MotorInfo

Suzuki Vitara přichází v nové podobě

15.4.2015 09:18
Suzuki Vitara přichází v nové podobě

Více než čtvrtstoletí po debutu své první generace přichází Suzuki Vitara v nové podobě svěžího moderního SUV.

Po uvedení na trh v roce 1988 získala modelová řada Suzuki Vitara uznání za osobitý styl, praktické kompaktní rozměry, komfort na silnici a v neposlední řadě i za své terénní schopnosti. V průběhu let se měnila velikost i technika vozu a nyní se to nejlepší z dědictví Vitary představuje v podobě svěžího moderního SUV pro každou příležitost. Nová Vitara má kompaktní rozměry, aby vyhověla potřebám městského využití, sofistikovanou technologii pohonu všech kol Suzuki ALLGRIP a pokročilé bezpečnostní systémy a možnosti konektivity. Díky rozsáhlému programu personalizace má každý zákazník možnost realizovat své vlastní představy o ideální podobě Vitary.

Nová Suzuki Vitara se vyrábí v maďarském závodě v Ostřihomi. Coby globální kompaktní SUV Suzuki se ale bude prodávat po celém světě.

Jedním z hlavních cílů při vývoji nové Vitary byla nízká spotřeba paliva. Kromě optimalizace poháněcího ústrojí a vývoje zcela nové úsporné samočinné převodovky se proto konstruktéři zaměřili na nízkou hmotnost vozu. Díky nejmodernějším technologiím, jako je rozsáhlé využití ultra vysokopevnostní oceli, je Vitara s dostatečnou tuhostí a současně patří k nejlehčím SUV na trhu (pohotovostní hmotnost od 1 075 kg).

Vitara také disponuje nízkou spotřebou paliva jak u spalovacích pohonných jednotek, tak i u naftové verze. Vitara 1,6 DDiS ALLGRIP má kombinovanou spotřebu 4,2 l/100 km, s pohonem předních kol pak jen 4,0 l/100 km.

Vyladěný podvozek s pohonem všech kol ALLGRIP 

Při nastavení podvozku pro jízdu na silnici se konstruktéři inspirovali modelem Swift. Velká kola a světlá výška 185 mm zase dokazují odhodlání nové Vitary vyrazit do terénu. V obou případech je zárukou optimálních jízdních vlastností za jakýchkoli podmínek vylepšený systém pohonu všech kol ALLGRIP se čtyřmi volitelnými jízdními režimy.

Pokročilé bezpečnostní systémy

Radarový senzor systému RBS (Radar Brake Support) sleduje dění před vozidlem a upozorňuje na riziko kolize, pomáhá při aktivním brzdění, případně snižuje následky nevyhnutelného střetu. K bezpečné a zároveň komfortní jízdě přispívá také adaptivní tempomat, který udržuje jak požadovanou rychlost, tak i vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla.

Multimediální systém s možností konektivity

Dotykově ovládaný audiosystém umožňuje přístup k aplikacím kompatibilního chytrého telefonu. Přehledně členěný sedmipalcový displej slouží mimo jiné k zobrazení navigace nebo obrazu parkovací kamery.

Charakteristický vzhled SUV značky Suzuki

Design nové Vitary pokračuje v duchu předchozích generací a inspiroval se také ikonickým off-roadem Suzuki Jimny. Nezaměnitelné tradiční rysy SUV Suzuki jsou prezentovány v aktualizované podobě prostřednictvím zcela nového designu karoserie.

Personalizační program dovoluje majiteli vyjádřit svou osobnost

Zákazníci mohou kombinovat celou řadu atraktivních prvků v interiéru i exteriéru tak, aby vyjádřili svou individualitu a vlastní představy o vzhledu nové Vitary.

