MotorInfo

Světový den obětí dopravních nehod aneb „Přežijme jízdu po silnici“

15.11.2012 19:07
Světový den obětí dopravních nehod aneb „Přežijme jízdu po silnici“

Pozemní komunikace, vozidla a účastníci silničního provozu (ať už řidiči automobilů, motocyklů, cyklisté či chodci) dohromady tvoří jeden ohromný celek. Každá jeho část má na dopravní nehodě svůj podíl. Lze tedy bez nadsázky říci, že dopravní nehoda není selháním jednotlivce, ale celého systému. Právě na jeho zásadní zlepšení je zaměřen celosvětově respektovaný projekt Vize Nula.

V případě, že budou optimálně navrženy pozemní komunikace, budou používána bezpečná vozidla a účastníci silničního provozu budou dostatečně připraveni, měly by v dlouhodobém horizontu dle posledních průzkumů zmizet ze silnic těžká a smrtelná zranění. Podstatnou roli hraje lidský faktor, bezpečnost silničního provozu je tedy z velké míry otázkou osobního přístupu každého z nás. Dle Romana Budského, vedoucího samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR, stačí dodržovat několik základních pravidel bezpečnosti: za jízdy správně používat bezpečnostní pásy, ochranné přilby na motocyklech i kolech a dodržovat povolenou rychlost.

Právě tak důležité dodržování maximální povolené rychlosti je mnohdy podceňováno. Pokud například projíždíme obydlenou zónou povolenou rychlostí 30 km/h, dá se říci, že většina chodců srážku s vozidlem přežije. Pojedeme-li rychlostí o 20 km/h vyšší, většina nepřežije. V moderním automobilu vybaveném příslušnými bezpečnostními prvky je možné havárii přežít bez závažných zdravotních následků – podmínkou je ovšem striktní dodržování max. povolených rychlostních limitů. Dodržování předepsané rychlosti v kombinaci s dostupnými bezpečnostními prvky automobilu, např. pásy, bezpochyby přispívá k záchraně lidských životů.

Dalším z důležitých faktorů, který jednoznačně ovlivní, zda svou jízdu přežijeme, je stav silnic. V rámci celé Evropy dochází k jakémusi veřejnému auditu pozemních komunikací. Dle něj má Česká republika k ideálu daleko: nejednou chybí kvalitní údržba komunikací, opravy jsou prováděny nezodpovědně, nekvalitně, což bývá často příčinou vážných dopravních nehod.

V neposlední řadě je třeba používat co možná nejbezpečnější vozidla. Jak se dozvíme, že vozidlo, kterým jezdíme, patří k těm bezpečným? Pomoci může Evropský program k vyhodnocování nových vozidel. Při koupi vozidla je důležité zajímat se o jeho bezpečnostní prvky. Právě to může být totiž pomyslným jazýčkem na vahách, který nakonec rozhodne o tom, jestli z dopravní nehody vyvázneme bez větší újmy.

Česká republika má co se týče nehodovosti v rámci Evropy spíše horší výsledky, ačkoliv dlouhá léta patřila k průkopníkům v oblasti bezpečného provozu na silnicích a prevence dopravních nehod. V poslední době ale jako by zaspala: v roce 2011 zemřelo na českých silnicích celkem 773 lidí, za prvních deset měsíců letošního roku již zahynulo 574 osob, z toho 13 dětí. Dopravní nehoda se stane průměrně každých 7 minut, člověk při ní zemře každých 12 hodin. Každou hodinu je při dopravní nehodě způsobena hmotná škoda, která přesahuje částku půl milionu korun. Je na čase, aby se společnost probudila.