MotorInfo

Systémy měření tlaku v pneumatikách po roce

29.9.2015 13:28
Systémy měření tlaku v pneumatikách po roce

V listopadu to bude už rok, kdy z výrobních pásů sjíždí nové automobily kategorie M1, které jsou povinně vybavené systémem monitorování tlaku v pneumatikách.

Co tento rok přinesl? Dají se vypozorovat nějaké trendy? A co na systémy monitoringu tlaku v pneumatikách říkají zákazníci?

Nejprve stručné shrnutí TPMS problematiky. Legislativa říká, že nová auta musí být vybavena systémem, "který vyhodnocuje tlak v pneumatikách nebo změny tlaku v průběhu času a přenáší odpovídající informace uživateli v průběhu jízdy vozidla". Nařízení EU stanovuje podmínky, při kterých má systém monitorování tlaku zareagovat - nestanovuje však, jakým způsobem má být monitoring prováděn.

Kdy má systém TPMS upozornit řidiče na to, že se něco děje? Stručně řečeno – při náhlé ztrátě tlaku (varování max. do 10 minut při poklesu pracovního tlaku o 20 %), při postupné ztrátě tlaku (varování max. do 60 minut kumulované doby jízdy od snížení pracovního tlaku o 20 % v kterékoliv pneumatice vozidla) nebo pokud systém TPMS přestane fungovat (varování max. do 10 minut po vzniku chybné funkce, díky níž se nepřenáší správně signály v systému TPMS).

TPMS obvykle varuje řidiče hlášením – při rychlosti od rychlosti cca 40 km/h až do nejvyšší konstrukční rychlosti.

TPMS varuje před podhuštěnými pneumatikami, tzn. nízkým tlakem v pneumatikách, který řidiči často podceňují. Správný tlak v pneumatikách má pozitivní vliv mimo jiné na:

  • bezpečnost a ovladatelnost vozidla
  • komfort jízdy
  • životnost a opotřebení pneumatik
  • spotřebu pohonných hmot

Existují 2 typy systémů pro měření tlaku v pneumatikách: nepřímý a sofistikovanější přímý systém.

Nepřímý systém měření odhaduje tlak v pneu - jak už název říká - nepřímo – porovnáváním rychlosti otáčení jednotlivých kol a dalších signálů. Tento systém předpokládá, že řidič musí správně nastavit tlak za studena doporučený výrobcem vozidla (ručně). Systém neumí zobrazit aktuální hodnotu tlaku v pneumatice. Reset systému se musí provést po každé, když řidič nahustí pneumatiky na jiný tlak (např. před cestou na dovolenou) nebo pokud vymění pneumatiky.

Přímý systém měření využívá snímače tlaku, které jsou nainstalované v každém kole. Měří přesný tlak, teplotu a stav baterie snímače. Tyto informace pak přenáší řidiči na přístrojovou desku vozidla. Přímý systém měření klade větší nároky i na pneuservisy, například teď – při přezouvání letních pneumatik na zimní.

Na českém trhu je k dostání celá řada snímačů tlaku, které jsou nabízeny například i v servisní síti BestDrive: zákazník si může vybrat buď originální snímače - od výrobců automobilů – nebo univerzální programovatelné senzory.

Co se týká řidičů, žádná speciální údržba snímačů během provozu není potřeba. Řidič jen musí mít na paměti, že většina TPMS ventilů je z hliníku, který vyžaduje jemnější zacházení než běžný gumový nebo kovový ventil. Na každém ventilku s TPMS snímačem by měla být „čepička“. V zimě jsou silnice ošetřovány solí a slaná voda urychluje oxidaci (korozi) hliníku, a tedy i samotného TPMS ventilu.

Kontrolu a údržbu TPMS ventilů udělají za řidiče školení mechanici během pravidelného sezonního servisu. Mechanici mají dostatek zkušeností na to, aby pouhým pohledem zjistili, zda je ventil v pořádku – nebo zda je nutné ventil preventivně vyměnit. Touto preventivní údržbou se myslí pravidelná výměna servisních kitů/sad (nové těsnění, ventilek, čepička, někdy i noha ventilu). V BestDrive doporučují periodu výměny ne delší než 2 roky. Mechanici během servisu kontrolují i stav baterie senzoru - speciální TPMS diagnostikou. Výdrž baterie je kolem 5-7 let - vždy ale záleží i na kilometrovém proběhu. Pokud autem nejezdíte, senzor se v klidu ukládá do stand-by režimu (do spánku) - a tím samozřejmě šetří baterii. Protože současné senzory zatím neumožňují výměnu ani dobití baterie, je nutné senzor – pokud hlásí nízkou kapacitu baterie - vyměnit za nový.

Pokud má řidič automobil vybavený TPMS senzory, je doporučeno jezdit vždy do odborného servisu, kde mají už se servisem snímačů zkušenosti. Pro správnou diagnostiku funkčnosti TPMS senzorů je zapotřebí speciální zařízení. Stejně jako pro správnou instalaci TPMS senzorů/ventilů je nutné, aby byly dotaženy předepsaným momentem (daným výrobcem senzorů). Je to obdobné jako u kol, která také musí být dotažena předepsaným momentem, aby nedošlo k jejich uvolnění. Kromě toho musí být servisy vybaveny jak potřebných technickým vybavením, tak i servisní mechanici musí být školeni jak na teoretické úrovni, tak po praktické stránce.

V letošním roce začali i zákazníci více řešit TPMS senzory pro druhé sady pneumatik. Díky široké nabídce senzorů na trhu i jejich nižším cenám, už není tak finančně náročné vybavit druhou sadou TPMS snímačů i zimní sadu pneumatik a disků. Z pohledu pneuservisů to je možné jen doporučit, protože každá manipulace se snímači s sebou nese riziko jejich poškození a je vždy nutné vyměnit servisní sadu(kit).

Například v servisní síti BestDrive jsou na servis vozidel vybavených přímým systémem TPMS připraveni. Servisní pobočky mají nejen speciální TPMS diagnostiku, nářadí potřebné pro montáž a údržbu TPMS senzorů/ventilů, ale i skladové zásoby základních sad TPMS senzorů/ventilů. 

 

Ilustrace:BestDrive