Motory

Nová Vitara je poháněna buď benzinovým čtyřválcem o objemu 1,6 litru (řada M16A), nebo naftovým čtyřválcem 1,6 litru (řada D16AA). Kvůli snížení spotřeby při současném zachování výkonu a točivého momentu se konstruktéři zaměřili na optimalizaci tření všech pohyblivých částí a redukci hmotnosti samotného motoru i souvisejících komponent. U silného naftového motoru vedla cesta k ještě nižší spotřebě a emisím přes nový systém recirkulace spalin EGR a elektronické řízení geometrie lopatek turbodmychadla (VGT). Benzinový motor M16A - největší výkon 88 kW/6 000 1/min; max. točivý moment 156 N.m/ 4 400 1/min. Dieselový motor D16AA - největší výkon  88 kW/3 750 1/min, max. točivý moment 320 N.m/1 750 1/min.

Převodovky

Všechny převodovky určené pro novou Vitaru byly navrženy s jasným cílem – přispět k hospodárnosti, snížit hluk hnacího řetězce a přinést jedinečný zážitek z řazení. S benzinovým motorem 1,6 VVT je spojena pětistupňová manuální převodovka, s naftovým motorem 1,6 DDiS se dodává šestistupňová manuální převodovka. Optimalizované převodové poměry zlepšují dynamiku jízdy a napomáhají snížitspotřebu paliva. Pro benzinový motor 1,6 VVT se jako alternativa nabízí nová šestistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem. Široký rozsah převodových poměrů dovoluje optimálně využít charakteristiky motoru, což přispívá k okamžitým reakcím v nízkých rychlostech a dovoluje v zájmu úspory paliva udržovat nízké otáčky motoru. 

Nová Vitara se díky lehké konstrukci a standardně dodávanému systému Auto Stop Start, který vypíná motor při zastavení například na semaforech dostává na velmi příznivé hodnoty spotřeby paliva. Naftová Vitara 1.6 DDiS s pohonem předních kol a šestistupňovou manuální převodovkou dosahuje kombinované spotřeby 4,0 l/100 km. Pohon všech kol bývá v souvislosti se spotřebou paliva a emisemi vnímán obvykle negativně. Sofistikovaný systém ALLGRIP automobilky Suzuki ovšem dovoluje i verzím 4x4 dosahovat nízké spotřeby a emisí CO2. Vitara s benzinovým motorem 1.6 VVT, pohonem ALLGRIP a pětistupňovou manuální převodovkou vykazuje kombinovanou spotřebu 5,6 l/100 km (130 g/km CO2). S novou šestistupňovou automatickou převodovkou je spotřeba 5,7 l/100 km. Vitara ALLGRIP s naftovým motorem 1.6 DDiS má kombinovanou spotřebu 4,2 l/100 km (106 g/km). 

Jízdní vlastnosti

Suzuki vyvinulo svou technologii pohonu všech kol do nejnovější generace, která zajišťuje bezpečnou a zábavnou jízdu na jakémkoli povrchu a za všech okolností. Suzuki nazývá tento nový revoluční systém pohonu všech kol ALLGRIP. Systém ALLGRIP se čtyřmi volitelnými jízdními režimy debutoval v Suzuki S-Cross. Pohon všech kol ALLGRIP, ve Vitaře rozšířený o nové funkce předvídání a asistenta pro sjíždění svahu, představuje jeden z hlavních benefitů tohoto nového modelu. Pohon všech kol ALLGRIP standardně využívá řízení na základě zpětné vazby, kdy při prokluzu předních kol vyšle točivý moment i na zadní kola. Ve Vitaře přibyla nová předvídavá funkce, která dává systému schopnost předpovídat možnost prokluzu předních kol na základě povahy vozovky, signálů od plynového pedálu a řízení. Systém ALLGRIP v nové Vitaře tedy připojuje pohon zadních kol ještě před protočením těch předních.

Čtyři volitelné jízdní režimy jsou následující:

Auto - prioritou automatického režimu je nízká spotřeba paliva při běžné jízdě. Systém preferuje pohon předních kol, teprve při jejich prokluzu se připojí i pohon zadních kol.

