MotorInfo

Technologie propojující cyklistickou helmu s automobily

27.12.2014 09:09
Technologie propojující cyklistickou helmu s automobily

Společnosti Volvo Cars a POC se chystají předvést na mezinárodním veletrhu CES 2015 koncept cyklistické helmy s technologií, která dokáže zachraňovat životy.

Ze statistik dopravních nehod vyplývá, že 50 % všech cyklistů, kteří zemřeli na evropských silnicích, bylo sraženo automobilem. V USA je každoročně závažně či dokonce smrtelně zraněno téměř 50 000 cyklistů. Partnerství společností Volvo Cars, POC a Ericsson si jako svůj cíl vytyčilo zamezit dopravním nehodám, při kterých dochází ke sražení cyklisty autem.

V rámci této přelomové spolupráce představí na mezinárodním veletrhu spotřební elektroniky CES 2015 (koná se 6.–9. ledna 2015) automobilka Volvo Cars, výrobce ochranné sportovní výstroje POC a společnost Ericsson jako první na světě inovativní bezpečnostní technologii, jež vzájemně propojí řidiče a cyklisty.

Tato technologie zahrnuje vůz, který je online, a prototyp přilby, mezi nimiž bude probíhat obousměrná komunikace – na jejím základě dojde k upozornění řidiče vozu Volvo a cyklisty, že hrozí nebezpečí dopravní nehody. Dosud žádný výrobce automobilů se nepokusil ze své vlastní iniciativy pomoci vyřešit problém bezpečnosti cyklistů prostřednictvím online bezpečnostní technologie – až nyní.

Celosvětový trend rozšíření cyklistiky stále pokračuje, spousta lidí sahá po kole jako po alternativě pro dojíždění. Vedlejším efektem tohoto jevu je zvýšení počtu vážných dopravních nehod, v nichž figurují cyklisté. To je pro společnosti Volvo a POC nepřijatelný problém vyžadující inovativní řešení, pro jehož vývoj je nutná spolupráce. Systém City Safety automobilky Volvo Cars, který je standardní výbavou nové XC90, představuje technologii, která dokáže rozpoznat nebezpečí srážky cyklisty, upozornit na tento fakt řidiče a případně aktivovat automatické brzdění plnou brzdnou silou. V odvětví automobilového průmyslu se jedná o první krok, jehož smyslem je zajistit cyklistům reálně vyšší bezpečnost. Tento závazek se stal základním kamenem pro koncepci přilby s inovativní technologií, která bude představena na mezinárodním veletrhu CES 2015.

Prostřednictvím populárních cyklistických aplikací pro smartphony, jako je například Strava, je možné sdílet polohu cyklisty prostřednictvím cloudu Volvo s vozem, což platí i naopak. Pokud systém vyhodnotí, že hrozí nebezpečí kolize, upozorní na tento fakt oba účastníky silničního provozu, přičemž vůz v případě nutnosti podnikne nezbytné kroky, aby potenciální dopravní nehodě předešel. Řidič automobilu bude na cyklistu jedoucího v blízkosti upozorněn prostřednictvím head-up displeje, což platí i pro případ, že se cyklista bude vyskytovat ve slepém úhlu (např. pokud bude schován za zatáčkou, jiným vozidlem nebo bude těžko rozpoznatelný vzhledem ke zhoršené viditelnosti). Cyklista bude varován prostřednictvím výstražného světla integrovaného v helmě.

Tento inovativní koncept je výsledkem kompletně švédského partnerství společností Volvo Cars, POC (špička ve výrobě ochranné výstroje pro cyklisty a sportovce vyznávající disciplíny, jako jsou třeba skoky na lyžích) a Ericsson (firma zaujímající vedoucí postavení v odvětví komunikačních technologií a služeb). Tento inovativní bezpečnostní koncept fungující na bázi cloudu představuje zajímavou příležitost pro další rozvoj a mohl by skutečně přispět k záchraně životů celé škály nechráněných účastníků silničního provozu.

