Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Suzuki Vitara pro rok 2019 přichází s přepracovaným vzhledem, novými motory a novými asistenčními systémy.
Modelová řada Vitara se poprvé představila v roce 1988 jako průkopník tehdy zcela nové kategorie kompaktních SUV. Zákazníky po celém světě oslovila stylovým designem, kompaktními rozměry a z toho vyplývající snadnou ovladatelností, komfortem při jízdě po silnici i svými výkony v terénu. Rok 2018 znamená výročí 30 let od představení modelu Vitara. Současná, v pořadí již čtvrtá generace modelu Suzuki Vitara se představila v roce 2015. V souladu s aktuálními trendy sází na zmenšení vnějších rozměrů, menší objem motorů a nižší hmotnost. Unikátní systém pohonu všech kol Suzuki AllGrip Select pak nabízí vynikající jízdní výkon za všech provozních podmínek – v běžném silničním provozu, při dynamické jízdě v zatáčkách i na všech druzích nezpevněného povrchu. Široká paleta asistenčních systémů, konektivita multimediálního systému a pestré možnosti individualizace vyhoví požadavkům širokého spektra řidičů.
Na českém trhu je Vitara nejprodávanějším modelem značky Suzuki a těší se stále rostoucí oblibě. Od uvedení současné generace bylo do července 2018 registrováno již 5 885 kusů, z toho 1 404 jen v průběhu letošního roku. Suzuki Vitara se také řadí k nejžádanějším vozům kategorie kompaktních SUV. Od zvyklostí v tomto segmentu se odlišuje dvoutřetinovým podílem verzí s pohonem 4x4. Vitara je důkazem, že zákazníci v kategorii kompaktních SUV mají stále zájem o vyspělý systém pohonu všech kol.
Suzuki Vitara - exteriér
Přední části modernizovaného modelu Suzuki Vitara dominuje nová pětidílná chromovaná maska. Tento výrazný prvek se objevil již na konceptu iV4, který byl předobrazem modelu Vitara, a také na speciální verzi Vitara S. Nová maska je na pohled nižší, díky tomu se vizuálně zvýraznily nasávací otvory ve spodní části nárazníku. Radarový senzor se přemístil zpoza loga Suzuki pod registrační značku, nad ním přibyla chromovaná příčná lišta. Zadní sdružené svítilny jsou nově vybaveny technologií LED. Panoramatické střešní okno, které bylo dosud dostupné pro Vitaru S s motorem 1,4 BoosterJet, je nově v rámci stupně výbavy Elegance nabízeno i v kombinaci s touto pohonnou jednotkou.
Suzuki Vitara - interiér
Přístrojový štít má výraznější vzhled kruhových ukazatelů, mezi nimiž se nově objevuje barevný 4,2“ LCD informační displej. Vedle údajů z palubního počítače přehledněji zobrazuje informace o zvoleném režimu systému AllGrip a o aktuálním rychlostním limitu, který poskytuje nově nabízený systém rozpoznání dopravních značek. Kruhové hodiny uprostřed palubní desky mají novou grafiku, která je odvozena od nového vzhledu rychloměru a otáčkoměru.
Pohonné jednotky
Nová Vitara nabízí výhradně přeplňované zážehové motory s přímým vstřikováním, které splňují nejnovější emisní předpisy s měřením podle metodiky WLTP. Nově nabízený motor 1,0 BoosterJet (K10C) je navržen tak, aby v sobě spojoval výkon a nízkou spotřebu paliva. Kombinace turbodmychadla, přímého vstřikování a konfigurace se třemi válci přináší výrazně více točivého momentu v nízkých otáčkách, nižší spotřebu paliva a nízkou úroveň emisí. Nová pohonná jednotka je nejdynamičtějším základním motorem v celé třicetileté historii modelu Vitara. Motor 1,0 BoosterJet dosahuje parametrů atmosférického zážehového motoru o objemu 1,8 litru, a jízdní dynamikou tedy překonává dosavadní základní pohonnou jednotku 1,6 VVT. Turbodmychadlo zajišťuje dostatek točivého momentu už z nejnižších otáček. To představuje výhodu za všech jízdních podmínek – ve městě, při sportovní jízdě i v terénu. Přímé vstřikování benzinu snižuje teplotu spalování a přispívá k jeho vyšší účinnosti, která se odráží v úspoře paliva. Vitara také nabídne čtyřválcový motor 1,4 BoosterJet (K14C), dosud vyhrazený modelu Vitara S. Z tohoto důvodu již nebude Vitara S dále v nabídce, zatímco motor 1,4 BoosterJet bude v modelu Vitara dostupný v libovolné kombinaci šestistupňové automatické nebo manuální převodovky s pohonem AllGrip nebo pohonem předních kol. Přeplňovaný čtyřválcový motor se bude nabízet nejen v nejvyšším stupni výbavy Elegance, ale také v dostupnějším provedení Premium. Motor 1,4 BoosterJet vedle přímého vstřikování a turbodmychadla disponuje také regulací plnicího tlaku pomocí obtokového ventilu, mezichladičem stlačeného vzduchu a výfukovým potrubím integrovaným do hlavy motoru.
Šestistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem je dostupná pro obě pohonné jednotky. Díky většímu rozsahu převodů umožňuje svižnou akceleraci při rozjezdu. Součástí automatické převodovky je chladič převodového oleje, který zvyšuje účinnost přenosu točivého momentu motoru a má příznivý vliv na spotřebu paliva. Vitara s automatickou převodovkou je standardně vybavena volantem s páčkami pro ruční řazení.
Unikátní vlastností modelu Suzuki Vitara je možnost volby pohonu všech kol nebo automatické převodovky ve spojení s libovolnou pohonnou jednotkou.
Nové asistenční systémy
Modernizovaná Vitara přichází vybavena pěticí asistenčních systémů, které rozšiřují její možnosti předcházet nehodám a pomáhat řidiči v každodenním provozu. Všechny tyto systémy se dodávají v nejvyšší úrovni výbavy Elegance standardně bez příplatku, stejně jako v prostředním stupni výbavy Premium v kombinaci s pohonem všech kol AllGrip.
Dual Sensor Brake Support (DSBS) nahrazuje dosud nabízený systém nouzového brzdění Radar Brake Support (RBS). Na rozdíl od něj nevyužívá radarového senzoru, ale kombinace kamery a laserového radaru. Pomocí této kombinace DSBS sleduje nejen ostatní vozidla, ale i chodce nacházející se v prostoru před vozem. V případě hrozící srážky systém řidiče nejprve varuje zvukovým a vizuálním signálem, připraví brzdovou soustavu na plný brzdný účinek, v krajním případě začne i automaticky brzdit, aby snížil následky nehody.
Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go pomáhá řidiči udržovat nastavenou rychlost v kombinaci se zachováním bezpečného odstupu od vozidel jedoucích vpředu. Díky nové funkci Stop & Go dokáže adaptivní tempomat u vozů vybavených automatickou převodovkou brzdit až do úplného zastavení a znovu se rozjet. Řidiči tuto funkci využijí především v kolonách.
Sledování mrtvých úhlů (BSM) se s modernizací Vitary objevuje poprvé u značky Suzuki. Jeho senzory sledují prostor po stranách vozu. Pokud se v tomto prostoru objeví jiné vozidlo, systém varuje řidiče rozsvícením oranžové kontrolky ve zpětném zrcátku na příslušné straně. Jestliže se v této situaci řidič rozhodne změnit jízdní pruh, kontrolka se rozbliká a ozve se varovný zvukový signál. Jízdu v pruzích usnadňuje také systém varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu a systém sledování únavy řidiče.
Sledování pohybu za vozem (RCTA) - při couvání rychlostí do 8 km/h se aktivují dva radarové senzory v zádi vozu. Ty sledují, jestli se při vyjíždění z řady stojících aut z boku neblíží jiné vozidlo. Pokud systém zjistí takovou situaci, varuje řidiče vizuálním i zvukovým signálem. Tento systém slouží ke snadnému vycouvání z parkovacích míst, z nichž je špatný výhled na okolní provoz.
Rozpoznání dopravního značení (TSR) používá kameru pod předním sklem, která sleduje dopravní značky. Pokud systém zaznamená značku s rychlostním omezením nebo zákaz předjíždění, zobrazí se symbol značky, kterou řidič právě minul, na displeji palubního počítače. Najednou může systém zobrazit tři různé dopravní značky.
Inteligentní pohon 4x4 AllGrip Select zajišťuje bezpečnou a zábavnou jízdu na jakémkoli povrchu a za všech okolností. Řidič si může zvolit ze čtyř jízdních režimů:
Auto - pro nízkou spotřebu ve spojení s maximální úrovní pasivní bezpečnosti;
Sport, který zostřuje reakce na sešlápnutí plynového pedálu a více využívá pohonu zadních kol pro maximální trakci při průjezdu zatáček, u vozů vybavených automatickou převodovkou režim Sport také udržuje vyšší otáčky motoru;
Snow je určen pro jízdu po zasněženém, nezpevněném a všeobecně kluzkém povrchu; elektronika optimalizuje rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní kola a upravuje reakce systému ESP, díky tomu je Vitara dokonale připravena i na obtížné provozní
podmínky;
Lock rozděluje točivý moment motoru rovnoměrně mezi přední a zadní kola; za účelem dosažení maximální trakce systém přibrzďuje protáčející se kola a přenáší točivý moment na kola schopná záběru; režim Lock je vhodný například pro vyproštění Vitary z bláta, písku nebo sněhové závěje, čemuž se přizpůsobují i zásahy elektronických asistenčních systémů; režim Lock se automaticky přepne do módu Snow po překročení rychlosti 60 km/h.
Milan Král