce.

 

Foto:Bosch