MotorInfo

Systém kontroly tlaku v pneumatikách ContiPressureCheck

25.4.2014 09:53
Systém kontroly tlaku v pneumatikách ContiPressureCheck

Systém kontroly tlaku v pneumatikách ContiPressureCheck spojuje zkušenosti společnosti Continental a znalosti z různých oblastí, jako jsou pneumatiky, technologie senzorů a přístrojové vybavení, do jednoho výrobku.

Systém ContiPressureCheck poskytuje nejen přesné údaje o tlaku vzduchu a teplotě v pneumatikách, ale představuje pro provozovatele vozového parku také cenný indikátor pro účinné řízení spotřeby paliva a správu pneumatik, který může přispět ke snížení provozních nákladů. Systém ContiPressureCheck se v posledním roce testoval ve více než 30 vozových parcích v Evropě a USA u nákladních vozidel, návěsů a autobusů. U více než 20 procent vozidel došlo v testovací fázi k problémům kol; jednalo se o problémy s ráfkem kola, poškození pneumatik ostrými předměty nebo vadné ventily. Ve všech případech byla závada včas rozpoznána a odstraněna. Díky systému kontroly tlaku v pneumatikách zůstala pneumatika zachována a nemusela se vyměňovat za novou.

Montáž systému ContiPressureCheck je jednoduchá. Pro upevnění senzoru, který je zhruba 2 cm velký a váží méně než 20 gramů, se na vnitřní stranu pneumatiky nalepí gumový držák. Při výměně pneumatiky lze senzor z tohoto držáku vyjmout a opětovně použít v nové pneumatice. Přijímač je pevně namontován na rámu vozidla, systém funguje se všemi značkami pneumatik a na všech vozidlech.

„Vysílač je napájen z baterie s životností šest let nebo přibližně 600 000 km,“ vysvětluje Dr. Jörg Lehmann, vedoucí vývoje systémů u společnosti Continental v Hannoveru. Procesor průběžně zaznamenává hodnoty tlaku vzduchu a teploty, které naměřily senzory, a údaje o pneumatice bezdrátově zasílá v pravidelných intervalech přijímačům v autobuse nebo v nákladním vozidle a návěsu.

Elektronická kontrolní jednotka zobrazuje vyhodnocené údaje na displeji v kabině řidiče. Řidič tak může kontrolovat stav svých pneumatik v reálném čase. Při nesrovnalostech mezi stanoveným a aktuálním tlakem vzduchu v pneumatice systém ContiPressureCheck ihned řidiče varuje, takže řidič může učinit okamžitá opatření pro zajištění správného tlaku vzduchu v pneumatice. Při náhlé ztrátě vzduchu spustí systém bleskově alarm.

„U více než 90 procent všech defektů pneumatiky předchází závadám plíživá ztráta tlaku v pneumatice. Tomuto lze pomocí systému ContiPressureCheck spolehlivě zabránit,“ říká Herbert Mensching, ředitel marketingu a obchodu pneumatik pro nákladní vozidla pro Evropu, Střední východ a Afriku (EMEA). V průměru je zhruba 12 procent užitkových vozidel na cestách s příliš nízkým tlakem vzduchu v pneumatikách. Tím se zvyšuje valivý odpor a rychle stoupá spotřeba paliva a emise CO2. Při příliš nízkém tlaku vzduchu v pneumatice se současně zmenšuje stabilita vozidla, zvyšuje se teplota pneumatiky a zkracuje se její životnost. Příliš vysoký tlak v pneumatice naproti tomu zvyšuje její opotřebení nebo se pneumatika opotřebovává nerovnoměrně, což rovněž vede ke zkrácení životnosti.