Sport - sportovní mód byl navržen typicky pro klikaté silnice, na kterých si chce řidič užít dravější jízdní styl. V závislosti na intenzitě a míře stlačení plynového pedálu systém v co největší míře využívá pohon všech kol pro zlepšení trakce v zatáčkách. V nízkých a středních otáčkách se rovněž upraví charakteristika plynového pedálu a křivka točivého momentu pro lepší odezvu motoru, u verzí s automatickou převodovkou systém udržuje vyšší otáčky. Stabilizační systém ESP respektuje sportovní jízdní styl a zasahuje později.

Snow - jízdní režim Snow zajišťuje ideální konfiguraci pohonu pro jízdu po zasněženém, nezpevněném a všeobecně kluzkém povrchu. Elektronika optimalizuje rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní kola podle míry a intenzity stlačení plynového pedálu a natočení volantu, přičemž se snaží prokluz předních kol předvídat a aktivovat zadní pohon s předstihem. Cílem je zajištění co nejlepší trakce a stability, s tím souvisí také dřívější zásahy stabilizačního systému ESP.

Lock - v jízdním režimu Lock se točivý moment motoru rozděluje rovnoměrně mezi přední a zadní kola. Za účelem dosažení maximální trakce systém přibrzďuje protáčející se kola a přenáší točivý moment na kola schopná záběru. Režim Lock je tedy vhodný například pro vyproštění Vitary z bláta, písku nebo sněhové závěje, čemuž se přizpůsobují i zásahy elektronických asistenčních systémů. Režim Lock se automaticky přepne do módu Snow po překročení rychlosti 60 km/h.

Asistent rozjezdu do kopce a asistent sjíždění svahu

Všechny specifikace nové Vitary mají v základní výbavě asistent pro rozjezd do kopce HHC (Hill Hold Control). Vozidlo se díky němu i v prudkém stoupání plynule rozjede z místa, aniž by při přešlápnutí z brzdy na plyn nechtěně popojelo. Modely s pohonem všech kol ALLGRIP navíc od výbavy Premium disponují asistentem sjíždění svahů HDC (Hill Descent Control), který automatickým přibrzďováním jednotlivých kol stabilizuje vozidlo při zdolávání svahu a umožňuje tak řidiči plně se soustředit na řízení bez rizika nekontrolovaného smyku. Systém HDC funguje pouze v jízdním režimu LOCK.

Průchodnost terénem

Nová Vitara poskytuje velkorysou světlou výšku 185 mm, má velká kola s pneumatikami o rozměru až 215/ 55R17, přechodový úhel je 17,7° a nájezdové úhly 18,2° vpředu a 28,2° vzadu. Díky těmto parametrům může řidič hladce zdolávat nezpevněné cesty a hrbolaté nebo sněhem zaváté silnice.

Podvozek a brzdy

Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson. Upravený tvar spodních ramen, přepracovaná konstrukce pomocného rámu přední nápravy a optimalizované vzpěry zvyšují tuhost podvozku a tím vylepšují jízdní stabilitu. Vzadu používá Vitara vlečená ramena s torzní příčkou, vyladěná pro vysokou tuhost a jízdní komfort. Architekturu nápravy ve tvaru písmene U použilo Suzuki poprvé u modelu S-Cross.

Pro maximální brzdný výkon používá nová Vitara kotoučové brzdy na všech kolech, na přední nápravě s vnitřním chlazením. Nižší hmotnost brzdových komponent a menší tření pístků zlepšují dávkování brzdného účinku a současně se podílejí na nízké spotřebě paliva.

