MotorInfo

Tendr na mýtný systém v ČR by měl být co nejvíce otevřený

12.12.2014 09:54
Tendr na mýtný systém v ČR by měl být co nejvíce otevřený

Pouze otevřené výběrové řízení je pro stát plně transparentní variantou, která zajistí optimálního provozovatele a náklady mýtného systému na českých komunikacích po konci roku 2016.

V tomto termínu vyprší smlouva dosavadnímu provozovateli - společnosti Kapsch.

O otevřeném výběrovém řízení a také o porovnání jednotlivých systémů výběru mýtného hovořil na setkání s novináři Matej Okáli, předseda představenstva a CEO společnosti SkyToll, která provozuje mýtný systém na Slovensku.

V současné době není zcela jasné, jakým směrem by se měl ubírat výběr mýta na našich komunikacích. Prozatím je zde celá řada nevyřešených otázek. Především v tom, jaký má být vlastně rozsah zpoplatněných komunikací, jak bude zajištěna interoperabilita mýtného systému v ČR, jaká bude úloha státu v nových podmínkách po zavedení EETS (Evropský systém elektronického mýtného), a řada dalších. Odpovědi na tyto otázky předpokládají zásadní politická rozhodnutí o strategii a dalším rozvoji zpoplatnění pozemních komunikací. V současnosti bohužel asi není pravděpodobné, že by v dohledné době byly určeny funkční podmínky pro dodavatele nového systému elektronického výběru mýta. A protože i podle zástupců společnosti SkyToll budou také první data z pilotních zemí Evropské unie, které začínají provozovat systém EETS, známa až v průběhu roku 2016, je nejlepším řešením otevřené výběrové řízení s vytvořením flexibilního systému, který by umožnil pružné využití všech stávajících i budoucích možností pro výběr mýta. A času již není nazbyt. Například jen výstavba samotného systému trvá zhruba devět měsíců a v optimálním případě si dalších necelých osm měsíců vyžádá výběrové řízení a další přípravy. Český stát, respektive ministerstvo dopravy, by tedy nemělo s vypsáním výběrového řízení otálet. Aby se vše stihlo, mělo by být vypsáno zhruba do května roku 2015, aby mohlo do konce roku 2016 dojít k případné výměně provozovatele.

Pokud by takováto otevřená soutěž byla vypsána, společnost SkyToll deklarovala svou připravenost přihlásit se do ní.

Na Slovensku byl mýtný systém spuštěn o tři roky později než u nás. Na rozdíl od mikrovlnného systému, který na území ČR používá společnost Kapsch, provozuje SkyTool na Slovensku kombinovaný systém využívající satelity, mikrovlnné mýtné brány i mobilní sítě. V České republice v současnosti podléhá mýtnému 1 421 kilometrů komunikací, na Slovensku je pak v současnosti pod mýtným systémem 17 740 kilometrů komunikací. Na některých komunikacích, především nižších tříd, jsou na Slovensku prozatím nulové sazby mýta. Díky tomu, že i tyto komunikace jsou pod systémem mýta, existuje zde přehled o zatížení těchto silnic a je možné tak připravit opatření, která mohou vést k jejich odlehčení.  SkyToll také provádí kontrolu placení mýta, k čemuž využívá nejen stabilních prostředků, ale také zhruba šesti desítek automobilů, které mají kontroloři k dispozici. Jedním z argumentů, se kterým by do soutěže SkyToll vstupoval, je i nákladovost systému. V současné době odvádí český stát provozovateli z vybraného mýta až 22 %. Zástupci společnosti SkyToll jsou podle svých zkušeností přesvědčeni, že by systém v současném rozsahu dokázali provozovat zhruba za polovinu.

 

Foto:J.Svoboda