Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Pro mnohé řidiče představují jarní měsíce začátek automobilové nákupní sezony a při jejich rozhodování je stále více zajímají efektivní pohonné systémy.
Moderní pohonné technologie dokážou snížit spotřebu paliva a díky tomu ušetřit až několik set euro. Mezi příklady patří rozšířená funkce start/stop a adaptivní tempomat (ACC), díky jehož snaze o držení konstantní rychlosti jsou jízdy úspornější. „Mnoho inovací od Bosch pomáhá řidičům šetřit palivo – a peníze – s každým ujetým kilometrem,“ říká Stefan Seiberth, prezident divize Zážehové systémy společnosti Robert Bosch GmbH. A úsporné funkce nemusejí být vždy drahé; některé technologie – mezi nimi systém start/stop – jsou již ve standardní výbavě mnohých modelů a ostatní jsou jejími populárními doplňky. Vezměme si například automatickou převodovku. Dlouho platilo, že automatická převodovka v reálných podmínkách zvyšuje spotřebu paliva o zhruba jeden litr na sto kilometrů. To však neplatí o převodovce s plynule měnitelným převodem (CVT), která šetří palivo díky neustálé optimalizaci otáček motoru.
Přímé vstřikování
Moderní systémy Common-rail vznětových motorů se na přímé vstřikovaní spoléhají už mnoho let. V roce 2000 tato technologie přinesla revoluci v oblasti automobilů se vznětovým motorem. Nejenže byly ekonomičtější, ale také je byla radost řídit. Dnes je každé druhé prodané vozidlo vybaveno vznětovým motorem. Mezitím přímé vstřikování u zážehových motorů pro snížení spotřeby paliva a tím i emisí CO2 asi o 12 procent pracuje s tzv. downsizingem a přeplňováním. A protože jsou tato vozidla i výkonnější přinášejí i vozidla poháněná benzinem větší radost z jízdy.
Přímé vstřikování – snižuje spotřebu nejméně o 12 procent
Převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT)
Stoupání po točité horské silnici může být únavné. Žádná z rychlostí se nezdá být tou správnou. Samočinná převodovka CVT zvládne tento úkol lépe svým vlastním přeřazováním a volením rychlostí. Rozšířené verze již teď nabízejí pro efektivnější jízdu až devět rychlostních stupňů. Převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT) dokonce pracuje bez pevně stanovených bodů řazení. Výsledkem je plynulá jízda s konstantní trakcí a rychlostí motoru. CVT přichází k životu zejména v pomalém městském provozu. Spotřebu paliva dokáže snížit až o sedm procent, protože motor je neustále udržován ve svém nejefektivnějším provozu.
Převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT) – snížení spotřeby až o sedm procent
Systém start/stop
Už každý druhý nový vůz vyrobený v západní Evropě je vybaven systémem start/stop. U mnoha modelů – od levných kompaktních vozů až po vysoce výkonné prémiové sedany – je tento systém v základní výbavě bez příplatku. V novém evropském jízdním cyklu (NEDC) snižují systémy start/stop spotřebu paliva a tudíž i emise CO2 až o pět procent. Pro městský NEDC jde o úsporu ve výši až osmi procent. V přeplněných městských ulicích zvláště během dopravní špičky je potenciální úspora ještě vyšší.
Systém start/stop – při stání na červené se už nespotřebovává palivo, spotřeba klesá nejméně o pět procent
Alternativní pohon – CNG
Pohony na stlačený zemní plyn (CNG) jsou nyní skutečnou alternativou i pro sériově vyráběná vozidla. Pro osobní vozidla se například v Německu vyplatí od 7 000 ujetých kilometrů za rok a výše. Je to také proto, že CNG je až o 50 procent levnější než benzin. Ve srovnání s konvenčním zážehovým motorem při stejném výkonu uvolňuje o 25 procent emisí CO2 méně. To je způsobeno chemickými vlastnostmi tohoto paliva. Systém od Bosch lze spustit v režimu CNG i když je zima, což znamená, že zákazníci mohou prakticky vždy jet na levnější zemní plyn. Jiné systémy musejí pro zahřátí v počáteční fázi použít dražší benzin.
Alternativní pohon – CNG vozidla se vyplatí od 7 000 km výše
Elektrifikace
Řidiči mohou díky současným silným hybridním systémům, které firma Bosch vyrábí, ušetřit spotřebu v NEDC o 15 až 25 procent. Dnes mnoho výrobců automobilů nabízí tento druh hybridního vozu jen s mírným navýšením ceny; vlastně někdy hybrid stojí stejně jako ekvivalentní vůz se vznětovým motorem. To znamená, že hybrid se může vyplatit dokonce i ve střední „Golf“ třídě. Hybridy typu plug-in stojí v současné době podstatně více. Ty ale dokážou snížit náklady na energii až o 90 procent za předpokladu, že je uživatel nezapomene nabít. Tyto hybridy jsou vhodné především pro střední segment jako jsou elektrická SUV a sportovní vozy.
Elektrifikace – snížení spotřeby až o 60 procent
Jízda setrvačností
Systém start/stop s funkcí jízda setrvačností od Bosch umožňuje i vozidlům s motorem s vnitřním spalováním ujet dlouhé vzdálenosti bez vytváření emisí nebo hluku a jen s malým odporem. Tato inovativní technologie zastaví při jízdě motor, což znamená, že ten pak nespotřebovává palivo. Levná jízda setrvačností ušetří v reálných podmínkách až deset procent paliva. Motor se zastaví bez povšimnutí řidiče kdykoliv je vozidlo schopné si udržet svou rychlost jednoduše setrvačností – například při jízdě z mírného svahu. Jakmile řidič sešlápne plynový nebo brzdový pedál, motor se znovu nastartuje.
Jízda setrvačností – zastavení motoru při jízdě snižuje spotřebu o deset procent
Prediktivní navigace
Prediktivní navigace od Bosch spojuje data z map s pohonem vozidla, což umožňuje řidiči ušetřit až 15 procent paliva. Systém řízení motoru používá náhled trasy, jak ve svých dynamických výpočtech kolik energie pohon spotřebuje, tak i pro prediktivní řízení motoru s vnitřním spalováním nebo elektromotoru. Například když navigační software vidí, že následující dvoukilometrový sestupný úsek vede k zastavěné oblasti, dokáže vozidlu přikázat, aby vstoupil do režimu úsporné jízdy setrvačností nebo vyrobil více energie pro elektrický pohon.
Prediktivní navigace – úmyslná jízda setrvačností při vjezdu do zastavěných oblastí
Adaptivní tempomat
Adaptivní tempomat (ACC) zjednodušuje život řidičům tím, že udržuje danou rychlost s ohledem na vozidla před ním a udržuje od nich bezpečnou vzdálenost. Radarové senzory sledují provoz a podle toho se upravuje rychlost. ACC je k dispozici i jako nadstandardní doplněk pro mnohá kompaktní vozidla.
Adaptivní tempomat – jízda konstantní rychlostí snižuje spotřebu až o pět procent
Systém díky udržování konstantní rychlosti a zajištění, že motor vždy pracuje v nejefektivnější rychlosti, dokáže uspořit v reálných podmínkách až pět procent paliva.
Osm systémů od společnosti Bosch, díky kterým jsou nová vozidla úspornější
Výše uvedené potenciální úspory paliva se vždy týkají jen popisovaného systému. Uspořit přes 100 procent je fyzicky nemožné.