Klas Bendrik, VP a Group CIO ve společnosti Volvo Cars, vysvětluje: „Partnerství společností Volvo Cars, POC a Ericsson je důležitým milníkem při hledání dalších kroků směrem k naplnění vize automobilky Volvo Cars vyrábět auta, která nenabourají. Nyní se s objevováním cloudově založených bezpečnostních systémů dostáváme ještě blíže k úplné eliminaci slepých úhlů mezi řidiči a cyklisty, a tím i k předcházení tomuto typu dopravních nehod.“

Generální ředitel a zakladatel společnosti POC Stefan Ytterborn dodává: „Naším posláním je udělat vše, co je v našich silách, abychom chránili životy a snížili následky nehod cyklistů a sportovců, kteří se věnují sportům, při nichž hraje významnou roli zemská přitažlivost. Spolupráce se společností Volvo Cars velmi dobře koresponduje s námi zvolenou misí a my jsme nadšení, že můžeme přispět k bezpečnosti cyklistů na silnicích a k intenzivnější interakci mezi auty a cyklisty.“

Per Borgklint, SVP a ředitel oddělení pro vývoj podpůrných řešení ve společnosti Ericsson, k tomu říká: „Online orientované společenství Networked Society nemůže nabídnout snad nic většího než vytváření spojení, která budou zachraňovat lidské životy. Naše nejnovější spolupráce se společností Volvo Cars, jejímž smyslem je ochránit miliony cyklistů pohybujících se na silnicích, je jen posledním příkladem inovací, které mohou změnit svět. Jsme hrdí, že můžeme ve spojení s firmou POC podpořit tuto zásadní iniciativu a nadále pokračovat v práci na produktech rozvíjejících konektivitu a vytvářejících nové neomezené možnosti.“

V roce 2013 bylo po celém světě prodáno 132,2 milionu kol. (zdroj: NPD Group 2013). V samotném švédském Göteborgu se v roce 2013 zvýšil počet cyklistů o 30 %. (zdroj: Göteborgs Posten, listopad 2014). Vláda v Pekingu doufá, že by v roce 2015 mohla pro dojíždění do práce využívat jízdní kolo čtvrtina obyvatel. (zdroj: The Guardian, listopad 2013). Jen v Berlíně bylo v roce 2012 zraněno 4 533 cyklistů. (zdroj: The Guardian, listopad 2013). K 55 % smrtelných zranění cyklistů ve 23 zemích EU došlo v městských oblastech (zdroj: databáze CARE Database, Evropská komise 2012). V USA v roce 2012 zemřelo 69 % všech cyklistů v městských oblastech. (zdroj: National Highway Traffic Safety Administration/Traffic Safety Facts, duben 2014). Ve Spojeném království se v roce 2013 zvýšil počet závažných zranění cyklistů na silnicích oproti roku 2009 o 31 %. (zdroj: Ministerstvo dopravy, Hlášení o dopravních událostech ve Velké Británii: Výroční zpráva pro rok 2013). V USA bylo v roce 2012 zabito 726 cyklistů, což je ve srovnání s rokem 2011 zvýšení o 6,5 %, a 49 tisíc dalších cyklistů bylo vážně zraněno, to je oproti roku 2011 nárůst o 2,1 %. (zdroj: NHTSA/Traffic Safety Facts, listopad 2013). Celkové výdaje spojené se zraněními nebo úmrtími cyklistů přesahují ročně 4 miliardy USD. (zdroj: National Safety Council 2012). V Německu, Nizozemsku a Polsku dochází k více než 85 % smrtelných dopravních nehod cyklistů na křižovatkách. (zdroj: databáze CARE Database, Evropská komise 2012). V některých zemích tvoří chodci a cyklisté více než 75 % osob usmrcených v dopravním provozu. (zdroj: WHO Fact Sheet # 358, březen 2013).

Volvo City Safety

Od jara 2013 jsou všechny nové vozy Volvo vybaveny systémem detekce cyklistů s funkcí automatického brzdění. Tento systém, s nímž si automobilka Volvo Cars připsala celosvětové prvenství, využívá k detekci cyklistů informace získané radarem a kamerou a na základě těchto vyspělých senzorů v případě nebezpečí srážky s chodcem aktivuje funkci automatického brzdění plnou brzdnou silou.

Vize Volvo Cars 2020

Automobilka Volvo Cars zastává názor, že jsou smrtelná a vážná zranění v dopravním prostředí nepřijatelná. Z toho důvodu tento švédský průkopník na poli bezpečnosti veřejně vyhlásil svou Vizi 2020, podle níž by neměl být počínaje rokem 2020 v nových vozech Volvo nikdo usmrcen ani vážně zraněn – a podle automobilky Volvo po dosažení tohoto cíle přijdou na řadu automobily, která nikdy nenabourají.

 

Foto:Volvo