Bezpečnost

Soubor prvků aktivní bezpečnosti nové Vitary zahrnuje radarový brzdový asistent RBS, který minimalizuje pravděpodobnost nehody způsobené nepozorností řidiče. Systém sleduje prostor před vozidlem, detekuje stojící i pohyblivé překážky, a jestliže vyhodnotí riziko kolize, spustí výstrahu. Pokud řidič nezačne brzdit dostatečně intenzivně a riziko střetu nadále existuje, aktivuje se brzdový asistent pro maximální brzdný účinek. V případě, že řidič nereaguje na varování systému a nehoda se zdá být nevyhnutelná, začne Vitara samočinně brzdit. Kolizi tak dokáže buď zcela předejít, nebo zmírnit její následky.

Pasivní bezpečnost Vitary zajišťuje sedm airbagů již v základní výbavě – dva čelní, dva boční, dva hlavové a kolenní vak na místě řidiče. Dále posádku chrání bezpečnostní pásy s předpínačem a omezovačem síly, a to nejen vpředu, ale též na krajních místech zadních sedadel. Vitara je rovněž vybavena mechanismem zabraňujícím při nehodě posunutí brzdového pedálu směrem k řidiči. Na zmírnění následků při střetu s chodcem bylo pamatováno při konstrukci předního nárazníku, předních blatníků, kapoty a jejích závěsů i uchycení mechanismu stěračů.

Adaptivní tempomat nové Vitary udržuje kromě požadované rychlosti také nastavenou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, k čemuž využívá mikrovlnný senzor systému RBS v masce chladiče. Řidič může zvolit tři úrovně odstupu a nastavit rychlost 40 km/h a vyšší.

Mimořádně lehký a tuhý skelet karoserie je výsledkem aplikace technologie Suzuki TECT (Total Effective Control Technology). Rozsáhlé použití ultra vysokopevnostní oceli přispívá k tomu, že nová Vitara dosahuje špičkové ochrany posádky při mimořádně nízké hmotnosti a s tím související hospodárností.

Komfort 

Už v základní výbavě nabízí nová Vitara rádio s přehrávačem CD/MP3 a dokonce bezdrátovým připojením Bluetooth. Ve vyšších specifikacích pak najdeme multimediální systém Smartphone audio se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou, která byla navržena tak, aby ji bylo možné pohodlně ovládat také v rukavicích. Displej slouží rovněž jako výstup parkovací kamery a navigace s přehlednou 3D grafikou, rozhraní MirrorLinkTM umožňuje připojit kompatibilní chytrý telefon a využívat jeho aplikací na obrazovce vozidla. Pro snadnou obsluhu je hlavní menu systému intuitivně rozděleno do čtyř základních oblastí: poslech, navigace, telefonování, konektivita.

Suzuki S-Cross nabídl velké panoramatické střešní okno ze dvou posuvných panelů umístěných za sebou. Tento unikátní prvek výbavy přebírá i nová Vitara. Panoramatická střecha se rozprostírá nad oběma řadami sedadel a vytváří tak v interiéru pro všechny cestující relaxační prostředí. Je-li střešní okno zavřené, měří skleněná plocha na délku 1 000 mm. Když se oba střešní díly otevřou, vznikne otevřená plocha o délce 560 mm.

Zavazadlový prostor má základní kapacitu 375 litrů (měřeno metodikou VDA) a pohodlně se do něj vejde například golfový bag. Užitné vlastnosti zvyšují sklopná zadní opěradla dělená v poměru 60 : 40 a variabilní podlaha kufru.

Základní rozměry

Celková délka: 4 175 mm

Celková šířka: 1 775 mm

Celková výška: 1 610 mm

Rozvor: 2 500 mm

Rozchod: Vpředu 1 535 mm

              Vzadu  1 505 mm

Minimální světlá výška: 185 mm

Přední nájezdový úhel: 18,2°

Zadní nájezdový úhel: 28,2°

Přechodový úhel: 17,7°

Zavazadlový prostor: 375 L (VDA)

Pneumatiky: 215/60R16 nebo 215/55R17

 

Ceny nové Vitary začínají na 386 700 Kč za vůz s benzinovým motorem 1, 6 litru a pohonem přední nápravy.

 

Foto:Suzuki